TRAGEDI PESAWAT
KOMERSIL MALAYSIA
KOMERSIL MALAYSIA
TRAGEDI MH 17
Malaysia Airlines Flight 17 (MH17/MAS17) was a scheduled
international passenger flight from Amsterdam to Kuala Lumpur that was shot
down on 17 July 2014,killing all 283 passengers and 15 crew on board. The
Boeing 777-200ER airliner lost contact about 50 km (31 mi) from the
Ukraine–Russia border and crashed near Torez in Donetsk Oblast, Ukraine, 40 km
(25 mi) from the border. The crash occurred during the Battle in Shakhtarsk
Raion, part of the ongoing war in Donbass, in an area controlled by the Donbass
People's Militia. The Dutch Safety Board is now leading an investigation into
the incident and is expected to have a preliminary accident report at the end
of August.
According to US intelligence sources, the plane was downed
by a Buk surface-to-air missile fired from the territory controlled by
pro-Russian separatists. They said their conclusion was based on sensors that
traced the path of the missile, shrapnel patterns in the wreckage, voice print
analysis of separatists' conversations in which they claimed credit for the
strike, and photos and other data from social media sites all indicated that
Russian-backed separatists had fired the missile. Immediately after the crash,
a post appeared on the VKontakte social media attributed to Igor Girkin, leader
of the Donbass separatists, claiming responsibility for shooting down a
military aircraft, but after it became clear that a civilian aircraft had been
shot down, the separatists denied any involvement. The Ukrainian government
says the missile was launched by "Russian professionals and coordinated
from Russia," while the Russian government blamed the Ukrainian government
for the downing of the aircraft.
The crash of MH17 marks the fifth Boeing 777 hull loss, the
third in just over a year. With 298 deaths, MH17 is the deadliest air incident
in Ukraine and the deadliest airliner shootdown in history. The crash was
Malaysia Airlines' worst incident and its second of the year, after the
disappearance of Flight 370 (9M-MRO) on 8 March, en route to Beijing from Kuala
Lumpur.
Kronologi tragedi MH17
Julai 2014
17 Julai (Khamis) Pesawat MH17 terhempas kira-kira pukul
10.15 malam waktu Malaysia di Donetsk, timur Ukraine. Tragedi itu berlaku
kira-kira empat bulan selepas kehilangan pesawat MH370. Pesawat Boeing 777-200
dengan 298 penumpang dan anak kapal dipercayai ditembak jatuh dengan peluru
berpandu darat ke udara (SAM) ketika dalam penerbangan dari Amsterdam ke Kuala
Lumpur.
18 Julai (Jumaat) Najib mengadakan sidang akhbar pukul 4.30
pagi di Hotel Sama-Sama KLIA memaklumkan tindakan kerajaan ekoran nahas itu.
Kerajaan Ukraine dan pemisah pro-Rusia masing-masing menafikan menembak pesawat
berkenaan. MAS mengesahkan menerima makluman daripada Trafik Kawalan Udara
(ATC) Ukraine bahawa hubungan komunikasi dengan pesawat MH17 terputus pada
pukul 10.15 malam waktu Malaysia.
19 Julai (Sabtu) Najib umumkan sidang tergempar Parlimen
akan diadakan. Obama menyatakan bukti yang diperoleh pihaknya menunjukkan
pesawat itu ditembak jatuh menggunakan SAM dari kawasan yang dikawal oleh
pemisah yang disokong Rusia. Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Liow Tiong Lai
mengetuai delegasi ke Ukraine bagi membuka laluan selamat untuk kemasukan
pasukan penyiasat dari Malaysia. Bendera Malaysia dikibarkan separuh tiang
sebagai penghormatan terhadap mangsa tragedi.
20 Julai (Ahad) Agensi berita AFP melaporkan mayat-mayat
yang dikumpul di tapak pesawat terhempas telah dialihkan ke tempat lain.
Pemisah pro-Rusia mendakwa mereka telah menjumpai alatan yang menyerupai kotak
hitam.
21 Julai (Isnin) Najib mendapat persetujuan daripada
pemisah pro-Rusia diketuai Alexander Borodai untuk menyerahkan dua kotak hitam
dari MH17. Persetujuan itu juga melibatkan penghantaran jasad mangsa dengan
kereta api dari bandar Torez yang dikawal pemberontak ke bandar Kharkiv dikawal
tentera Ukraine. Anggota penyelamat menemui 251 mayat dan 86 cebisan mayat
manusia yang terus disimpan dalam gerabak kereta api yang mempunyai sistem
penyejuk. Ahli forensik dari Belanda membuat pemeriksaan ke atas mayat.
22 Julai (Selasa) Dua kotak hitam diserahkan kepada
pegawai-pegawai Malaysia. Pemimpin seluruh dunia memuji tindakan bijak Najib
yang mendapat persetujuan dengan pemisah pro-Rusia. Kereta api yang membawa
jasad mangsa tiba di Kharkiv, Ukraine. Tiga pakar penerbangan dari Malaysia
berjaya masuk ke tapak nahas.
23 Julai (Rabu) Dewan Rakyat mengadakan sidang khas. Najib
membentang usul mendesak badan bebas antarabangsa mengadakan penyiasatan
menyeluruh berhubung nahas berkenaan. Kumpulan pertama 40 keranda yang membawa
mayat mangsa tiba di Eindhoven, Belanda.
