Monday, February 2, 2015

M 018 SUKAN MALAYSIA


  MALAYSIAN SPORT  

TUAN RUMAH SUKAN MALAYSIA (SUKMA)

Logo-sukma.jpg

Sejarah Sukan Malaysia

Sukan Malaysia dikonsepkan oleh Yang Berhormat Dato Seri Anwar Ibrahim, Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan pada tahun 1983. Rasional yang dicadangkan adalah sebuah temasya sukan peringkat kebangsaan akan bantu mempertingkatkan mutu sukan, melahirkan dan menggalakkan penyertaan atlet di peringkat negeri dalam sukan, mempertingkatkan prestasi pegawai, menggalakkan pembinaan kemudahan-kemudahan sukan yang baru serta menaikkan taraf kemudahan-kemudahan yang sedia ada di peringkat negeri dan memupuk semangat integrasi nasional dalam kalangan masyarakat Malaysia. Pada mulanya, temasya pertama dicadangkan untuk diadakan dari 15 Ogos hingga 2 September 1985 dan hanya terdiri daripada 6 sukan seperti tennis, ping pong, lumba basikal, olahraga dan bola tampar. Namun, sebuah cadangan baru untuk melibatkan lebih banyak bilangan sukan telah dihantar oleh orang awam kepada dan diterima oleh Majlis Sukan Negara Malaysia yang membuat keputusan untuk menganjurkan temasya sukan setiap dua tahun mulai tahun 1986 dan berselang seli dengan sukan Asia Tenggara.

Sukan Malaysia pertama telah diadakan di Kuala Lumpur dari 19–26 April 1986, disertai oleh 3849 atlet dari 13 negeri Malaysia, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Majlis Sukan Universiti Malaysia (MASUM), Polis Diraja Malaysia dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM). Sukan Malaysia yang ketiga diadakan di Sarawak pada tahun 1990, menjadikannya kali pertama temasya diadakan di negeri tersebut dan kali pertama di Malaysia Timur.

Di Sukan Malaysia ke-6 di Pahang pada tahun 1996, Brunei, Labuan dan Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Malaysia membuat penampilan mereka buat kali pertama, manakala Angkatan Tentera Malaysia berhenti menyertai kejohanan tersebut dan Northern Territory Australia hanya menyertai Sukan Malaysia ke-9 di Sabah pada tahun 2002 (sekali sahaja). Di Sukan Malaysia ke-10 pada tahun 2004 di Negeri Sembilan, kedua-dua Majlis Sukan Sekolah-Sekolah dan Majlis Sukan Universiti berhenti menyertai kejohanan tersebut. Di Sukan Malaysia ke-11 pada tahun 2006 di Kedah, kedua-dua pasukan Kuala Lumpur dan Labuan bergabung menjadi pasukan Wilayah Persekutuan berikutan penggabungan pentadbiran Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Putrajaya dan Labuan sementara Polis menyertai kejohanan tersebut buat kali yang terakhir.


Suatu keputusan telah dibuat oleh Majlis Sukan Negara pada 27hb Mei 2010 untuk menganjurkan temasya sukan tersebut setiap tahun mulai tahun 2011 dalam usaha untuk membangunkan dan mendemokrasikan semua sukan di Malaysia terutamanya sukan pilihan. Temasya Sukan tahun ganjil diadakan di Kuala Lumpur oleh Majlis Sukan Negara Malaysia dan melibatkan acara sukan pilihan sahaja, sementara temasya Sukan tahun genap diadakan di negeri-negeri anggota dalam negara dan melibatkan sukan teras sahaja. Temasya sukan tahun ganjil bagaimanapun telah dibatalkan oleh Majlis Sukan Negara pada tahun 2015, atas sebab agenda sukan negeri yang padat dan kos tinggi buat Majlis Sukan Negeri untuk membiayai sebuah kontingen Sukan Malaysia setiap tahun. (Rujukan: www.wikipedia.org)


TUAN RUMAH DAN JUARA SUKMA

SUKMA
TAHUN
TUAN RUMAH
JUARA
I
1986
KUALA LUMPUR
 WP KL - 1
II
1988
KUALA LUMPUR
 SELANGOR - 1
III
1990
KUCHING, SARAWAK
 SARAWAK - 1
IV
1992
JOHOR BAHRU, JOHOR
 SARAWAK - 2
V
1994
KUANTAN, PAHANG
 SARAWAK - 3
VI
1996
IPOH, PERAK
 SELANGOR - 2
VII
1998
SHAH ALAM, SELANGOR
 SELANGOR - 3
VIII
2000
BATU KAWAN, P.PINANG
 SELANGOR - 4
IX
2002
KOTA KINABALU, SABAH
 SELANGOR - 5
X
2004
SEREMBAN, N.SEMBILAN
 SELANGOR - 6
XI
2006
ALOR SETAR, KEDAH
 SELANGOR - 7
XII
2008
KUALA TERENGGANU
 TERENGGANU - 1
XIII
2010
MELAKA
 TERENGGANU - 2
XIV
2011
KUALA LUMPUR
 TERENGGANU - 3
XV
2012
KUANTAN, PAHANG
 TERENGGANU - 4
XVI
2013
KUALA LUMPUR 
 SELANGOR - 8
XVII
2014
KANGAR, PERLIS
 WP - 2
XVIII
2016
KUCHING, SARAWAK
 SELANGOR - 9
XIX
2018
IPOH, PERAK
 TERENGGANU - 5
XX
2020
JOHOR BAHRU
XXI
2022
XXII
2024
XXIII
2026


