.
STESEN KERETAPI
STESEN KERETAPI
Awal-awal lagi aku mengaku bahawa sebahagian besar gambar dalam blog ini adalah disalin dari blog milik zacky eusoff (zkeretapi.blogspot.com). TERIMA KASIH ZACK.
Apa kena mengena keretapi dengan perjalanan hidupku? Mesti ada, mesti ada.
Kali ini aku ingin mengimbau pengalaman lama yang juga telah lama aku tidak merasai, iaitu perjalanan menggunakan keretapi. Perjalananku dengan keretapi hanya melalui dua laluan sahaja, iaitu dari Kluang ke Kuala Lumpur dan dari Kuala Lumpur ke Alor Setar. Kali terakhir aku menaiki keretapi ialah pada tahun 1990 semasa aku berpangkat Kapten, itu perjalanan dari KL ke Butterworth.
Apa kena mengena keretapi dengan perjalanan hidupku? Mesti ada, mesti ada.
Kali ini aku ingin mengimbau pengalaman lama yang juga telah lama aku tidak merasai, iaitu perjalanan menggunakan keretapi. Perjalananku dengan keretapi hanya melalui dua laluan sahaja, iaitu dari Kluang ke Kuala Lumpur dan dari Kuala Lumpur ke Alor Setar. Kali terakhir aku menaiki keretapi ialah pada tahun 1990 semasa aku berpangkat Kapten, itu perjalanan dari KL ke Butterworth.
Aku hanya sedikit sahaja pengalaman perjalanan menaiki koc atau gerabak atau lokomotif KTM Berhad.
- 1974 - perjalanan Kluang - Seremban - Kluang untuk menghadiri temuduga kemasukan ke AFATS, Port Dickson. Ini adalah pengalaman pertama aku menaiki keretapi.
- 1978 - perjalanan Kluang - Johor Bahru - Kluang untuk menghadiri temuduga awal kemasukan ke Pusat Latihan Pegawai Kedet (Pre-OCTU) TJP 34 di Kem Majidee, Johor Bahru.
- 1978 - perjalanan Kluang - KL - Kluang untuk menghadiri temuduga Lembaga No 3 kemasukan ke Pusat Latihan Pegawai Kedet TJP 34 di MINDEF. Aku lulus temuduga tetapi tidak melapor diri kerana menyambung pengajian ke UTM, Jalan Gurney.
- 1980 - perjalanan Kluang - Kuala Lumpur - Kluang untuk menghadiri temuduga kemasukan ke Sekolah Pegawai Kedet TJP 37 di MINDEF.
- 1980 - perjalanan Kluang - Seremban untuk melapur diri ke Sekolah Pegawai Kedet panggilan TJP 37di Port Dickson.
- 1981 - perjalanan Seremban - Alor Setar untuk melapor diri ke PULATIBANG 1, TUDM Alor Setar setelah tamat SPK.
- 1981 - perjalanan Alor Setar - Kluang kerana melapor diri ke PULATIBANG 2, TUDM Kluang kerana terpilih manjalani latihan helikopter.
Kluang Rail Coffee di Stesen KTM Kluang amat paling popular
Entrance Stesen KTM Kluang
Platform Stesen KTM Kluang
Pengalaman selanjutnya adalah setelah aku ditauliahkan (di Kluang) kerana gagal latihan penerbangan di Kluang. Aku beberapa kali dapat menaiki keretapi menggunakan waren perjalanan Kerajaan untuk tugas rasmi atau cuti tahunan. Ini bermakna sepanjang hidup aku tidak pernah menaiki keretapi dengan menggunakan duit sendiri.
Dalam ATM (tentera) peluang menaiki keretapi biasanya melibatkan pegawai berpangkat Mejar ke bawah sahaja. Apabila telah berpangkat Lt Kol ke atas, kaedah pengangkutan adalah sama ada menaiki kereta jabatan, staff car atau menaiki pesawat (CATW).
SEJARAH RINGKAS PEMBINAAN JALAN
KERETAPI TANAH MELAYU
- 1885 - The first railway line in Malaya between Taiping and Port Weld is officially opened on 1 June.
- 1886 - Opening of line between Kuala Lumpur and Klang.
- 1888, July - The first train crash in the country occurred in Sungai Kerawai near Teluk Anson, Perak.