24 Julai (Khamis) Najib mengumumkan jasad mangsa tidak
mungkin dapat dibawa pulang sebelum Hari Raya Aidilfitri. Kementerian Kesihatan
telah mendapatkan 50 sampel DNA daripada waris mangsa bagi memudahkan proses
mengenal pasti identiti mayat. Di The Hague, pasukan penyiasat Belanda
mengumumkan telah memuat turun data dari kotak hitam dan mengesahkan ia berada
dalam keadaan baik tanpa dicemari atau dirosakkan.
25 Julai (Jumaat) Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk
Seri Ahmad Shabery Cheek berkata, pembatalan semua rumah terbuka Jemaah Menteri
merupakan satu mesej penting kepada dunia bahawa rakyat Malaysia bersatu dan
sama-sama berkongsi kesedihan keluarga mangsa.
26 Julai (Sabtu) Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim
Mu’adzam Shah serta Raja Permaisuri Agong, Tuanku Hajah Haminah melawat waris
mangsa di Hotel Putrajaya Marriott. Seramai 65 ahli pasukan mencari dari
Malaysia kembali di Kuala Lumpur setelah seminggu berada di Ukraine.
27 Julai (Ahad) Pasukan penyiasat antarabangsa tidak dapat
masuk ke kawasan nahas kerana berlaku pertempuran antara tentera Ukraine dan
pemisah pro-Rusia. Di The Hague, pakar forensik mengenal pasti mangsa pertama
yang merupakan rakyat Belanda.
28 Julai (Isnin) Kerajaan Belanda membatalkan penghantaran
pasukan bersenjata antarabangsa bagi mengawal kawasan nahas kerana bimbang akan
diheret untuk terlibat sama dalam konflik dalaman Ukraine. Tentera Ukraine
berjaya menguasai beberapa bahagian kawasan nahas.
29 Julai (Selasa) Polis Belanda menerima 150 gambar dan
video yang dimuat naik oleh saksi bagi membolehkan siasatan punca nahas dibuat.
30 Julai (Rabu) Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa
(ICAO) mewujudkan satu pasukan petugas khas yang bertanggungjawab mengesyorkan
langkah-langkah bagi mempertingkatkan tahap keselamatan penerbangan.
31 Julai (Khamis) Najib dan isteri, Datin Seri Rosmah
Mansor melawat kem tentera di Hilversum, Belanda tempat identiti mayat mangsa
sedang dikenal pasti. Perdana Menteri mengumumkan akan diadakan Hari
Perkabungan Negara ketika kumpulan pertama mayat dan jenazah tiba di Malaysia.
Ogos 2014
1 Ogos (Jumaat) Sebanyak 70 polis dari Belanda dan
Australia berjaya masuk ke kawasan nahas untuk menjalankan proses pencarian dan
menyiasat walaupun berlaku pertempuran antara tentera Ukraine dan pemisah
pro-Rusia yang menyebabkan 14 orang terbunuh.
2 Ogos (Sabtu) Seorang ahli kongres AS memuji Najib kerana
berjaya berunding dengan pemisah pro-Rusia bagi membolehkan jasad mangsa dibawa
keluar dari kawasan nahas.
3 Ogos (Ahad) Penyiasat yang masuk ke tapak nahas menemui
lebih banyak cebisan jasad manusia dan barangan milik mangsa.
4 Ogos (Isnin) Anggota Pasukan Siasatan Khas Polis Diraja
Malaysia (PDRM) yang diketuai Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar tiba
di Donestk.
5 Ogos (Selasa) Sebanyak 21 anggota pasukan penyiasat dari
Malaysia menjalankan pemeriksaan di kawasan ladang gandum di Torez bagi mencari
cebisan mayat dan serpihan pesawat.
6 Ogos (Rabu) Ukraine menafikan pesawat tentera udaranya
berada berhampiran MH17 ketika pesawat itu ditembak jatuh.
7 Ogos (Khamis) Seorang penganalisis AS mendakwa MH17
ditembak jatuh oleh jet pejuang menggunakan peluru berpandu udara ke udara dan
bukannya SAM. Perdana Menteri Belanda, Mark Rutte berkata, operasi pencarian
cebisan mayat kemalangan MH17 membabitkan pasukan dari Belanda, Malaysia dan
Australia digantung.
8 Ogos (Jumaat) MAS sudah menerima notis mengenai cadangan
Khazanah Nasional Bhd. untuk mengambil alih pemilikan penuh serta menyahsenarai
syarikat penerbangan itu dari Bursa Malaysia.
9 Ogos (Sabtu) Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin
Tun Hussein menafikan dakwaan pesawat MH17 ditembak jatuh oleh pesawat pejuang.
Hasil risikan dan bukti dikumpulkan daripada penemuan serpihan pesawat malang
itu jelas menunjukkan ia ditembak jatuh menggunakan peluru berpandu yang
dilancarkan dari darat ke udara.
10 Ogos (Ahad) Ketua perkhidmatan perisikan Ukraine, SBU,
Valentyn Nalyvaichenko mendakwa pemberontak yang menembak jatuh pesawat MH17,
sepatutnya menyasarkan sebuah pesawat penerbangan Rusia bagi memberi alasan
kepada Presiden Rusia, Vladimir Putin untuk menjajah negara itu.