OLAHRAGAWAN DAN OLAHRAGAWATI SUKMA

SUKMA
TAHUN
O-WAN
(NEGERI)
SUKAN
O-WATI
(NEGERI)
SUKAN
I
1986
TIADA

TIADA

II
1988
TIADA

TIADA

III
1990
Gerard Liew (Penang)
 Renang
Tania Hamid Bugo (Sarawak)
 Renang
IV
1992
Khoo Kah Hock
(MASUM)
 Memanah
Magdaline Goh (Penang)
 Renang
V
1994
Azmi Ibrahim (Pahang)
 Olahraga
Yew Chai Pen (Perak)
 Olahraga
VI
1996
TIADA

 TIADA

VII
1998
Chai Song Lip          (Sarawak)
 Olahraga
Ho Hsu Ee
(Kuala Lumpur)
 Renang
VIII
2000
Allen Ong     (Perak) 
 Renang
Sia Wai Yen
(WP)
 Renang
IX
2002
Ng Shu Mun (Perak)      
 Jimnastik
 Artistik           
Ngew Sin Mei          Kuala Lumpur           
 Olahraga
X
2004
Daniel Bego (Sarawak)   
 Renang  
Cindy Ong   (Perak)           
 Renang
XI
2006
Zulkifli Che Rose    (Sarawak)       
 Angkat Berat
Lew Yih Wey            (NS)           
 Renang
XII
2008
Foo Jian Beng          (Selangor) 
 Renang
Marellyn Liew         (Sarawak)
 Renang
XIII
2010
J. Karthik       (Malacca)      
 Olahraga
Chan Kah Yan          (WP)
 Renang
XIV
2011
Ahmad Shafie Abd Jabar  (Johor)    
 Kenu
Jupha Somnet          (Perlis)
 Berbasikal
XV
2012
Abdul Mubin Rahim          (Terengganu)                
 Angkat Berat
Frenceay Titus        (Sabah)
 Angkat Berat
XVI
2013
Danniel Iskandar Richard            (Selangor)
 Jimnastik 
 Artistik
Esmelda Arecia Menti Alfred Geling          (Sarawak)
 Jimnastik  Artistik
XVII
2014
Muhammad Irfan Shamshuddin (NS)       
 Olahraga
Jelinie Empera        (Sarawak)
 Angkat Berat
XVIII
2016
Khairul Hafiz Jantan           (Melaka)       
 Olahraga
Nur Aqilah Yusof    (Terengganu)    
 Memanah
XIX
2018
x
 x
 x
 x
XX
2020




XXI
2022




XXII
2024


XXIII
2026




BOLASEPAK  MALAYSIA

PIALA MALAYSIA

Piala Malaysia merupakan satu kejohanan bola sepak teragung di negara Malaysia dan antara kejohanan paling tua di rantau asia. Piala Malaysia pertandingkan pada setiap tahun mengikut format yang ditetapkan oleh Persatuan Bola Sepak Malaysia (F.A.M.) dan perlawanan akhir Piala Malaysia akan menutup tirai musim tahunan bola sepak Malaysia. Piala Malaysia bermula pada tahun 1921 pada ketika itu Piala Malaya yang merupakan kejohanan bola sepak antara negeri-negeri yang membentuk Tanah Melayu. Kini setelah mencecah 95 tahun, Piala Malaysia masih lagi menjadi rebutan pasukan-pasukan bola sepak tanah air.

Sejarah Piala Malaysia bermula dengan Piala Malaya yang dipertandingkan pada awal 1920-an bilamana kejohanan tersebut disertai oleh negeri-negeri di Tanah Melayu. Ketika itu, perlawanan akhir melibatkan juara utara dan juara selatan yang melalui kejohanan di bahagian masing-masing. Pada tahun 1933, Piala Malaya telah ditukar nama kepada Piala HMS Malaya yang diambil sempena nama kapal perang HMS Malaya. Pegawai memerintah kapal tersebut ketika itu kapten Ion Beauchamp Butler telah menyumbangkan sebuah piala dan seterusnya menamakan ia Piala HMS Malaya. Perang dunia kedua memaksa pertandingan ini diberhentikan dari 1942 hingga 1947 dan Piala HMS Malaya dimulakan semula pada 1948.

Pada tahun 1967, piala tersebut telah digantikan dengan piala yang baru iaitu Piala Malaysia. Tidak lama kemudian, pasukan dari Borneo iaitu Sabah, Sarawak dan Brunei mula menyertai Piala Malaysia. Bermula tahun 1982, satu liga kejohanan diperkenalkan bagi menentukan siapa layak keperlawanan akhir. Ia akan dipertandingkan selepas liga bola sepak Malaysia tamat dan hanya pasukan yang menunjukkan pencapaian terbaik dalam liga sahaja layak bertanding untuk Piala Malaysia. Namun pada tahun 1995, Singapura tidak lagi beraksi pada Liga Malaysia dan sekaligus tidak beraksi pada Piala Malaysia. Hal ini kerana Persatuan Bolasepak Singapura menghadapi masalah dengan Persatuan Bolasepak Malaysia dan akhirnya menarik diri dalam dunia bola sepak Malaysia. Namun sebelum berundur, Singapura sempat menjuarai Piala Malaysia 1994 buat kali terakhir.


Pada tahun 1999, bilangan pasukan yang memasuki Piala Malaysia bertambah sebanyak 12 pasukan. Setahun selepas itu, bilangan pasukan meningkat kepada 16 pasukan dan buat pertama kalinya pasukan berstatus kelab berjaya menyertai Piala Malaysia iaitu Johor FC. Kelab pertama yang menjuarai Piala Malaysia dan setakat ini ialah MPPJ Selangor pada tahun 2003. Selangor merupakan pasukan yang mempunyai pencapaian paling tinggi dalam kancah Piala Malaysia dengan memenangi sebanyak 33 gelaran dan 15 kali naib juara. Manakala Pahang merupakan juara terbaru yang merupakan piala Malaysia yang keempat bagi mereka.


