Tuesday, March 3, 2015

M 127 TRAGEDI 5: AL MAUNAH DAN TRAGEDI BUKIT JENALIK

Image result for assalamualaikum jawi
BELAJAR DARI PENGALAMAN
 TRAGEDI SAUK
PENAWANAN BUKIT JENALIK OLEH KUMPULAN PENDERHAKA AL MAUNAH


.
Pada 2 Jul 2000 negara kita telah digemparkan oleh satu peristiwa di mana satu kumpulan yang menamakan diri sebagai 'AL MAUNAH' telah melakukan tindakan di luar jangkaan dengan merampas senjata dari kem ATM serta merancang untuk menggulingkan Kerajaan dengan menggunakan kekerasan.



Mohamed Amin bin Mohamed Razali yang merupakan pemimpin kepada 29 ahli kumpulan Al-Ma'unah mengetuai misinya untuk menggulingkan kerajaan Malaysia. Kumpulan ini, termasuk seorang Mejar daripada Tentera Darat. Mereka berpakaian pegawai kanan tentera dan berlagak melakukan pemeriksaan mengejut ke atas Kem Batalion 304 Rejimen Askar Wataniah di Empangan Temenggor, Perak. Mereka berjaya memperdayakan anggota tentera di situ dan melarikan senjata-senjata di kem tersebut.



Mereka sebelum ini memperolehi maklumat kelemahan sistem keselamatan kem tentera melalui pelbagai jalan keluar dan melindungi tiga unit kenderaan pacuan empat roda Pajero. Kenderaan Pajero yang dikatakan sama digunakan oleh tentera diwarnakan dengan warna hijau dan menggunakan nombor pendaftaran palsu di sebuah garaj rumah di Kati, untuk digunakan khas sebagai kenderaan masuk kumpulan tersebut.

Pada awal pagi  2 Jul 2000, 20 ahli kumpulan Al-Maunah menaiki tiga kenderaan Pajero dan bergerak ke Pos 2 Kem Kuala Rhui pada jam 2.50 pagi dan kemudian ke Kem Bn 304 Rejimen Askar Wataniah pada jam 4.15 pagi.

Mereka berkata kepada pegawai kem tersebut dengan alasan ingin mengadakan pemeriksaan mengejut, dengan memberitahu ingin membuat pemeriksaan kecemasan ke atas jumlah semua peluru yang disimpan di dalam kem tersebut. Atas pelbagai tekanan yang diberi oleh Amin dan orang-orangnya dan diyakinkan oleh kehadiran tiga kenderaan Pajero yang menggunakan nombor pendaftaran tentera yang bermula dengan huruf 'Z', anggota tentera di dua kem tersebut berjaya diperdyakan dengan membawa mereka masuk ke dalam kem tetapi salah satu daripada pelbagai jenis senjata, amunisi dan kelengkapan ketenteraan termasuk peralatan komunikasi dan lain-lain telah membantu kumpulan itu membawa senjata-senjata itu ke dalam tiga Pajero. Mereka berjaya melarikan sejumlah besar senjata api dan imunisasi, iaitu 97 laras raifal M16, dua laras raifal Styer AUG, empat senjata Mesingan Kegunaan Am (GPMG), enam laras mesingan ringan, lima pelancar bom tangan M203, 182 kelopak M16, lapan laras tambahan mesingan kegunaan am, tiga laras tambahan mesingan ringan, 26 bilah pisau benet, 9,095 butir peluru berkaliber 5.56mm dan 60 butir kartus peluru bom tangan berkaliber 40mm.

27 orang ahli tersebut kemudiannya menyembunyikan diri di dalam hutan Bukit Jenalik, Sauk, Kuala Kangsar, Perak. Amin mengagih-agihkan semua senjata-senjata yang dilarikan tersebut kepada orang-orangnya untuk dilatih. Bunyi tembakan yang jarang di dengar oleh penduduk kampong hasil daripada tembakan senjataapi tersebut telah menarik perhatian polis. Kumpulan tersebut membuat persediaan untuk menjayakan rancangan mereka, termasuk mengumpul bekalan makanan dan membawanya ke dalam pengkalan mereka di Bukit Jenalik. Bekalan makanan yang diperolehi itu hanya cukup untuk tiga bulan sahaja. Mereka juga turut memperolehi senjata lain seperti parang dan senjata senapang panah untuk menjayakan misi mereka.