11 Ogos (Isnin) Najib menyatakan penghargaan kepada pasukan
Pengecaman Mangsa Bencana (DVI) Malaysia yang telah memainkan peranan dalam
proses siasatan nahas pesawat MH17.
12 Ogos (Selasa) Kumpulan terakhir petugas khas PDRM
diketuai Ketua Polis Negara selamat tiba di KLIA pada 6.35 pagi.
13 Ogos (Rabu) Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri
Joseph Kurup berkata, enam daripada 16 mangsa rakyat Malaysia yang telah
dikenal pasti disahkan sebagai beragama Islam, manakala 10 lagi bukan Islam.
Seramai 90 pegawai bukan tentera dari Malaysia dibenarkan memasuki lokasi nahas
untuk mencari cebisan mayat serta melakukan siasatan mengikut Resolusi PBB
14 Ogos (Khamis) Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri
Muhyiddin Yassin mengisytiharkan 22 Ogos sebagai Hari Perkabungan Negara
sebagai penghormatan kepada penumpang dan anak kapal yang terkorban dalam nahas
MH17. Empat wakil agama bukan Islam membabitkan Hindu, Buddha, Tao dan Sikh di
hantar ke Belanda bagi membantu pengurusan mayat mangsa mengikut kepercayaan
agama masing-masing.
15 Ogos (Jumaat) Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan
Masyarakat, Datuk Seri Rohani Abdul Karim menasihatkan ahli keluarga tidak
membuka keranda dan melihat mayat berikutan keadaan jasad sudah terlalu lama
dan tidak sempurna. Ketua Polis Negara bersama Peguam Negara, Tan Sri Abdul
Gani Patail bertolak ke Amsterdam, Belanda bagi menguruskan kes siasatan dan
perundangan.
16 Ogos (Sabtu) Turut berada di Belanda ialah empat wakil
agama bukan Islam membabitkan Hindu, Buddha, Tao dan Sikh bagi membantu pengurusan
mayat mangsa.
17 Ogos (Ahad) Hishammuddin berkata, baki mayat rakyat
Malaysia yang akan dibawa pulang melalui penghantaran khas kedua akan diberikan
penghormatan sama seperti mayat yang dibawa pulang dari Belanda pada Jumaat.
Pihak berkuasa Belanda mengenal pasti dua lagi mayat warga Malaysia menjadikan
setakat ini 26 jasad rakyat negara ini telah disahkan identiti.
18 Ogos (Isnin) Duta Besar Malaysia di Belanda, Dr. Fauziah
Mohamad Taib memaklumkan 22 jenazah dan mayat mangsa tragedi MH17 termasuk
seorang rakyat Belanda akan dihantar pulang dari negara itu pada Khamis dan
dijangka tiba di tanah air pada pagi Jumaat. Penghantaran pulang itu merangkumi
18 keranda dan empat bekas berisi abu mayat.
19 Ogos (Selasa) Persiapan menguruskan jenazah mangsa
tragedi MH17 kini memasuki fasa akhir, kira-kira 60 jam sebelum jenazah itu
dihantar pulang dari Amsterdam ke Kuala Lumpur, untuk disempurna dan
dilengkapkan sebelum diserah kepada waris keluarga.
20 Ogos (Rabu) Upacara membakar mayat dan solat jenazah
yang akan dibuat ketua agama masing-masing yang telah dilantik diselesaikan.
Kerajaan mengesahkan hanya 20 mayat yang akan dibawa pulang ke tanah air pada
jumaat.
21 Ogos (Khamis) Mayat dan jenazah dibawa masuk ke dalam
pesawat khas MAS dan disusun dalam kedudukan yang sangat tertib sebelum pesawat
berlepas pulang kira-kira pukul 2 petang.
TRAGEDI MH370
TARIKH : 8 MAC 2014
* Pesawat MH370, jenis Boeing 777-200, membawa 239
penumpang dan anak kapal berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala
Lumpur (KLIA) pada 12.41 pagi dan dijadual mendarat di Beijing, China pada 6.30
pagi hari yang sama.
* Pesawat MH370 dilaporkan hilang daripada radar awam
Jabatan Penerbangan Awam Malaysia (DCA) pada 1.30 pagi 120 batu nautika di
timur perairan Kota Baharu, Kelantan.
* Operasi mencari dan menyelamat (SAR) digerak pada 5.30
pagi membabitkan 15 pesawat TUDM, termasuk empat Hercules C130, sebuah CN 235,
empat EC 725, dua helikopter Augusta serta enam kapal Tentera Laut Diraja
Malaysia (TLDM) dan tiga kapal Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM).
* Kenyataan media Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan MAS
Ahmad Jauhari Yahya pada 7.30 pagi mengesahkan kehilangan pesawat itu dan
kesemua keluarga penumpang dimaklumkan; pecahan kerakyatan penumpang MH370
iaitu 38 rakyat Malaysia, 153 rakyat China, Indonesia (12), Australia (7),
Perancis (3), Amerika Syarikat (3), New Zealand (2), Ukraine (2), Kanada (2),
Rusia (1), Itali (1), Taiwan (1), Belanda (1) dan Austria (1).
TARIKH : 9 MAC 2014
* Panglima Angkatan Tentera Tan Sri Zulkifeli Mohd Zin
berkata kawasan pencarian diperluas di Laut China Selatan dan Selat Melaka.