KRONOLOGI SEJARAH PIALA MALAYSIA

Tahun
Peristiwa
1921
Edisi pertama Piala Malaya dipertandingkan.
1925
Piala Malaya dipertandingkan pertama kali di Singapura.
1928
Piala Malaya dikongsi bersama oleh pasukan Selangor dan Singapura.
1930
Perlawanan akhir antara Selangor dan Singapura di Padang Kelab Selangor mencetuskan kontroversi apabila pengadil menangguhkan permainan semata-mata kerana padang becak. Permainan disambung di Jalan Anson, Singapura. Singapura menang 3-0.
1931
Perak memenangi Piala Malaysia di tempat sendiri ketika perlawanan akhir diadakan di Dewan Perhimpunan Cina, Ipoh
1933
Piala Malaya ditukar nama ke Piala HMS Malaya atas nama kapal perang Inggeris HMS Malaya. Pegawai memerintah kapal ketika itu kapten Buttler telah menyumbangkan piala tersebut.
1941
Singapura layak ke perlawanan akhir kali ke-20.
1942-1947
Piala Malaya tidak dipertandingkan akibat Perang Dunia Ke-dua.
1948
Piala HMS diadakan semula setelah berakhir perang dunia kedua dan buat kali pertama Singapura gagal menjejakkan kaki ke perlawanan akhir. Perlawanan ulangan juga diadakan antara Negeri Sembilan dan Selangor selepas kedua-dua pasukan terikat pada perlawanan pertama.
1949
Perlawanan akhir antara Selangor dengan pasukan bukan berstatus negeri, Tentera.
1950
Penyerang Singapura Allahyarham Awang Bakar, membalas sepakan percuma penjaga gol Pulau Pinang, Tan Swee Hock, dengan rembatan dari jarak 40 meter. Bola menerjah ke gawang sebelum Swee Hock sempat kembali ke posisi. Singapura menang 2-0.
1957
Perlawanan akhir pertama di Stadium Merdeka dan Perak telah menjuarainya.
1959
Pemain Perak, Ng Boon Bee, muncul penjaring terbanyak dengan 10 gol pada 1959 untuk membantu pasukannya melangkah ke perlawanan akhir. Boon Bee kemudian menjadi bintang badminton negara apabila membantu Malaysia menjulang Piala Thomas pada 1967.
1962
Kelantan menumpaskan Pahang 16-1 pada pusingan awal bilamana Mohammad Che Su menyumbang lapan gol.
1963
Selangor menewaskan Terengganu 18-0.
1964
Siaran secara langsung pertama ditayangkan ditelevisyen. Singapura menang 3-2 menerusi dua jaringan pada dua minit terakhir.
1967
Piala HMS Malaya ditukar nama ke Piala Malaysia. Perak menjuarainya.
1970
Kelantan, wakil negeri pantai timur pertama memasuki perlawanan akhir.
1974
Perlawanan akhir melibatkan dua pasukan utara antara Pulau Pinang dengan Perak.
1981
Selangor bertemu Singapura diperlawanan akhir bagi kali ke-24.
1983
Selepas 8 tahun didominasi Selangor dan Singapura, Pahang berjaya buat pertama kalinya menjuarai Piala Malaysia sekaligus menjadi pasukan dari Pantai Timur yang berjaya mendakap piala tersebut
1984
Selangor menewaskan Pahang 3-1 di perlawanan akhir, walaupun ketinggalan 1-0 sehingga minit 86 sebelum menjaringkan gol pada minit 87, 89 dan 90.
1985
Pertembungan Johor dan Kuala Lumpur merupakan kedua-dua pasukan yang melayakkan diri ke perlawanan akhir untuk pertama kali.
1989
Kuala Lumpur mencapai "hat-trick" selepas memenangi pada 1987, 1988 dan 1989 dengan menewaskan pasukan yang sama iaitu Kedah.
1990
Kedah menjuarai Piala Malaysia untuk pertama kali.
1992
Pahang memperoleh gol seawal minit kedua perlawanan dimulakan dan keputusan 1-0 menentang Kedah kekal sehingga wisel penamat dibunyikan. Ia juga merupakan perlawanan antara pasukan utara dan pasukan pantai timur.
1994
Aksi terakhir pasukan Singapura dalam kancah bolasepak Malaysia. Singapura menjuarai Piala Malaysia pada tahun ini dan buat kali terakhir.
1995
Jaringan kalah mati pertama oleh Selangor setelah terikat 0-0 dengan Pahang.
1996
Aksi pertama daripada pasukan Borneo yang mana ia ialah perlawanan akhir antara Selangor dengan Sabah. Juara juga pertama kali ditentukan menerusi penalti setelah seri pada masa tambahan. Selangor menang penalti 5-3.
1998
Perlawanan pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil.Perak menjuarai dengan menewaskan Terengganu.
1999
Buat pertama kali dua pasukan dari kepulauan Borneo beraksi diperlawanan akhir antara Sarawak dan Brunei. Brunei menjuarai Piala Malaysia kali pertama dan Stadium Merdeka menjadi pentas Piala Malaysia yang terakhir.
2001
Terengganu menjuarai Piala Malaysia untuk pertama kali dan Perlawanan Piala Malaysia Pertama Abad ke 21.
2003
Majlis Perbandaran Petaling Jaya (MPPJ), pasukan berstatus kelab pertama memenangi Piala Malaysia.
2004
Dua pasukan dari utara bertembung pada perlawanan akhir kali kedua antara Perlis dengan Kedah.
2005
Selangor menjuarai Piala Malaysia kali ke 32. Selain itu mereka juga memenangi Piala Liga Perdana (liga tahap dua) dan juga Piala FA.
2007-2008
Kedah menjuarai Piala Malaysia. Selain itu mereka juga memenangi Piala Liga Super dan juga Piala FA. Kedah juga satu-satunya pasukan di Malaysia yang berjaya menjadi juara "Double Treble" iaitu menjuarai treble untuk dua musim berturut-turut (2007/2008 dan 2008/2009)
2010
Kelantan menjuarai Piala Malaysia untuk pertama kali.
2012
Dua juara Liga Malaysia iaitu Juara Liga Super, Kelantan bertemu Juara Liga Perdana, ATM pada perlawanan akhir. Fakta menarik, kedua-dua pasukan ini dalam kumpulan yang sama dalam saingan peringkat kumpulan. Kelantan memenangi Piala Malaysia kali kedua disamping memenangi Piala Liga Super (liga tahap satu) dan juga Piala FA.
2013
Pasukan Pahang FA berjaya menjadi juara piala malaysia buat kali yang 3 dan menamatkan kemarau kejuaran Piala Malaysia selama 21 tahun, kali terakhir menjadi juara Piala Malaysia Pada tahun 1992, dengan menewaskan Kelantan dengan keputusan 1 : 0
2014
Pasukan Pahang FA berjaya mengekalkan kejuaran Piala Malaysia untuk 2 tahun berturut - turut, walau perlawan terpaksa diheret masa tambahan xtra, walaupun keputusan seri 2 : 2 kejuaran ditentukan dengan sepakan penalti, Pahang menang 5 : 3 dengan menewaskan Johor Darul Takzim fc.
2015
Selangor mencapai MISI 33 untuk menjuarai Piala Malaysia buat kali ke-33.
2016
Pasukan Kedah FA berjaya merampas kejuaraan Piala Malaysia daripada pasukan Selangor FA, juara Piala Malaysia 2015, dengan perlawan yang semakin sengit dan dramatik apabila kedua-dua terikat seri 1 - 1 walaupun perlawanan tersebut sudah diberi masa tambahan xtra, akhirnya pasukan Kedah FA menang dengan penetuan sepak penalti dengan keputusan 6 : 5 ini merupakan hadiah pasukan kepada sultan Kedah iaitu Sultan Abdul Halim Mu’adzam Shah yang akan menamat perintahan sebagai yang Yang di-Pertuan Agong XIV pada 13 Disember 2016