- 1891 - Opening of the line between Seremban and Port Dickson.
- 1893 - Teluk Anson to Tapah Road line opened.
- 1896 - Federated Malay States Railway created, merging the operations of the initial four lines.
- 1900 - Opening of the Victoria Railway Bridge across Perak River in Perak.
- 1902 - Opening of railway line from Seremban to Port Dickson.
- 1903 - Line between Tank Road and Woodlands in Singapore opened for service.
- 1905 - Line between Tampin and Malacca (34 km). Demolished by Japanese military in 1942.
- 1909 - The West Coast Line between Prai in Penang state and Johor Bahru completed and opened.
- 1910 - The first stretch of the East Coast Line between Gemas and Bahau is opened.
- 1923 - First train carrying goods travels across the Malaysia-Singapore Causeway on 17 September, followed by the first passenger train on 1 October the same year.
- 1931 - East Coast Line between Tumpat and Gemas completed with the opening of the last stretch between Gua Musang and Kuala Gris in Kelantan.
Landasan keretapi pertama di pekan Port Weld
Beberapa fakta mengenai rel KTM adalah
- Landasan keretapipertama dibina di Tanah Melayu pada tahun 1882 dan beropearsi mulai 1 Jun 1885 antara Taiping ke Port Weld (Kuala Sepeteng) sepanjang 8 batu (12.8 km) - operasi jalan ini telah ditutup pada tahun 1970an.
- Keseluruhan panjang rel keretapi KTMB ialah 1,699 km.
- Hanya negeri Terengganu sahaja yang tidak dilalui oleh rel KTM.
- Ibu negeri yang tidak mempunyai stesen keretapi ialah Kangar, Georgetown, Shah Alam, Bandar Melaka, Kuantan, Kuala Terengganu dan Kota Bharu.
Stesen Keretapi Port Weld 1885
Papan tanda yang telah dipindahkan ke tempat lain kerana tapak asal telah dicerobohi
STESEN KERETAPI TANAH MELAYU
Dalam blog ini saya akan meletakkan gambar-gambar setesen keretapi yang dilalui oleh jalan keretapi Tanah Melayu bermula dari Tanjung Pagar, Singapura (telah pun ditutup pada tahun 2010) kemudian melalui Bukit Timah - Woodlands - menyeberangi Tambak Johor ke Johor Bahru - Kulai -Kluang - Segamat dan Gemas. Di Stesen Gemas, Negeri Sembilan (bersempadan dengan Johor) relKTM berpecah dua. Satu cabang melalui pantai barat Tanah Melayu-melalui Seremban- Kuala Lumpur- Ipoh, Bukit Mertajam, Aloe Setar dan berakhir di Padang Besar, Perlis (di sini perjalanan boleh diteruskan ke Thailand. Satu lagi cabang melalui Timur Semenanjung (tetapi jauh dari kawasan pantai) dari Gemas melalui Bahau- Mentakab- Jerantut - Kuala Lipis- Gua Musang - Kuala Krai - Tanah Merah -Pasir Mas dan berakhir di Tumpat. Di Stesen Pasir Mas terdapat persimpangan untuk menyeberang ke sempadan Thailand.
Bagi tujuan maklumat, Perjalanan MAYA saya ini bermula di stesen Padang Besar, Perlis ke aras selatan.
NEGERI PERLIS
STESEN PADANG BESAR
STESEN ARAU
STESEN BUKIT KETERI
NEGERI KEDAH
STESEN TUNJANG
STESEN ALOR SETAR
STESEN GURUN
STESEN BEDUNG
STESEN SUNGAI PETANI
NEGERI PULAU PINANG
STESEN TASIK GELUGUR
STESEN PENANTI
STESEN BUTTERWORTH
STESEN BUKIT MERTAJAM
STESEN BUKIT TENGAH
STESEN PRAI
STESEN NIBONG TEBAL
KERETAPI BUKIT BENDERA
(BUKAN DI BAWAH KTM)
KERETAPI BUKIT BENDERA
(BUKAN DI BAWAH KTM)
Kereta api kabel Bukit Bendera atau 'Kereta kabel Bukit Bendera' adalah dua bahagian keretapi bukit yang mendaki Bukit Bendera daripada pekan Air Itam, berhampiran George Town di Pulau Pinang. Perjalanan mengambil masa kira-kira setengah jam. Penumpang mengubah akan bertukar kereta api di stesen titik tengah. Kereta api mungkin akan singgah di stesen perantaraan lain atas permintaan.