* Ketua Pengarah DCA Datuk Azharuddin Abdul Rahman
mengesahkan hanya dua penumpang yang menggunakan pasport palsu Itali dan
Austria, menaiki pesawat MH370.
TARIKH : 10 MAC 2014
* Perdana Menteri Datuk Seri Seri Najib Razak berikrar
kerajaan akan melakukan yang terbaik dalam operasi mencari dan menyelamatMH370.
* APMM menerima keputusan ujian sampel tompokan minyak yang
ditemui di perairan Vietnam, yang negatif minyak pesawat dan disahkan sebagai
minyak bagi kapal kargo.
TARIKH : 11 MAC 2014
* Misteri dua penumpang terjawab apabila Polis Diraja
Malaysia (PDRM) dan ibu pejabat Interpol mendedahkan identiti mereka iaitu
warga Iran yang dikenali sebagai Pouria Nour Mohammad Mehrdad, 19, dan Delavar
Seyed Mohammad Erza, 29.
* Kedua-dua mereka disahkan tidak mempunyai kaitan dengan
kumpulan pengganas dan dipercayai cuba berhijrah ke Eropah.
TARIKH : 12 MAC 2014
* Hishammuddin memperjelas beberapa isu termasuk ada
sedikit emungkinan MH370 melewati Selat Melaka, kerjasama dengan pakar
penerbangan luar negara dan semua orang yang mendaftar dalam penerbangan MH370
menaiki pesawat.
* Empat penumpang tidak muncul semasa mendaftar. Mereka
diganti dengan penumpang daripada senarai menunggu. Penumpang berkenaan menaiki
pesawat. Tiada bagasi yang tidak dimuatkan.
* Dua lelaki rakyat Iran, yang memasuki dan meninggalkan
Malaysia menaiki pesawat MH370, menggunakan pasport yang sama.
TARIKH : 13 MAC 2014
* Hishammuddin menafikan dakwaan bahawa pesawat itu mungkin
terbang kira-kira empat sejam selepas ia hilang dari skrin radar.
* China menyatakan bahawa tiada bukti objek terapung yang
dikesan satelit di Laut China Selatan pada Ahad mempunyai hubung kait dengan
pesawat MAS yang hilang. Pihak berkuasa China juga berkata berlaku kesilapan
ketika mengeluarkan imej itu.
TARIKH : 14 MAC 2014
* Pencarian diperluas sehingga ke Lautan Hindi. Armada
Ketujuh Tentera Laut Amerika Syarikat USS Kidd tiba di Selat Melaka untuk
membantu pencarian.
* Pihak berkuasa mengkaji empat hingga lima kemungkinan
bagaimana transponder pesawat ditutup.
TARIKH : 15 MAC 2014
* Perdana Menteri tidak dapat mengesahkan laporan
kemungkinan pesawat dirampas.
* Najib berkata komunikasi terakhir pesawat dengan satelit
dikesan di satu daripada dua koridor; koridor utara merentangi kawasan dari
sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan ke bahagian utara Thailand atau koridor
selatan yang merentangi kawasan dari Indonesia ke bahagian selatan Lautan
Hindi.
* Najib berkata operasi mencari dan menyelamat di Laut
China Selatan ditamatkan.
.
.
TARIKH : 16 MAC 2014
* Hishammuddin berkata tiada sebarang tuntutan dibuat
berhubung kehilangan pesawat.
* Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar berkata
insiden kehilangan MH370 disiasat mengikut Seksyen 130(C) Kanun Keseksaan bagi
kesalahan merampas, keganasan dan sabotaj, Akta Kesalahan Keselamatan
(Langkah-Langkah Khas) 2012 dan Akta Kesalahan Penerbangan 2003.
* Polis mengambil simulator penerbangan dari rumah
juruterbang MH370 Kapten Zaharie Ahmad Shah.
TARIKH : 17 MAC 2014
* Hishammuddin berkata operasi pencarian multinasional
membabitkan 26 negara di koridor utara dan selatan bermula.
TARIKH : 18 MAC 2014
* Hishammuddin berkata tiga juta orang mungkin terbabit
dalam usaha mencari pesawat itu dengan dibantu pengusaha satelit DigitalGlobe.
TARIKH : 19 MAC 2014
* Hishammuddin menafikan laporan bahawa pesawat itu dilihat
terbang rendah di ruang udara Maldives.
.
.
TARIKH : 20 MAC 2014
* Perdana Menteri Australia Tony Abbot menghubungi Datuk
Seri Najib pada 10 pagi untuk memaklumkan bahawa objek yang dikesan satelit negara
itu mungkin ada kaitan dengan pesawat yang hilang.
* Satelit Australian Maritime Safety Authority (AMSA)
mengesan imej dua objek di bahagian selatan Lautan Hindi terletak kira-kira
2,500 kilometer barat daya Perth.
* Hishammuddin berkata operasi pencarian pesawat itu
diteruskan dan objek yang dikesan di Australia akan ditentukan sama ada
sebahagian daripada MH370.
TARIKH : 21 MAC 2014
* Malaysia masih menunggu maklumat daripada pihak berkuasa
Australia sama ada objek yang dikesan di selatan Lautan Hindi pada Khamis ada
kaitan dengan MH370.
* Hishammuddin berkata agensi perisikan antarabangsa tidak
menemui sebarang keganjilan berdasarkan manifes penumpang pesawat itu.