JUARA PIALA MALAYSIA

PIALA MALAYA

TAHUN
PADANG
JOHAN DAN NAIB JOHAN
SKOR
1921
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPURA KALAHKAN
SELANGOR
2 - 1
1922
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN
SINGAPURA
3 -2
1923
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPURA KALAHKAN
PERAK
2 - 1
1924
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPURA KALAHKAN
SELANGOR
1 - 0
1925
STADIUM JALAN ANSON, SINGAPURA
SINGAPURA KALAHKAN
SELANGOR
2 - 1
1926
PADANG KELAB SELANGOR
PERAK KALAHKAN
SINGAPURA
1 - 0
1927
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN
SINGAPURA
8 - 1
1928
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN
SINGAPURA
2 – 2 (JOHAN BERSAMA)
1929
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN
SINGAPURA
2 - 2 (JOHAN BERSAMA)
1930
STADIUM JALAN ANSON, SINGAPURA
SINGAPURA KALAHKAN
SELANGOR
3 - 0
1931
PADANG CHINESE ASSEMBLY HALL, IPOH
PERAK
SINGAPURA
3 - 1
1932
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPURA
SELANGOR
5 - 3

PIALA HMS MALAYA

1933
STADIUM RIFLE RANGE ROAD, SINGAPURA
SINGAPORE KALAHKAN SELANGOR
8 - 2
1934
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPORE KALAHKAN P.PINANG
2 - 1
1935
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
3 - 2
1936
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
1 - 0
1937
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPORE KALAHKAN SELANGOR
2 - 1
1938
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
1 - 0
1939
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPORE KALAHKAN SELANGOR
3 - 1
1940
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPORE KALAHKAN KEDAH
2 - 0
1941



PERANG DUNIA II
1942
1943
1944
1945
1946
1947
1948
PADANG KELAB SELANGOR
N.SEMBILAN KALAHKAN SELANGOR
3 - 3 
(PENALTI: 
2 - 1)
1949
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN ARMY-NAVY
3 - 2
1950
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPORE KALAHKAN P.PINANG
8 - 2
1951
PADANG KELAB SELANGOR
SINGAPORE KALAHKAN PERAK
6 - 0
1952
PADANG DEWAN PERHIMPUNAN CHINA IPOH
SINGAPORE KALAHKAN P.PINANG
3 - 2
1953
PADANG DEWAN PERHIMPUNAN CHINA IPOH
P.PINANG KALAHKAN SINGAPORE
3 - 2
1954
PADANG KELAB SELANGOR
P.PINANG KALAHKAN SINGAPORE
3 - 0
1955
JALAN RIFLE RANGE, SINGAPURA
SINGAPORE KALAHKAN KELANTAN
3 - 1
1956
PADANG KELAB SELANGOR
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
2 - 1
1957
STADIUM MERDEKA, KUALA LUMPUR
PERAK KALAHKAN SELANGOR
3 - 2
1958
STADIUM MERDEKA
P.PINANG KALAHKAN SINGAPORE
3 - 3 
(PENALTI:
3 - 1)
1959
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN PERAK
4 - 0
1960
STADIUM MERDEKA
SINGAPORE KALAHKAN PERAK
2 - 0
1961
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN PERAK
4 - 2
1962
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN P.PINANG
1 - 0
1963
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN P.PINANG
6 - 2
1964
STADIUM MERDEKA
SINGAPORE KALAHKAN PERAK
6 - 0
1965
STADIUM MERDEKA
SINGAPORE KALAHKAN SELANGOR
3 - 1
1966
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN ANGKATAN TENTERA
1 - 0