Sepasukan polis dihantar mengepung Bukit Jenalik untuk menyekat pergerakan mereka. Sejumlah anggota pasukan keselamatan dihantar untuk menyusup masuk ke dalam perkhemahan Al-Ma'unah. Walaubagaimanapun, dua anggota polis iaitu Sarjan Mohd Shah bin Ahmad dan Koperal Detektif Sanghadevan, serta penduduk kampung Jaafar bin Puteh dan seorang anggota komando ATM, Truper Matthews anak Medan, telah dijadikan tebusan oleh Al-Ma'unah. Dalam radio komunikasi yang digunakan oleh kumpulan itu, mereka memaklumkan bahawa mereka akan menyerang Kuala Lumpur sekiranya tuntutan ke atas Perdana Menteri Malaysia, Dato’ Seri Dr Mahathir untuk meletakkan jawatan dalam masa 24 jam tidak dipenuhi. Jaafar ditangkap ketika beliau sedang meneliti dusun duriannya.

Mohd Shah bin Ahmad menceritakan semasa percubaan selama lebih 4 hari, anggota pasukan keselamatan tersebut telah diseksa dan dianiaya. Mereka dipaksa menggali parit di kawasan Bukit Jenalik untuk dijadikan sebagai kubu pertahanan sekiranya pangkalan mereka diserang. Pada sebelah malam, mereka telah diikat pada pohon durian. Pada masa itu, Mohd Shah dan Sanghadevan mengkebumikan Truper Matthews didalam salah satu parit kubu tersebut. Truper Matthews ditangkap oleh Jemari bin Jusoh dan apabila Amin mengetahui identiti Truper Matthews, Amin menyeksa Matthews dengan menembak kakinya. Amin kemudiannya menyuruh Jemari menembak Truper Matthews.

.
    
dari kiri: Sjn Mohd Shah, mendiang Sjn Sanghadevan PGB dan mendiang Kpl Mathew ak Medan PGB

Pada pagi 5 Jul 2000, seorang anggota Al Ma'unah, Abu Bakar bin Ismail telah ditembak oleh pasukan keselamatan. Sebagai tindak balas, Amin dan rakan-rakannya bertindak membalas tembakan. Semasa tembak-menembak tersebut, Sanghadevan telah ditembak mati. Mayat Sanghadevan kemudiannya dikebumikan bersebelahan Truper Matthews oleh Mohd Shah dan Jaafar.

Serah diri

Kumpulan Al-Ma'unah kemudiannya menyerah diri, dan pemimpin yang dikatakan orang yang mendalangi percubaan untuk "melancarkan pemberontakan menggulingkan Raja". Kerajaan Malaysia bertindak memerangi ahli kumpulan Al-Ma'unah selepas memberi peluang untuk kumpulan tersebut menyerah diri dan menghentikan sebarang percubaan untuk mendapatkan sokongan awam kepada ahli kumpulan Al-Ma'unah dan menyatupadukan mereka kembali kepada masyarakat.



Mohamed Amin kemudiannya menyerah diri. Sebelum itu, beliau yang bersenjatakan raifal M16/M203 telah menarik kolar pakaian Lt Gen Dato' Zaini bin Mohd Said, Panglima Medan TD Malaysia dan cuba untuk menembaknya dari jarak dekat. Tetapi Zaini bertindak menepis laras senjata Amin dan telah tertembak salah seorang anggota militan. Zaini kemudiannya dianugerahkan pingat Seri Pahlawan gagah Perkasa (SP) atas keberaniannya dan sumbangannya menamatkan keganasan tersebut tanpa mempedulikan nyawa beliau.

Sebenarnya, dua jam sebelum insiden tersebut, ASP Abdul Razak bin Mohd Yusoff terlebih dahulu bergerak ke markas tersebut bersama dengan 20 orang anggota pasukan elitnya Komando 69 (PGK PDRM) menaiki bukit ke arah di Kumpulan Al-Ma'unah berkhemah. Setelah mendapat perlindungan yang sesuai untuk ahli kumpulannya, Abdul Razak bergerak bersendirian menyelinap masuk ke kubu. Dengan sikap berani dan tawakkal, beliau menemui sendiri Ketua Kumpulan Al-Ma'unah iaitu Amin. Maka, berlakulah perbincangan dan perdebatan secara 'ilmiah' antara Abdul Razak dan Amin (perdebatan ini telah dibukukan oleh Abdul Razak) yang mengambil masa selama 2 jam dan akhirnya, ketua kumpulan Al-Ma'unah tersebut bersetuju untuk menyerah diri. 