* Hishammuddin berkata siasatan terhadap penumpang tunggal
warga Ukraine yang dijalankan oleh pihak berkuasa negara itu juga mengesahkan
latar belakang penumpang berkenaan bersih.
TARIKH : 22 MAC 2014
* Transkrip komunikasi yang didakwa antara pesawat MH370
dan pusat kawalan trafik udara pada malam pesawat dilapor hilang diklasifikasi
sebagai tidak tepat dan tidak sah, kata DCA.
* Hishammuddin berkata satelit China mencerap imej objek
terapung berukuran 22.5 meter x 13 meter.
* Hishammuddin berkata pihak berkuasa Australia tidak
mengesan sebarang objek dalam pencarian di kawasan berkedudukan kira-kira 2,500
km dari barat daya Perth.
TARIKH : 23 MAC 2014
* Hishammuddin berkata Malaysia menyerahkan imej baharu
yang dicerap oleh satelit pihak berkuasa Perancis kepada pusat koordinasi
menyelamat Australia.
* Hishammuddin berkata setakat 2.30 petang waktu Malaysia,
pihak Australia memaklumkan mereka tidak menemui sebarang petunjuk baharu
berhubung MH370.
TARIKH : 24 MAC 2014
* Hishammuddin berkata polis sudah mengambil keterangan
lebih 100 orang termasuk keluarga juruterbang MH370.
* Pada 10 malam, Perdana Menteri Datuk Seri Najib
mengumumkan kedudukan terakhir penerbangan MH370 dikesan di tengah-tengah
Lautan Hindi, di barat Perth.
* MAS meluahkan rasa duka penerbangan MH370 berakhir di
selatan Lautan Hindi.
TARIKH : 25 MAC 2014
Pemangku Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Hishammuddin
Hussein, membuat penjelasan itu mengenai analisis data satelit, Inmarsat serta
AAIB dan diserahkan kepada Malaysia yang kemudian diumumkan oleh Perdana
Menteri, Datuk Seri Najib Razak menerusi siaran langsung televisyen ke seluruh
dunia malam kelmarin.
Penjelasan oleh Hishammuddin semalam berikutan persoalan
yang ditimbulkan pelbagai pihak mengenai kaedah rumusan dan apa yang berlaku
kepada MH370 sehingga menimbulkan rasa tidak puas hati waris penumpang di
China.
Isyarat log masuk
Menurutnya, berdasarkan kelaziman, stesen satelit darat
akan menghubungi pesawat jika tiada maklum balas diterima dalam masa satu jam,
yang sering digambarkan sebagai ‘ping’, iaitu isyarat log masuk atau log
keluar, dihantar menggunakan identiti pengenalan khas pesawat yang akan dibalas
sebaik pesawat menerima isyarat itu.
“Proses itu turut dikenali dengan handshake dan berlaku
secara automatik. Teknologi itu juga menetapkan bahawa enam handshake perlu
diterima stesen satelit darat sebaik Sistem Pengendalian Komunikasi dan Laporan
Pesawat (ACARS) berhenti menghantar isyarat,” katanya.
Hishammuddin berkata, maklumat berkaitan posisi pesawat dan
waktu isyarat dihantar serta diterima melalui stesen satelit darat adalah
elemen utama dalam menentukan jarak pesawat dan satelit.
“Berdasarkan elemen itu, Inmarsat menggunakan teknologi
khas yang mengambil kira had laju pesawat secara relatif kepada satelit.
Frekuensi berbeza yang diterima dan dipancarkan akan berlainan daripada biasa,
seperti bunyi dihasilkan oleh sebuah kereta yang saling berselisih,” katanya.
Perbezaan dikenali sebagai Kesan Doppler itu akan
menentukan kelainan antara frekuensi yang patut diterima oleh stesen darat dan
frekuensi sebenar yang diukur.
“Perbezaan dalam kesan Doppler ini dikenali sebagai Burst
Frequency Offset yang berubah mengikut lokasi pesawat dalam kawasan (arc) yang
berkemungkinan menjadi tempatnya berada, arah pergerakan dan kelajuannya.
“Untuk meyakinkan teorinya, Inmarsat menyemak ramalan itu
dengan maklumat daripada enam pesawat B777 lain yang terbang pada hari sama di
pelbagai arah dan mendapati ada persamaan yang meyakinkan.
Hantar mesej peringkat awal
“Ketika berada di bumi di lapangan terbang Kuala Lumpur dan
pada peringkat awal penerbangannya, MH370 menghantar beberapa mesej. Pada
peringkat itu, lokasi pesawat berkenaan dan satelit telah dikenal pasti, maka
oleh itu perkiraan bolehlah dibuat mengenai ciri-ciri sistem pesawat, satelit
dan stesen bumi,” katanya.
Hishammuddin berkata, isyarat dipancarkan secara automatik
setiap jam dari pesawat selepas semua sistem komunikasi berhenti menunjukkan
MH370 terus terbang beberapa jam selepas hilang dari laluan asal dari Kuala
Lumpur ke Beijing.
Saintis Inmarsat kemudian menyiasat ‘ping’ berkenaan
menggunakan teknik Doppler yang menjelaskan bagaimana perubahan frekuensi
gelombang relatif kepada pergerakan pemantau atau satelit.