PIALA MALAYSIA

1967
STADIUM MERDEKA
PERAK KALAHKAN SINGAPORE
2 - 1
1968
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN P.PINANG
8 - 1
1969
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN P.PINANG
1 - 0
1970
STADIUM MERDEKA
PERAK KALAHKAN KELANTAN
2 - 0
1971
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN PERAK
3 - 3
(PENALTI:
3 - 1)
1972
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN PERAK
3 - 0
1973
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN TERENGGANU
2 -1
1974
STADIUM MERDEKA
P.PINANG KALAHKAN PERAK
2 - 1
1975
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
1 - 0
1976
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
3 - 0
1977
STADIUM MERDEKA
SINGAPORE KALAHKAN P.PINANG
3 - 2
1978
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
4 - 2
1979
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
2 - 0
1980
STADIUM MERDEKA
SINGAPORE KALAHKAN SELANGOR
2 - 1
1981
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN SINGAPORE
4 - 0
1982
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN TERENGGANU
1 - 0
1983
STADIUM MERDEKA
PAHANG KALAHKAN SELANGOR
3 - 2
1984
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN PAHANG
3 - 1
1985
STADIUM MERDEKA
JOHOR KALAHKAN K.LUMPUR
2 - 0
1986
STADIUM MERDEKA
SELANGOR KALAHKAN JOHOR
6 - 1
1987
STADIUM MERDEKA
K.LUMPUR KALAHKAN KEDAH
1 - 0
1988
STADIUM MERDEKA
K.LUMPUR KALAHKAN KEDAH
3 - 0
1989
STADIUM MERDEKA
K.LUMPUR KALAHKAN KEDAH
2 -1
1990
STADIUM MERDEKA
KEDAH KALAHKAN SINGAPORE
3 - 1
1991
STADIUM MERDEKA
JOHOR KALAHKAN SELANGOR
3 - 1
1992
STADIUM MERDEKA
PAHANG KALAHKAN KEDAH
1 - 0
1993
STADIUM MERDEKA
KEDAH KALAHKAN SINGAPORE
2 - 0
1994
STADIUM SHAH ALAM
SINGAPORE KALAHKAN PAHANG
4 - 0
1995
STADIUM SHAH ALAM
SELANGOR KALAHKAN PAHANG
1 - 0
1996
STADIUM SHAH ALAM
SELANGOR KALAHKAN SABAH
5 - 5 (PENALTI: 2 - 1)
1997
STADIUM SHAH ALAM
SELANGOR KALAHKAN PAHANG
1 - 0
1998
STADIUM SHAH ALAM
PERAK KALAHKAN TERENGGANU
1 - 1 (PENALTI: 5 - 3
1999
STADIUM SHAH ALAM
BRUNEI KALAHKAN SARAWAK
2 - 1
2000
STADIUM SHAH ALAM
PERAK KALAHKAN N.SEMBILAN
2 - 0
2001
STADIUM NASIONAL, BUKIT JALIL
TERENGGANU KALAHKAN PERAK
2 - 1
2002
STADIUM NASIONAL
SELANGOR KALAHKAN SABAH
1 - 0
2003
STADIUM NASIONAL
MPPJ SELANGOR KALAHKAN SABAH
3 - 0
2004
STADIUM NASIONAL
PERLIS KALAHKAN KELANTAN
1 - 0
2005
STADIUM NASIONAL
SELANGOR KALAHKAN PERLIS
3 - 0
2006
STADIUM NASIONAL
PERLIS KALAHKAN N.SEMBILAN
2 - 1
2007
STADIUM NASIONAL
KEDAH KALAHKAN PERAK
3 - 0
2008
STADIUM NASIONAL
KEDAH KALAHKAN SELANGOR
3 - 2
2009
STADIUM NASIONAL
N.SEMBILAN KALAHKAN KELANTAN
3 - 0
2010
STADIUM NASIONAL
KELANTAN KALAHKAN NEGERI SEMBILAN
2 - 1
2011
STADIUM NASIONAL
N.SEMBILAN KALAHKAN TERENGGANU
2 - 1
2012
STADIUM MELAWATI, SHAH ALAM
KELANTAN KALAHKAN ATM
3-2
2013
STADIUM MELAWATI, SHAH ALAM
PAHANG KALAHKAN KELANTAN
1-0
2014
STADIUM NASIONAL BUKIT JALIL
PAHANG KALAHKAN JOHOR
2-2 
(PENALTI: 
5 - 3)
2015
STADIUM MELAWATI, SHAH ALAM
SELANGOR KALAHKAN KEDAH
2-0
2016
STADIUM MELAWATI, SHAH ALAM
KEDAH KALAHKAN SELANGOR
1 – 1 (PENALTI: 
6 - 5)
2017
STADIUM MELAWATI, SHAH ALAM
JOHOR DARUL  TAAZIM KALAHKAN KEDAH
2 - 0
2018
STADIUM MELAWATI, SHAH ALAM
PERAK KALAHKAN TERENGGANU
3 – 3 (PENALTI: 
4 - 1)
2019
STADIUM NASIONAL BUKIT JALIL
JOHOR DARUL  TAAZIM KALAHKAN KEDAH
3 - 0
2020



2021



2022



2023



2024



2025






JUARA LIGA MALAYSIA

1982 - Pulau Pinang
1983 - Melaka
1984 - Selangor
1985 - Singapura
1986 - Kuala Lumpur
1987 -Pahang
1988 - Kuala Lumpur

LIGA SEMI PRO

JUARA LIGA BAHAGIAN 1

1989 - Selangor
1990 - Selangor
1991 - Johor
1992 - Pahang
1993 - Kedah

JUALA LIGA BAHAGIAN 2

1989 - Perlis
1990 - Terengganu
1991 - Negeri Sembilan
1992 - Kedah
1993 - Selangor

JUARA LIGA PERDANA

1994 - Singapura
1995 - Pahang
1996 - Sabah
1997 - Sarawak

JUARA LIGA PERDANA 2.0

Juara Liga Perdana 1

1998 - Pulau Pinang
1999 - Pahang
2000 - Selangor
2001 - Pulau Pinang
2002 - Perak
2003 - Perak