Maka, setelah Amin setuju untuk menyerah diri barulah ASP Abdul Razak memanggil Pasukan Lt Gen Dato' Zaini untuk proses perletakkan senjata. Di atas keberanian dan kebijaksanaan berbincang (excellent negotiation skill) Abdul Razak, beliau juga telah dianugerahi pingat SP. 

 
kiri: Lt Gen Dato Seri Zaini SP dan kanan: ASP Abdul Razak SP

Kematian

Dianggarkan tiga orang telah terkorban sebelum kumpulan tersebut menyerah diri. Detektif Koperal R. Sanghadevan daripada Cawangan Khas PDRM dibunuh, sebahagiannya mendakwa beliau terbunuh, semasa pengepungan oleh 59 anggota polis dan tentera. Pengganas militan tersebut turut membunuh seorang anggota komando, Truper Mathew anak Medan dari Grup Gerak Khas ATM, yang mana beliau ditembak mati oleh Jemari Jusoh. Kesemuanya diseksa sebelum dibunuh. Orang ketiga yang terbunuh adalah seorang daripada ahli kumpulan tersebut dimana beliau ditembak mati apabila beliau enggan menyerah diri.

Serangan lain

Mohamed Amin turut menghantar rakannya untuk meletupkan kilang minuman keras Anchor dan Carlsberg di Petaling Jaya berhampiran Kuala Lumpur dan kuil Hindu di Batu Caves. Serangan itu menyebabkan hanya kerosakan kecil sahaja. Ahli kumpulan tersebut, Shahidi dan Khairul Anuar, kemudiannya diarahkan untuk meletupkan kilang Carlsberg di pinggir kota Kuala Lumpur dengan senjata pelancar bom tangan yang dirampas daripada kem tentera.



Siapa Al Maunah?


Al-Ma'unah adalah sebuah organisasi pengganas militan di Malaysia yang terkenal dengan keberaniannya melakukan pencerobohan nekad ke atas sebuah kem Rejimen Askar Wataniah pada subuh 2 Julai 2000 dan melarikan sejumlah besar senjata api daripada stor persenjataan. Kumpulan tersebut kemudiannya mendirikan pangkalan rahsianya di kawasan hutan berhampiran perkampungan di Sauk, Perak dan terlibat dalam pertempuran di antara Angkatan Tentera Malaysia dan Polis Diraja Malaysia.

Nama penuh organisasi tersebut dikenali sebagai Persaudaraan Ilmu Dalam Al-Ma’unah. Laman web organisasi tersebut dikenali sebagai Al-Ma’unah dalam singkatan, sebuah pertubuhan yang terlibat dalam ilmu persilatan yang turut menggunakan tenaga dalaman dan mempelajari ilmu perubatan tradisional Islam. Menurut jangka waktu kononnya "Ma’unah" bermaksud sesuatu yang amat luarbiasa akan berlaku pada golongan sederhana orang Islam (paranormal). Pertubuhan ini dikatakan mempunyai keahlian seramai 1000 ikhwan yang berpusat di Malaysia,Brunei, Singapura, Mesir dan Arab Saudi.



Sauk: Tuduhan cuba berperang:  29 anggota Al-Ma'unah boleh dihukum mati atau penjara seumur hidup jika bersalah

SEBAHAGIAN daripada 29 anggota Al-Ma'unah termasuk ketua mereka, Mohd. Amin dan naib ketua, Zahit Muslim (gambar kiri) dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Taiping, Perak, semalam.




TAIPING 8 Ogos 2000 - Sebanyak 29 anggota kumpulan Al-Ma'unah hari ini didakwa di Mahkamah Sesyen di sini atas tuduhan berperang atau cuba berperang atau menyubahati perang melawan Yang di-Pertuan Agong atau Raja atau Yang Dipertua Negeri.