“Pada peringkat awal, MH370 ada memberikan beberapa isyarat
dan pada masa itu lokasi pesawat serta satelit telah diketahui. Oleh itu mudah
untuk mengira ciri-ciri sistem untuk pesawat, satelit dan stesen di darat.
“Analisis menunjukkan ‘ping’ itu lemah di koridor utara,
tetapi kuat di koridor selatan. Berdasarkan kelajuan pesawat, adalah tidak
mustahil untuk menjangkakan kedudukan pesawat di mana pertukaran isyarat
terakhir,” jelasnya.
Katanya, dalam kes kehilangan MH370, analisis dihasilkan
Inmarsat mempunyai asas bagi mengkaji kedudukan terakhir pesawat, sekali gus
membolehkan Malaysia menubuhkan pasukan penyiasat antarabangsa yang turut
membabitkan kerjasama pakar komunikasi satelit dan prestasi pesawat untuk
menentukan apa yang berlaku.
TRAGEDI MH3002
Kudat, Sabah
.
TRAGEDI Oktober 11,
2013: 1 korban, 5 cedera nahas pesawat di Kudat Sabah..
Seorang terkorban dan lima tercedera dalam nahas melibatkan
pesawat Twin Otter kepunyaan MASwings di Kudat, Sabah hari ini.
“Kemaskini penumpang yang cedera akan disahkan dalam
kenyataan selepas ini,” menurut kenyataan Malaysia Airlines.
Twin Otter itu terbabit nahas di hadapan sebuah rumah yang
terletak di kampung Sin San, Kudat dalam suatu kejadian yang berlaku semasa
sembahyang Asar petang tadi.
Dalam kejadian tersebut, juruterbang pesawat tersebut
dikatakan patah kaki manakala dua orang yang lain cedera parah.
Kumpulan penyelamat 10 orang yang diketuai oleh Abd Mujun
tiba di tempat kejadian sebaik sahaja menerima panggilan.
Mereka berjaya mengeluarkan seramai 16 lagi mangsa kejadian
yang mengalami kecederaan ringan.
Kesemua mereka dilaporkan dibawa ke Hospital Kudat untuk
pemeriksaan lanjut.
Pesawat dengan kapasiti maksimum 19 penumpang itu dikatakan
sedang menuju ke Kudat daripada Kota Kinabalu sebelum meneruskan destinasi ke
Sandakan.
Dikatakan bahawa pesawat ini telah hilang kawalan apabila
ditiup angin kencang semasa hendak melakukan pendaratan.
Akibatnya, pesawat tersebut tersasar menuju ke Pantai
Bak-Bak yang hanya terletak bersebelahan dengan lapangan terbang tersebut.
Ia kemudian terhempas di hadapan sebuah rumah kepunyaan
seorang kontraktor bernama Abd Qayyum Hj Amirdad.
Terdapat sedikit kerosakan berlaku pada rumah tersebut dan
belum dapat dipastikan sama ada terdapat penghuni rumah turut mengalami
kecederaan.
Pihak MASwings ketika ini sedang dalam proses mengumpul
maklumat sebelum membuat kenyataan akhbar.
MAS Sahkan Nahas
Sementara itu, Bernama lewat petang ini memetik Jabatan
Bomba dan Penyelamat Sabah yang melaporkan enam orang cedera, tiga daripadanya
parah.
Kenyataan jabatan itu menyebut 10 orang lagi diberikan
rawatan pesakit luar di Hospital Kudat selepas pesawat itu menjunam di Kampung
Sinsan pada 2.54 petang.
Malaysia Airlines (MAS), dalam kenyataan yang dikeluarkan
di Kuala Lumpur, mengesahkan bahawa Penerbangan MH3002 dari Kota Kinabalu ke
Kudat itu terbabit dalam nahas.
Menurut jadual penerbangan MASwings dalam laman webnya,
terdapat satu penerbangan dari Kota Kinabalu pada 2.05 petang yang dijadual
tiba di Kudat kira-kira 40 minit kemudian.
Terdahulu, Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba dan
Penyelamat Sabah Mohd Affendy Ramin berkata di Kota Kinabalu pesawat itu
dinaiki 16 orang, dan menjunam di Kampung Sinsan, Kudat.
"Kesemua mereka berjaya dibawa keluar dari pesawat dan
dihantar ke Hospital Kudat untuk pemeriksaan perubatan," katanya kepada
Bernama.
TRAGEDI MH2133
Tawau, Sabah
Suasana di Lapangan Terbang Tawau, Sabah kecoh pada tengah
hari Jumaat, 15 September 1995. Orang ramai yang berada di dalam dan sekitar
lapangan terbang itu tergamam, lebih-lebih penduduk perkampungan setinggan di
tepi kawasan itu.
Ketika jam menunjukkan jam 12.55 tengah hari, satu tragedi
dahsyat berlaku di kawasan berkenaan. Pesawat Fokker 50 Penerbangan Malaysia
(MAS) yang baru mendarat di lapangan terbang itu, terbabas arah sehingga
merempuh kira-kira 20 rumah setinggan di Kampung Seri Menanti yang terletak di
hujung landasan.
Kejadian cemas itu menyebabkan penumpang menjerit panik di
dalam pesawat. Mereka menyedari ada sesuatu yang tidak kena terhadap kapal
terbang berkenaan.