Juara Liga Perdana 2

1998 - Terengganu
1999 - Johor
2000 - Kelantan
2001 - Johor FC
2002 - Kedah
2003 - Public Bank Selangor

JUARA LIGA SUPER MALAYSIA

2004 - Pahang
2005 - Perlis
2006 - Negeri Sembilan
2007 - Kedah
2008 - Kedah
2009 - Selangor
2010 - Selangor
2011 - Kelantan
2012 - Kelantan
2013 - Lion XII (Singapura)
2014 - Johor Darul Taazim (JDT)
2015 - Johor Darul Taazim (JDT)
2016 - Johor Darul Taazim (JDT)
2017 - Johor Darul Taazim (JDT)
2018 - Johor Darul Taazim (JDT)
2019 - ?


JUARA PIALA FA

TAHUN
JUARA DAN NAIB JOHAN
SKOR
1990
PERAK FA KALAHKAN SELANGOR FA
4 - 2
1991
SELANGOR FA KALAHKAN PERAK FA
1 - 0
1992
SARAWAK FA KALAHKAN KUALA LUMPUR FA
2 - 1
1993
KUALA LUMPUR FA KALAHKAN SABAH FA
2 - 1
1994
KUALA LUMPUR FA KALAHKAN
SABAH FA
3 - 1
1995
SABAH FA KALAHKAN PAHANG FA
3 - 1
1996
KEDAH FA KALAHKAN SARAWAK FA
1 - 0
1997
SELANGOR FA KALAHKAN PENANG FA
1 - 0
1998
JOHOR FA KALAHKAN SABAH FA
1 - 0
1999
KUALA LUMPUR FA KALAHKAN TERENGGANU FA
0 - 0 (PENALTI
5 - 3)
2000
TERENGGANU FA KALAHKAN
PENANG FA
1 - 1
PENALTI:
4 - 3)
2001
SELANGOR FA KALAHKAN SARAWAK FA
1 - 0
2002
PENANG FA KALAHKAN  PERAK FA
1 - 0
2003
NEGERI SEMBILAN FA KALAHKAN
PERLIS FA
2 - 1
2004
PERAK FA KALAHKAN
TERENGGANU FA
3 - 0
2005
SELANGOR FA KALAHKAN PERAK FA
4 - 2
2006
PAHANG FA KALAHKAN PERLIS FA
0 - 0
(PENALTI:
4 - 2)
2007
KEDAH FA KALAHKAN PERLIS FA
0 - 0 (PENALTI:
 4 - 2)
2008
KEDAH FA KALAHKAN SELANGOR FA
3-2
2009
SELANGOR FA KALAHKAN KELANTAN FA
1-1 
 (PENALTI:
 4-1)
2010
NEGERI SEMBILAN FA KALAHKAN
KEDAH FA
1 - 1
(PENALTI:
 5 - 4)
2011
TERENGGANU FA KALAHKAN
KELANTAN FA
2 - 1
2012
KELANTAN FA KALAHKAN
SIME DARBY FC
1 - 0
2013
KELANTAN FA KALAHKAN
JOHOR DARUL TAKZIM FC
1 - 0
2014
PAHANG KALAHKAN FELDA UNITED
2 - 1
2015
LIONS XII KALAHKAN KELANTAN FA
3 - 1
2016
JDT KALAHKAN PKNS FC
2 - 1
2017
KEDAH KALAHKAN PAHANG
3 - 2
2018
PAHANG KALAHKAN SELANGOR 2 - 0
2019
KEDAH KALAHKAN PERAK 1 - 0
2020
2021
2022
2023
2025
2025


PIALA SUMBANGSIH (PIALA SULTAN AHMAD SHAH)

Piala Sumbangsih atau dikenali juga sebagai Piala Sultan Haji Ahmad Shah, merupakan perlawanan pembuka tirai bagi dalam musim Liga Malaysia.  Perlawanan ini pertama kali diperkenalkan pada Liga Malaysia musim 1985, walaupun perlawanan diadakan pada 31 Disember 1984. Juara Piala Malaysia 1984 (Selangor) bertarung dengan Pahang, naib juara Piala Liga 1984 (Selangor juga juara Liga '84). Sehingga musim 1992, juara Piala Malaysia (PM) akan bertemu dengan juara/naib juara Liga Malaysia. Format telah ditukar pada musim 1993, dimana juara PM akan berebut Piala Sumbangsih dengan juara piala FA pula (atau naib juara FA, jika pemenang PM juga adalah juara FA).

Bermula musim Liga Malaysia 2011, format Piala Sumbangsih kembali ditukar. Juara Piala Malaysia pada musim lepas akan menentang Juara Liga Super Malaysia pada perlawanan pertama musim ini.


Senarai JUARA perlawanan Piala Sumbangsih Sultan Ahmad Shah ialah:

TAHUN
JUARA DAN NAIB JUARA
SKOR
1985
SELANGOR
PAHANG
2 – 1

1986
JOHOR
SINGAPURA
1 – 1 (6 – 5) (PENALTI)
1987
SELANGOR 
KUALA LUMPUR
1 – 0

1988
KUALA LUMPUR
PAHANG
2 – 1

1989
SINGAPURA
KUALA LUMPUR
1 – 0

1990
SELANGOR
KUALA LUMPUR
0 – 0 (3 – 0) (PENALTI)
1991
KEDAH
SELANGOR
2 – 1

1992
PAHANG
JOHOR
2 – 0

1993
PAHANG
SARAWAK
5 – 0

1994
KEDAH
KUALA LUMPUR
1 – 0

1995
KUALA LUMPUR
PAHANG
3 – 2

1996
SELANGOR
SABAH
2 – 0

1997
SELANGOR
KEDAH
2 – 0

1998
SARAWAK
SELANGOR
3 – 1

1999
PERAK
JOHOR
2 – 0

2000
KUALA
BRUNEI DARUSSALAM
1 – 1 (4 – 3) (PENALTI)
2001
TERENGGANU
PERAK          
4 – 0

2002
SELANGOR
TERENGGANU
2 – 1
2003
PULAU PINANG
SELANGOR 
1 – 0

2004
SELANGOR MPPJ
NEGERI SEMBILAN           
4 – 2

2005
PERAK
PERLIS
2 – 2 (4 – 2) (PENALTI)
2006
PERAK          
SELANGOR
4 – 2

2007
PERLIS
PAHANG
2 – 1
2008
PERLIS
KEDAH         
0 – 0 (6 – 5) (PENALTI)
2009
SELANGOR
KEDAH         
4 – 1

2010
SELANGOR
NEGERI SEMBILAN           
2 – 1

2011
KELANTAN
SELANGOR 
2 – 0

2012
NEGERI SEMBILAN
KELANTAN  
2 – 1

2013
ATM
KELANTAN  
1 – 1 (4 – 3) (PENALTI)
2014
PAHANG
SINGAPURA LIONS XII    
1 – 0

2015
JOHOR DARUL TAAZIM
PAHANG
2 – 0

2016
JOHOR DARUL TAAZIM
SELANGOR
1 – 1 (7 – 6) (PENALTI)
2017
KEDAH KALAHKAN  
JOHOR DARUL TAAZIM
1 – 1 (5 – 4) (PENALTI)
2018
JOHOR DARUL TAAZIM
KEDAH
2 - 1
2019
JOHOR DARUL TAAZIM
PERAK
1 - 0
2020


2021


2022


2023


2024


2025





ANUGERAH
OLAHRAGAWAN DAN OLAHRAGAWATI
KEBANGSAAN

ANUGERAH OLAHRAGAWAN KEBANGSAAN

1966 - M. Jegathesan (Olahraga- Balapan) - Tan Sri
1967 - Tan Aik Huang (Badminton)
1968 - Ng Boon Bee (Badminton) - Dato'
1969 - Punch Gunalan (Badminton) - Dato'
1970 - Ng Joo Ngan (Lumba Basikal) - Dato'
1971 - Daud bin Ibrahim (Lumba Basikal) - allahyarham
1972 - M Mahendaran (Hoki)
1973 - Chiang Jin Choon (Renang)
1974 - Punch Gunalan (Badminton) - Dato'
1975 - Khoo Chong Beng (Olahraga- Jalan kaki)
1976 - Mokhtar Dahari (Bolasepak) - Dato' - allahyarham
1977-  Shukor Salleh (Bola sepak)
1978 - V. Subramaniam (Olahraga- Jalan kaki)
1979 - Khoo Boon Jin (Bowling)
1980 - Rabuan bin Pit (Olahraga- Balapan)
1981 - Mohd Misbun bin Hj Sidek (Badminton)
1982 - Rabuan bin Pit (Olahraga- Balapan)
1983 - Mohd Misbun bin Sidek (Badminton)
1984 - Micheal Chua Seng Tatt (Bowling)
1985 - Rosman Alwi (Lumba Basikal)
1986 - Abdul Malek bin Mohd Noor (Bina Badan)
1987 - Kumaresan a/l Murugayan (Lumba Basikal)
1988 - Jeffery Ong Kuan Seng (Berenang)
1989 - Foo Kok Keong (Badminton)
1990 - Abdul Rashid Sidek (Badminton)
1991 - Abdul Rashid Sidek (Badminton)
1992 - Abdul Rashid Sidek (Badminton)
1993 - Ramachandran a/l Munusamy (Olahraga- Jalan kaki)
1994 - Nurherman Majid (Olahraga - Lompat Pagar)
1995 - Sam Chong Tin –Billiard/Snooker
1996 - Abdul Rashid Sidek (Badminton)
1997 - Cheah Soon Kit/Yap Kim Hock (Badminton)
1998 - Lim Keng Liat (Berenang)
1999 - Shahrul Neeza Mohd Razali (Lumba Basikal)
2000 - Sazali Abdul Samad (Bina badan)
2001 - Roslin Hashim (Badminton)
2002 - Karamjit Singh & Allen Oh (Kereta Rally)
2003 - Nazmizan Mohamad (Olahraga - Lompat Pagar)
2004 - Josiah Ng Onn Lam- Lumba Basikal)
2005 - Lee Chong Wei (Badminton)- (Datuk)
2006 - Sazali bin Abdul Samad (Bina Badan)
2007 - Khoo Kien Keat dan Tan Boon Heong
2008 - Datuk Lee Chong Wei (Badminton)
2009 - Azizul Hasni bin Awang (Lumba Basikal)
2010 - Azizul Hasni bin Awang (Lumba Basikal)
2011 - Datuk Lee Chong Wei (Badminton)

            Paralimpik: Allahyarham Muhamad Salam Sidik - gelaran ini mula diperkenalkan
2012 - Datuk Lee Chong Wei (Badminton)

            Paralimpik: Hasihin Sanawi (memanah)
2013 - Datuk Sazali bin Abd Samad (Bina Badan)
            Paralimpik: Muhammad Ziyad Zolkefli (Olahraga)
2014 - Datuk Sazali bin Abd Samad (Bina Badan)
            Paralimpik: Allahyahram Mohd Azlan bin Mat Lazim (Olahraga)
2015 - Muhd Al Jufferi bin Jamari (Silat Olahraga)
            Paralimpik: Mohd Rizuan bin Mohd Fuzi (Olahraga)
2016 - Abdul Latif Romley (Olahraga- Paralimpik)
            Paralimpik: TIADA
2017 - Azizul Hasni bin Awang (Lumba Basikal)
            Paralimpik: Mohamed Ziyad bin Zolkepli (Olahraga )
2018 - Muhammad Rafiq bin Ismail (Tenpin Bowling)
            Paralimpik: Muhammad Ridzwan bin Mohd Fuzi (olahraga)
2019 -
2020 -