Mereka didakwa mengikut Seksyen 121 Kanun Keseksaan di hadapan Hakim Stanley C. Augustin. Seksyen 121 Kanun Keseksaan menyebut seseorang yang didapati sabit dengan kesalahan hendaklah dihukum mati atau penjara seumur hidup, dan boleh dikenakan denda jika tidak dihukum mati.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Kanan Pendakwa Raya, Datuk Abdul Gani Patail.
Daripada 29 anggota Al-Ma'unah yang didakwa itu, 27 daripadanya ditawan di kawasan hutan Bukit Jenalek, Sauk, dekat Kuala Kangsar, pada 6 Julai lalu.
Mereka yang didakwa ialah:
  1. Mohd. Amin Mohd. Razali, 29, (kerja sendiri)- Ketua Kumpulan
  2. Zahit Muslim, 41, 
  3. Mejar Jamaludin Darus, 40, (tentera), 
  4. Ibrahim Idris 44, (peniaga), 
  5. Jemari Jusoh, 32, (pemandu van), 
  6. Abu Bakar Ismail, 28
  7. Kamarudin Mustafa, 40, (Inspektor Petronas), 
  8. Abdul Ghani Ali @ Ahmad, 34, (Pensyarah Malaysia-French Institute), 
  9. Idris Anas, 42, (Juruteknik Telekom Malaysia) 
  10. Mohamad Fauzi Hamdan, 39, (penganggur), 
  11. Riduan Berahim, 26, (juruteknik Digi), 
  12. Mohd. Roshdi Yaacub, 42, (posmen), 
  13. Nasruddin Mohd. Jailani, 36, (buruh), 
  14. Ahmad Sarkawi Sulong, 29, (pekerja kontrak), 
  15. Zainal Mohd. Jailaini, 34, (pekebun), 
  16. Azlan Abdul Ghani, 24, (juruteknik NEC), 
  17. Mohd. Zaini Mohd. Zainal, 25, (peniaga gerai),
  18. Mohd. Ramly Mohamood, 46 (pemandu Felcra),
  19. Megat Mohd. Hanafi Ilias, 25, 
  20. Che Sabri Che Jaafar, 30, (ejen insurans), 
  21. Mohd. Bukhari Ismail, 28, (kerani am), 
  22. Suhaimi Hasbullah, 41, (peniaga kain), 
  23. Md Amin Othman, 41, (mekanik), 
  24. Aziz Kamaruzailan, 32, (penganalisis Pernec), 
  25. Muhamad Nukhshah Bandi Che Mansor, 26, 
  26. Jasmin Jaafar, 29, (eksekutif Proton) dan 
  27. Yunus Hussin, 51 (pekerja Tenaga Nasional Berhad).
Dua lagi ialah Shahidi Ali, 30, (peniaga) yang ditahan di Terengganu dan Khairul Anuar Mohd Ariffin, 24, (penganalisis komputer) yang ditahan di Klang. Shahidi dan Khairul Anuar dipercayai telah menggunakan senjata api yang dicuri untuk melepaskan tembakan ke kilang Carlsberg di Petaling Jaya dengan menggunakan senjata M203. Pelancar bom itu kemudian dijumpai semula di Sungai Petani.

Mereka dituduh di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan iaitu dari bulan Jun hingga 6 Julai tahun ini di beberapa tempat di Perak telah melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong. Kesalahan-kesalahan itu didakwa dilakukan di:
  • Pos 2, Kilometer 19, Kuala Rui, jalan raya Timur Barat, Gerik, Hulu Perak;
  • Batalion 304 Infantri (AW) Kem Gerik, Gerik, Hulu Perak dan;
  • Bukit Jenalek, Kemajuan Tanah Ngor, Sauk, Mukim Cegar Galah Daerah Kuala Kangsar.
Mahkamah tidak mengambil sebarang perakuan daripada kesemua 29 anggota Al-Ma'unah itu selepas pertuduhan dibacakan terhadap mereka berikutan permohonan Abdul Gani supaya kes itu dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, esok.
Dalam permohonannya itu, beliau berkata, pihak pendakwa telah menentukan bahawa pendakwaan terhadap semua 29 orang yang dituduh adalah di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Beliau kemudian telah mengemukakan sijil daripada Peguam Negara, Tan Sri Mohtar Abdullah di bawah Perakuan 2 (2) Peraturan-peraturan Perlu (Kes Keselamatan) 1975 kepada mahkamah supaya kes itu dipindahkan dan didengar di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

''Pihak pendakwa memohon supaya kes terhadap 29 orang yang dituduh dipindahkan untuk dihadapkan ke Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada pukul 2 petang esok.