Pembinaan kereta api itu di antara 1906 hingga 1923 dengan kos 1.5 juta Selat dolar. Kereta api itu telah dibuka untuk orang awam pada 21 Oktober 1923. Kereta baru ditukar pada 1977.
Sistem kereta api berusia 85 tahun itu menyediakan perkhidmatan sehingga 7 malam setiap hari. Bagi mereka yang tinggal di puncak Bukit Bendera, perkhidmatannya dilanjutkan sehingga 10 malam.
Maklumat Teknikal Keretapi Bawah
- Ketinggian: 319 meter
- Kecuraman Maksimum: 50.5%
- Kereta: 2
- Keupayaan: 80 orang penumpang setiap kereta
- Tatarajah: Landasan tunggal dengan gelung kelulusan
- Masa perjalanan: 11 minit
- Kelajuan maksimum: 1.4 meter sesaat
- Tolok trek: 1 meter
- Penarikan: Bekalan Elektrik
Maklumat Teknikal Keretapi Atas
- Panjang: 1313 meter
- Ketinggian: 367 meter
- Kecuraman Maksimum: 51.3%
- Kereta: 2
- Keupayaan: 80 orang penumpang setiap kereta
- Tatarajah: Landasan tunggal dengan gelung kelulusan
- Masa perjalanan: 13 minit
- Kelajuan maksimum: 1.8 meter sesaat
- Tolok trek: 1 meter
- Penarikan: Bekalan Elektrik
NEGERI PERAK
STESEN PARIT BUNTAR
STESEN BAGAN SERAI
STESEN BUKIT MERAH
Stesen Taipin 1885 (stesen tertua di Malaysia)
STESEN TAIPING
STESEN BUKIT BERAPIT
STESEN PADANG RENGAS
STESEN BUKIT BERAPIT
STESEN PADANG RENGAS
STESEN KUALA KANGSAR
STESEN SUNGAI SIPUT
STESEN CHEMOR
STESEN SUNGAI SIPUT
STESEN CHEMOR
STESEN TG RAMBUTAN
STESEN IPOH
STESEN BATU GAJAH
STESEN MALIM NAWAR
STESEN KAMPAR
STESEN BATU GAJAH
STESEN MALIM NAWAR
STESEN KAMPAR
STESEN TAPAH ROAD (LAMA DAN BARU)
STESEN TELUK INTAN (TELUK ANSON)
(jalan keretapi stesen Tapah Road ke Teluk Anson dibuka pada tahun 1893 dan ditamatkan perkhidmatan pada tahun 1991 - dengan itu stesen ini turut ditutup)
STESEN TELUK INTAN (TELUK ANSON)
(jalan keretapi stesen Tapah Road ke Teluk Anson dibuka pada tahun 1893 dan ditamatkan perkhidmatan pada tahun 1991 - dengan itu stesen ini turut ditutup)
STESEN SUNGKAI
STESEN SLIM RIVER
STESEN BEHRANG
STESEN BEHRANG
STESEN TANJUNG MALIM
SELANGOR DAN KUALA LUMPUR
STESEN KALUMPANG
STESEN KUALA KUBU BHARU
stesen lama di Kuala Kubu Road ....tinggal sejarah
STESEN (BARU) KUALA KUBU BAHRU
STESEN KUANG
STESEN BATANG KALI
STESEN SERENDAH
STESEN KUANG
STESEN BATANG KALI
STESEN SERENDAH
STESEN RAWANG
STESEN BATU KANTONMEN
STESEN BATU KANTONMEN
STESEN BESAR KUALA LUMPUR
STESEN KL SENTRAL
PERJALANAN ARAH KE PELABUHAN KLANG
PERJALANAN ARAH KE PELABUHAN KLANG
STESEN PETALING
STESEN SUBANG JAYA
STESEN BATU 3 SHAH ALAM
STESEN KLANG
STESEN PELABUHAN KLANG
PERJALANAN ARAH KE SELATAN
PERJALANAN ARAH KE SELATAN
STESEN UKM BANGI