Bagaimanapun, jeritan itu tidak lama apabila kira-kira 10
minit kemudian, satu letupan kuat kedengaran sehingga menggemparkan penduduk
sekitar yang pastinya sama sekali tidak menyangka kemalangan seumpama itu
berlaku pada hari berkenaan.
Selepas itu, penduduk yang masih terkejut menyaksikan tragedi
itu melihat api mula menjulang di sebelah kanan pesawat. Kekhuatiran mula
meresap pada minda tatkala memikirkan kebakaran akan menyambar penumpang di
dalam pesawat.
Beberapa penduduk yang khuatir ketupan dan kebakaran akan
merebak, bertempiaran lari menyelamatkan diri dalam suasana kecoh. Jeritan
penduduk meningkah bunyi letupan yang menggegarkan kawasan sekitar.
Dalam usaha itulah, sebaik keluar dari rumah masing-masing,
letupan menyebabkan serpihan kayu dan pelbagai objek lain melayang ke merata arah
sehingga mencederakan penduduk. Bahang api turut menyambar jasad sehingga
menyebabkan tubuh melecur.
Pada pukul 1.06 minit petang, bomba menerima panggilan
mengenai kejadian itu. Bersama tiga jentera dan 26 anggota, mereka bergegas ke
tempat kejadian dan tiba di lokasi kemalangan empat minit kemudian.
Dibantu empat jentera bomba lapangan terbang, usaha
memadamkan api yang semakin marak membaluti pesawat selain gerakan
menyelamatkan mangsa segera dilakukan.
Mayat pertama dikeluarkan daripada bangkai pesawat pada jam
2.50 petang. Rempuhan pesawat terhadap 20 rumah setinggan menyebabkan
sekurang-kurangnya 10 penduduk kampung itu cedera dan dikejarkan ke Hospital
Tawau.
Pesawat yang terhempas itu berlepas dari Lapangan Terbang
Antarabangsa Kota Kinabalu kira-kira jam 11.50 pagi dan dijadualkan tiba di
Lapangan Terbang Tawau pada jam 12.45 tengah hari.
Fokker 50 mendarat di landasan 35 Lapangan Terbang Tawau
dan terbabas kira-kira 500 meter sebelum merempuh kawasan setinggan.
Selepas empat jam berusaha, barulah bomba dapat mengawal
api dan kebakaran pesawat itu padam sepenuhnya jam 5.30 petang. Pasukan
penyelamat dan orang ramai segera memenuhi kawasan kemalangan bagi memulakan
gerakan mencari dan menyelamat mangsa.
Operasi merekodkan seramai 34 daripada 53 orang yang berada
di dalam kapal terbang berkenaan hangus manakala seorang penumpang masih belum
ditemui.
Bagaimanapun, 18 orang yang sempat bergegas keluar menerusi
pintu kecemasan sebaik pesawat berhenti bergerak, terselamat.
Penumpang yang terselamat menceritakan yang mereka mula
menyedari kemalangan akan berlaku beberapa saat selepas pesawat mencecah
bahagian tengah landasan.
Ini disebabkan sebaik mendarat, pesawat terus terbabas dan
meluncur melampau jarak pendaratan kerana landasan pendek. Bahagian depan kapal
terbang itu melampung beberapa kali ketika juruterbang dipercayai cuba
menghentikannya.
Bagaimanapun, pesawat terus meluncur sehingga ke pagar
kawasan landasan sebelum merempuh rumah setinggan di kampung berkenaan.
Sebaik pesawat berhenti bergerak, mereka melihat api muncul
di bahagian depan dan sebelah kanan pesawat sehingga ramai penumpang mulai
panik, menjerit dan menangis.
Beberapa penumpang yang berada di barisan belakang dan
berhampiran pintu kecemasan segera membuka pintu itu dan bergegas keluar
daripada pesawat kerana khuatir keadaan lebih bahaya akan berlaku.
Kira-kira 10 minit selepas mereka keluar, pesawat itu
meletup.
FAKTA: Urutan Peristiwa
Berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu
kira-kira jam 11.50 pagi.
Pesawat bergegar, bahagian depannya melambung beberapa kali
ketika mencecah landasan Lapangan Terbang Tawau kira-kira jam 12.55 tengah
hari.
Pesawat terbabas dan melanggar pagar sebelum merempuh rumah
setinggan.
Letupan diikuti kebakaran.
Penerbangan Tidak Ikut Prosedur Ditetapkan
Sehingga 17 September 1995, pihak penyelamat masih bingung
memikirkan misteri kehilangan seorang lagi mangsa tragedi letupan pesawat
Fokker 50 Penerbangan Malaysia (MAS) di Kampung Seri Menanti yang terletak
bersebelahan Lapangan Terbang Tawau.
Rekod operasi yang mereka jalankan mendapati 34 penumpang
rentung manakala 18 lagi berjaya menyelamatkan diri sebelum pesawat itu meletup
dan terbakar; tetapi di mana seorang lagi?
Pada pagi 16 September 1995, berita tragedi kemalangan
kapal terbang itu mula memenuhi dada akhbar selain dilaporkan menerusi
televisyen dan radio.
“Seramai 34 korban Fokker terhempas”. Begitulah tajuk
Berita harian yang melaporkan tragedi berkenaan. Selain rentetan kejadian,
pengakuan mangsa terselamat serta saksi kejadian, turut dipaparkan dalam akhbar
adalah nama mangsa termasuk mereka yang terkorban.