''Oleh demikian, pihak pendakwa memohon supaya 29 orang yang dituduh ini diperintah untuk ditahan reman di lokap Balai Polis Ipoh pada malam ini sebelum dibawa ke Kuala Lumpur, esok,'' ujarnya.

Beliau juga menarik perhatian mahkamah bahawa di bawah Ordinan Darurat dan Ketenteraman Awam 1979, kes-kes yang melibatkan hukuman mati tidak boleh diberi ikat jamin.

Kesemua 29 anggota Al-Ma'unah itu telah dibawa dengan dua buah lori polis yang dikawal ketat oleh kereta peronda polis ke pekarangan Mahkamah Sesyen di sini pada pukul 8.45 pagi ini.

Kawasan di luar dan dalam pekarangan Mahkamah Sesyen di sini sesak dengan orang ramai yang menunggu sejak awal pagi untuk melihat anggota-anggota kumpulan tersebut dihadapkan ke mahkamah.

Antara anggota kumpulan itu yang mula masuk ke dalam ruang mahkamah ialah ketua kumpulan tersebut, Mohd. Amin yang memakai baju-t berwarna putih dan seluar panjang kelabu dan diikuti oleh anggota-anggota kumpulan berkenaan yang lain. Hanya lapan daripada anggota kumpulan itu dapat dimasukkan ke kandang orang yang kena tuduh kerana tidak muat manakala yang lain di luar kandang tersebut.

Pihak polis juga menetapkan hanya 13 orang wakil media massa dibenarkan masuk untuk membuat liputan kes tersebut di dalam mahkamah.

Mohd. Amin, Abdul Ghani, Idris Anas, Mohamad Faudzi, Riduan, Mohd. Roshdi, Nasruddin, Zainal, Azlan, Mohd. Ramly, Megat Mohd Hanafi, Che Sabri dan Yunus Hussin dibela oleh peguam Kamarul Hisham Kamaruddin dari firma guaman Tetuan Daim & Gamany.
Anggota-anggota kumpulan itu yang lain tidak diwakili oleh peguam.

Mohd. Amin sempat mengangguk kepala dan senyum dari kandang orang yang dituduh kepada ibunya, Aminah Bee Abdullah yang berada di dalam mahkamah.
Sebelum pertuduhan dibacakan terhadap anggota kumpulan itu, Aminah telah kedengaran memberitahu Amin, bahawa isterinya tidak dapat hadir dan hanya berkirim salam kepadanya.

Selepas pertuduhan dibacakan terhadap anggota-anggota kumpulan itu, hampir semua memberitahu bahawa mereka memahami pertuduhan tersebut kecuali seorang yang dituduh, Jemari Jusoh yang meminta pertuduhan dibacakan semula kepadanya. Seorang lagi anggota kumpulan tersebut, Kamarudin Mustafar bertanya kepada mahkamah mengenai hukuman di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan.

Hakim Stanley memberitahu Kamarudin bahawa di bawah seksyen tersebut jika sabit dengan kesalahan, boleh dijatuhkan hukuman mati atau penjara seumur hidup dan kalau tidak hukuman mati boleh dikenakan denda.

Selain itu, empat lagi anggota kumpulan tersebut iaitu Aziz, Muhamad Nukhshah Bandi, Jasmin dan Yunus masing-masing memohon kepada mahkamah untuk berjumpa dengan anggota keluarga mereka.

Stanley telah memberitahu keempat-empat yang dituduh bahawa permohonan mereka itu terserah kepada pihak polis kerana mereka di bawah tahanan polis.

Abdul Gani kemudian telah memberitahu mahkamah pada pihak pendakwa akan meminta polis supaya semua orang yang dituduh ditahan di penjara Sungai Buloh bagi membolehkan mereka berjumpa dengan peguam dan anggota keluarga masing-masing.
Abdul Gani yang mengetuai pihak pendakwa dibantu oleh Timbalan Pendakwa Raya, Tun Abdul Majid Tun Hamzah, Salehuddin Saidin, Fatnin Yusof dan Penolong Pendakwa Raya, Asmah Musa.