ANUGERAH OLAHRAGAWATI KEBANGSAAN

1966 - M Rajamani (Olahraga) - Dato'
1967 - M Rajamani (Olahraga) - Dato'
1968 - Goh Koon Bee (Bola Keranjang)
1969 - Ong Mei Lin (Renang)
1970 - Radhika Menon (Tenis)
1971 - Junaidah Aman (Olahraga)
1972 - Junaidah Aman (Olahraga)
1973 - Gladys Chai Ng Mei (Olahraga)
1974 - Rani Kaur (Hoki)
1975 - Slyvia Ng (Badminton)
1976 - Marina Chin Leng Sim (Olahraga)
1977 - Marina Chin Leng Sim (Olahraga)
1978 - Sylvia Ng  (Badminton)
1979 - Shirley Chow (Bowling)
1980 - Katherine Ong (Renang)
1981 - Helen Chow (Renang)
1982 - Zaiton Othman (Olahraga)
1983 - Norsham Yoon (Olahraga)
1984 - Tiada calun yang layak
1985 - Nurul Huda Abdullah (Renang)
1986 - Nurul Huda Abdullah (Renang)
1987 - Nurul Huda Abdullah (Renang)
1988 - Nurul Huda Abdullah (Renang)
1989 - Nurul Huda Abdullah (Renang)
1990 - Lidya Kwah (Bowling)
1991 - Lisa Kwan (Bowling)
1992 - Lim Ai Lian (Golf)
1993 - Lisa Kwan (Bowling)
1994 - Shalin Zulkifli (Bowling)
1995 - Sharon Low Su Lin (Bowling)
1996 - Shalin Zulkifli (Bowling)
1997 - Shalin Zulkifli (Bowling)
1998 - Shanti Govindasamy (Olahraga)
1999 - Nicole Ann David (Squash)
2000 - Noorseela Khalid (Olahraga)
2001 - Shalin Zulkifli (Bowling)
2002 - Shalin Zulkifli (Bowling)
2003 - Nicole Ann David (Skuasy)
2004 - Elaine Teo Shueh Fern (Karate)
2005 - Nicole Ann David (Skuasy)
2006 - Nicol Ann David (Skuasy
2007 - Datuk Nicole Ann David (Squasy)
2008 - Datuk Nicole Ann David (Squasy)
2009 - Datuk Nicole Ann David (Squasy)
2010 - Datuk Nicole Ann David (Squasy)
2011 - Pandelela Rinong (Renang Terjun)

            Paralimpik: Hemala Devi Eni Kutty - gelaran ini mula diperkenalkan
2012 - Pandelela Rinong (Renang Terjun)

            Paralimpik: Tiada
2013 - Datuk Nicole Ann David (Squash)
            Paralimpik: Hemala Devi Enikutty (Olahraga)
2014 - Datuk Nicole Ann David (Squash)
            Paralimpik: Siti Noorasiah bt Mohammad Ariffin (Olahraga)
2015 - Pandelela Rinong Pang (Renang)
            Paralimpik: Filicia bt Mikat (Olahraga)
2016 - Siti Rahimah bt Mohamad Nasir (Silat)
            Paralimpik: Siti Radiah bt Ismail (Olahraga)
2017 - Cheong Jun Hoong (Renang Terjun)
            Paralimpik - TIADA
2018 - Amy Kwan Dict Weng (Gimrama)
            Paralimpik: Siti Noor Iasah binti Mohd Ariffin (Olahraga)
2019 -
2020 -

ANTARA BEKAS ATHLET NEGARA YANG MENERIMA PINGAT BERGELAR DAPAT GELARAN

TAN SRI

Tan Sri Dato' Darshan Singh Gill PSM DPMP- Lumba Basikal
Tan Sri Dato' M. Jegathesan PSM DPMP KMN AMN PJK 
Tan Sri Datuk Abd Ghani bin Minhat PSM PJN DSSA DIMP PJK AMN- bolasepak (allahyarham)

DATUK/DATO'

Dato' Sieh Kok Chi - Renang
Dato' Nashatar Singh - olahraga
Datuk M. Rajamani - olahraga
Dato' M Chandran - bolasepak
Datuk Eddy Chong - badminton
Datuk Soh Chin Aun DMSM - bolasepak
Dato' Gunalan a/l Panchaharan PSD - badminton - mendiang
Dato' Mokhtar Dahari DIMP DSSA AMN - bolasepak (posthumous) - allahyarham
Dato' Hj Misbun Sidek - DPMS BSD AMN AMP PJK - badminton
Dato' Jamal Abdul Nasir DIMP - bolasepak
Datuk Dr Mumtaz Jaafar DPTJ AMN - olahraga
Dato' Ng Boon Bee DPTJ - badminton
Dato' Santokh Singh PMW - bola sepak
Datuk Sabiamad bin Abd Ahad PMW - menembak
Datuk M. Karathu DPMP- bolasepak
Datuk Karim Ibrahim - olahraga
Datuk Nicol N.David PJN DSPN DB AMN- squash
Datuk Lee Chong Wei PJN DCSM DSPN DB AMN- badminton
Dato' Abd Malek Mohd Noor DIMP -bina badan
Dato' Ng Joo Ngan DPTJ - lumbabasikal
Datuk K. Rajagopal PJN - bolasepak
Datuk Sazali bin Abd Samad - bina badan*
Datuk Rabuan bin Pit DPSM - olehraga
Datuk M. Ramachandran DPSM - olahraga
Datuk Ong Kim Swee DPSM - bolasepak
x

No comments:

Post a Comment