STESEN KAJANG
NEGERI SEMBILAN
STESEN SEREMBAN
STESEN REMBAU
STESEN TAMPIN
TAMPIN
NEGERI MELAKA
STESEN PULAU SEBANG/TAMPIN
PULAU SEBANG/TAMPIN
STESEN BATANG MELAKA
STESEN AIR KUNING
NEGERI PAHANG
STESEN ROMPIN
STESEN BAHAU
STESEN KEMAYAN
STESEN TRIANG
STESEN MENGKARAK
STESEN MENTAKAB
STESEN KERDAU
STESEN KUALA KRAU
STESEN JERANTUT
STESEN TEMBELING
STESEN MELA
STESEN KERAMBIT
STESEN BATU SEMBILAN
STESEN PADANG TENGKU
STESEN KAMPUNG TELANG
STESEN KAMPUNG BERKAM
STESEN DURA
STESEN KG AUR GADING
STESEN KG PAYA KELADI
NEGERI KELANTAN
STESEN BERTAM BARU
STESEN LIMAU KASTURI
STESEN GUA MUSANG
STESEN BUKIT ABU
STESEN BUKIT BETUNG
STESEN BUKIT BETUNG
STESEN DABUNG
STESEN BUKIT ABU
STESEN BUKIT ABU
STESEN MANEK URAI
STESEN KUALA KERAI
STESEN TANAH MERAH
STESEN KEMUBU
STESEN PASIR MAS
STESEN WAKAF BARU
STESEN TUMPAT
(STESEN TERAKHIR DI UTARA PANTAI TIMUR SEMENANJUNG)
NEGERI JOHOR
STESEN BATU ANAM
STESEN SEGAMAT
STESEN GENUANG
STESEN TENANG
STESEN LABIS
STESEN BEKOK
STESEN PALOH
STESEN CHAMEK
STESEN KLUANG
STESEN MENGKIBOL
STESEN RENGAM
STESEN LAYANG-LAYANG
STESEN SEDENAK
(TELAH DITUTUP)
STESEN KULAI
STESEN KEMPAS BARU
STESEN JB (LAMA) TUTUP PADA 2010
STESEN JOHOR BAHRU
(STESEN PALING SELATAN DI SEMENANJUNG MALAYSIA)
STESEN TERAKHIR DI SELATAN
(SINGAPURA)
STESEN WOODLANDS
(KINI MERUPAKAN STESEN PALING SELATAN SETELAH PENUTUPAN
STESEN TG PAGAR
STESEN WOODLANDS 1910
STESEN BUKIT TIMAH
(JUGA TELAH DITUTUP- BANGUNAN KEKAL SEBAGAI BAHAN SEJARAH)
STESEN TANJUNG PAGAR
(DIKEKALKAN- PULIHARA SEBAGAI BAHAN SEJARAH)
STESEN TANJUNG PAGAR SINGAPURA
YANG TELAH DITAMATKAN PERKHIDMATAN MULAI 1 JULAI 2011
STESEN TERAKHIR DI SELATAN
(SINGAPURA)
STESEN WOODLANDS
(KINI MERUPAKAN STESEN PALING SELATAN SETELAH PENUTUPAN
STESEN TG PAGAR
STESEN WOODLANDS 1910
STESEN BUKIT TIMAH
(JUGA TELAH DITUTUP- BANGUNAN KEKAL SEBAGAI BAHAN SEJARAH)
STESEN TANJUNG PAGAR
(DIKEKALKAN- PULIHARA SEBAGAI BAHAN SEJARAH)
STESEN TANJUNG PAGAR SINGAPURA
YANG TELAH DITAMATKAN PERKHIDMATAN MULAI 1 JULAI 2011
.
Kali terakhir aku menaiki kretapi setelah berpuluh tahun ialah pada Nov 2015. Aku sengaja memilih laluan rel untuk melaksanakan tugas rasmi ke Perlis. Pada 1 Nov 15, aku menaiki Electric Train Service (ETS) dari KL Sentral ke Arau. Setelah selesai menjalankan tugas di Arau, Sungai Petani, Pulau Pinang dan Taiping, aku sekali lagi pada 3 Nov 15, aku menaiki ETS pulang dari Taiping ke KL Sentral.
Penulis dapat informasi ni dari mana ya. Lebih menarik jika dinyatakan sumber rujukan kerana sangat berguna untuk tujuan kajian dan akademik.
ReplyDelete