Oleh: AHMAD NAZRI HASHIM dan ZAKARIA AJID


3 termasuk Amin dihukum mati -- 16 lagi anggota Al-Ma'unah dipenjara sepanjang hayat


MOHD. AMIN Mohd. Razali menunjukkan isyarat `bagus' ketika di pekarangan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur semalam, selepas dia dijatuhkan hukuman mati. - Gambar ZAINI HUSIN

Oleh: KAMARIAH AHMAD dan NORAZLITA MOHD. SIES

KUALA LUMPUR 28 Dis 2000. - Ketua Kumpulan Al-Ma'unah, Mohd. Amin Mohd. Razali, 30, bersama dua anggotanya, Zahit Muslim dan Jamaludin Darus dihukum mati oleh Mahkamah Tinggi di sini hari ini setelah didapati bersalah atas tuduhan melancarkan peperangan terhadap Yang di-Pertuan Agong.



Enam belas anggota Al-Ma'unah lagi terselamat daripada hukuman mati kerana dikenakan penjara sepanjang hayat di bawah peruntukan Seksyen 121 Kanun Keseksaan, juga atas kesalahan yang sama.


Kes ini mencatat sejarah kerana ia merupakan kes jenayah pertama yang didakwa di bawah Seksyen 121 kanun tersebut. Hakim Datuk Zulkefli Ahmad Makinudin menjatuhkan hukuman terhadap 19 anggota Al-Ma'unah itu pada pukul 3.45 petang ini. Beliau juga memerintahkan supaya semua barang kes dalam perbicaraan terhadap anggota-anggota Al-Ma'unah itu disimpan oleh mahkamah sehingga rayuan selesai dan kemudian dilupuskan oleh pihak pendakwa. Hakim Zulkefli membuat keputusan itu selepas selesai mendengar hujah bagi rayuan meringankan hukuman yang dikemukakan oleh peguam bela dan juga rayuan yang disuarakan secara peribadi oleh anggota-anggota yang disabitkan dengan kesalahan tersebut.


Semalam, dalam penghakimannya, Hakim Zulkefli memutuskan bahawa kesemua 19 anggota Al-Ma'unah bersalah melakukan perbuatan itu di tiga tempat di Perak dari Jun hingga 6 Julai tahun lalu.


Mereka melakukan kesalahan itu di Pos 2, Kilometer 19, Kuala Rhui, Lebuh Raya Timur-Barat Gerik; di Batalion 304 Infantri (AW) Kem Gerik dan di Bukit Jenalek, Kemajuan Tanah Ngor, Sauk, mukim Cegar Galah, daerah Kuala Kangsar.



Maunah-13

Enam belas anggota Al-Ma'unah yang lain dikenakan hukuman penjara sepanjang hayat ialah Ibrahim Dris, 44; Jemari Jusoh, 32; Kamarudin Mustafar, 41; Abdul Ghani Ali @ Ahmad, 35; Idris Anas, 42; Mohamed Faudzi Hamdan, 39; Nasaruddin Mohamed Jailani, 36; Ahmad Sarkawi Sulong, 29; Zainal Mohamed Jailani, 34 dan Mohd. Zaini Mohd. Zainal, 25.
Mohamed Ramly Mohamood, 46; Che Sabri Che Jaafar, 30; Mohamed Bukhari Ismail, 28; Suhaimi Hasbullah, 41; Mohamed Amin Othman, 41; dan Yunus Hussin, 51.


Hakim Zulkefli dalam penghakimannya menegaskan bahawa mahkamah menjatuhkan hukuman mati terhadap Amin kerana dia adalah ketua kumpulan Al-Ma'unah yang menjadi perancang utama misi menggulingkan kerajaan secara kekerasan atas nama jihad.

"Saya juga menjatuhkan hukuman mati terhadap Zahit kerana dia adalah orang kanan kepada tertuduh pertama (Amin),'' katanya.

Menurut Hakim Zulkefli, Zahit, 42, terlibat secara mendalam di peringkat persediaan dan membuat beberapa keputusan penting. Zahit juga, kata Hakim Zulkefli, menyedari dan mengetahui setiap rancangan yang dibuat oleh Amin. Selain itu, kata hakim berkenaan, Zahit sendiri ketika memberi keterangan pada perbicaraan lalu mengakui dia bersama-sama Amin telah pergi ke Lata Kekabu, Lenggong, Perak untuk menembak pencawang elektrik di sana.


"Zahit juga membuat pengakuan yang dia telah pergi ke Pasar Budaya untuk membeli parang kembang dan menempah nombor plat palsu,'' ujarnya.


Menurut Hakim Zulkefli, tertuduh ketiga, Jamaludin, 40, juga menerima nasib yang sama kerana dia dianggap sebagai salah seorang ketua atau pemimpin dalam Al-Ma'unah.


"Sebagai pegawai tentera yang masih berkhidmat pada masa kejadian, saya dapati Jamaludin telah membelakangkan tugas dan kesetiaannya kepada negara. Saya juga mendapati Jamaludin memainkan peranan penting dalam peristiwa rampasan senjata di kedua-dua kem tersebut,'' katanya.


Semasa keputusan diumumkan, galeri awam mahkamah penuh sesak yang sebahagiannya terdiri daripada isteri, ibu, bapa dan adik beradik 19 anggota Al-Ma'unah tersebut.
Sejurus keputusan hukuman diumumkan, kedengaran suara tangisan daripada keluarga anggota Al-Ma'unah berkenaan.


Hakim Zulkefli bagaimanapun menegaskan bahawa beliau menjatuhkan hukuman penjara sepanjang hayat ke atas 16 tertuduh lain atas alasan mereka bukanlah perancang utama atau ketua dalam kumpulan tersebut.


Menyentuh mengenai peranan tertuduh kelima (Jemari), Hakim Zulkefli, berpendapat walaupun dia telah menembak Trooper Mathew tetapi peranannya tidak sama seperti yang dimainkan oleh Amin, Zahit dan Jamaludin.


"Tindakan Jemari menembak Matthew semata-mata didorong atas arahan Amin,'' katanya.
Dalam penghakimannya juga, Hakim Zulkefli menjelaskan bahawa beliau telah mengambil kira dan mengimbangi kepentingan awam dan kepentingan semua tertuduh.


Tetapi beliau mendapati kepentingan awam telah mengatasi kepentingan semua tertuduh.


"Saya mendapati kesemua tertuduh telah melakukan satu kesalahan yang serius antara kesalahan-kesalahan yang diperuntukkan dalam Kanun Keseksaan,'' katanya.


Menurut Hakim Zulkefli, beliau mendapati kesemua tertuduh terlibat secara langsung dan tidak langsung dalam merealisasikan objektif dalam pertubuhan Al-Ma'unah. Ini kerana, ujar beliau, hampir kesemua tertuduh terlibat dalam memasuki kedua-dua kem tentera tersebut dengan menggunakan kenderaan Pajero hijau dan nombor plat palsu. Di kem tersebut, kata hakim itu, tertuduh telah menyamar sebagai anggota tentera dan memakai pakaian celoreng serta merampas beberapa senjata.


"Tertuduh-tertuduh kemudiannya telah diberi selaras senjata yang dirampas dan dilatih menggunakan senjata bagi maksud misi mereka,'' katanya.


Pada akhir sidang, Hakim Zulkefli merakamkan penghargaan kepada kesemua peguam bela dan pendakwa raya terutamanya Abdul Gani yang telah membantu beliau untuk mengendalikan tugas berat dan mencabar dalam mengendalikan perbicaraan kes ini.
Menurut beliau, keputusannya adalah berdasarkan fakta yang dikemukakan di mahkamah.
Di samping itu, beliau merakamkan terima kasih kepada media yang sentiasa berada di mahkamah itu dan mengucapkan Selamat Tahun Baru.


Sebelum ini 10 orang anggota Al-Ma'unah dihukum penjara 10 tahun setiap seorang setelah mengaku bersalah atas tuduhan pindaan. Mereka sebelum itu turut menghadapi tuduhan di bawah Seksyen 121 Kanun Keseksaan.


Ketika di luar mahkamah, peguam Karpal Singh yang mewakili Amin memberitahu pemberita bahawa anak guamnya akan mengemukakan rayuan terhadap hukuman itu di Mahkamah Persekutuan.


Setiap orang daripada keluarga 19 anggota Al-Ma'unah itu dibenarkan menemui mereka di lokap mahkamah secara bergilir-gilir.


Selepas itu, Amin yang dikawal ketat menaiki sebuah kenderaan pacuan empat roda untuk dibawa ke Penjara Sungai Buloh.


Dia sempat menunjukkan reaksi mengangkat ibu jari kanannya isyarat tangan tanda `bagus' ke arah isteri dan anak-anaknya yang berdiri di luar pagar lokap mahkamah.
Sebanyak 18 anggota Al-Ma'unah lagi menyusul dengan menaiki bas PDR
M.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=1229&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=mh_01.htm#ixzz2MqmWjF1U
© Utusan Melayu (M) Bhd

No comments:

Post a Comment