Pagi itu juga, seorang lelaki kelihatan mundar-mandir di
kawasan hospital di daerah itu. Kemudian lelaki itu berjumpa dengan pegawai
bertugas dan mula memberitahu – dia adalah antara mangsa nahas Fokker 50 yang
terselamat.
Kenyataan lelaki itu sekali gus menyelesaikan misteri dan
kebingungan pihak berkuasa berhubung kehilangan misteri seorang daripada mangsa
pesawat berkenaan. Dengan tampilnya lelaki itu, Haruni Ladai, ia mengesahkan
hanya 34 penumpang saja terkorban dalam tragedi itu.
Menceritakan misteri kehilangannya, Haruni dilaporkan
berkata, sebaik berjaya keluar daripada pesawat yang terbabas, dia terus
menahan teksi dan segera pulang ke rumahnya di Kampung Tanjung Batu Darat,
kira-kira lima kilometer dari lokasi kejadian.
Beliau terus balik kerana begitu terkejut dan ingin segera
bersama keluarganya selepas menganggap dirinya baru saja terlepas dari maut.
Dia mula menyedari yang pihak berkuasa tercari-cari
kehilangannya selepas mendapati namanya disenaraikan sebagai penumpang yang
terkorban. Dia kemudian tampil bagi menyatakan dirinya terselamat dalam tragedi
itu kepada pihak berkuasa.
Sementara itu, gerakan mencari dan menyelamat mangsa yang
mungkin terselamat dalam nahas pesawat Fokker 50 di perkampungan setinggan itu
dihentikan tengah hari, sehari selepas hari kejadian.
Pasukan mencari dan menyelamat menghentikan gerakan 24 jam
selepas mendapati tiada mangsa terbaru ditemui di tempat kejadian.
Seterusnya perhatian ditumpukan kepada usaha mengenalpasti
identiti semua mangsa yang hangus terkorban.
Sepasukan ahli patologi, forensik dan pakar pergigian, tiba
pada tengah hari, hari kedua kejadian untuk membantu polis mengenal pasti mayat
menerusi rekod pergigian dan pelbagai tanda lain.
Bedah siasat kemudian mendapati hampir semua mangsa yang
dikenalpasti terbunuh akibat terhidu asap tebal, gas combustion dan melecur
serius. Semua yang terbunuh adalah penumpang, juruterbang dan anak kapal.
Pagi 17 September, empat pakar daripada Fokker Aircraft
Company, Belanda tiba untuk membantu siasatan nahas pesawat Fokker 50 itu
manakala kotak hitam pesawat itu dihantar ke London untuk dianalisis.
Majlis Perbandaran Tawau kemudian mengesahkan 53 rumah
musnah dalam nahas itu membabitkan 62 keluarga.
Akhirnya, pada 20 Mei 1998, iaitu selepas hampir tiga
tahun, hasil siasatan mengenai punca tragedi kemalangan itu diumumkan kepada
orang ramai.
Siasatan mendapati nahas itu berpunca daripada kesilapan
manusia manakala pesawat Fokker 50 dalam keadaan baik dan bukan antara penyebab
nahas.
Sebaliknya, kesilapan juruterbang dan kegagalan pembantunya
memberi amaran selepas menyedari penerbangan mereka tidak mengikut prosedur,
dikenal pasti sebagai punca utama nahas Fokker 50 MAS.
Naiktaraf Lapangan Terbang Tawau
Pada 15 September 1995, sebuah pesawat MH2133 jenis Fokker
50 kepunyaan Malaysia Airlines telah terhempas di lapangan terbang Tawau, Sabah
mengorbankan 34 orang daripada 53 orang penumpang termasuk anak kapal. Nahas
kapal terbang yang paling dahsyat dalam sejarah penerbangan Malaysia ini telah
membuka mata semua pihak tentang perlunya sebuah lapangan terbang yang lebih
panjang landasannya. Maka, 6 tahun selepas nahas Fokker 50, Lapangan Terbang
Tawau yang baru yang menelan belanja RM228.34 juta telah beroperasi pada 1hb.
Disember 2001.
Permintaan untuk pembinaan Lapangan Terbang Tawau yang baru
telah disuarakan oleh penduduk Tawau lama sebelum nahas ini berlaku. Akan
tetapi permintaan tersebut tidak diberikan perhatian yang serius. Oleh itu,
apabila berlakunya satu tragedi ngeri yang mengorbankan 34 orang barulah
cadangan ini diterima. Mahu tidak mahu kita terpaksa menerima hakikat budaya kita
yang hanya akan mengambil sesuatu tindakan drastik setelah suatu tragedi
berlaku. Kita cukup masak dengan pelbagai tragedi yang melanda negara ini
sebelum sesuatu keputusan diambil sedangkan kita semua maklum bahawa pencegahan
jauh lebih mujarab daripada pengubatan.
Mimpi ngeri penduduk Tawau belum lagi reda dengan Lapangan
Terbang Tawau yang baru ini. Dengan beroperasinya lapangan terbang Tawau yang
baru, babak hitam nahas F50 telah dilupakan orang. Akan tetapi, penduduk Tawau
kini dihantui pula oleh kebimbangan baru.
Bagi menampung peningkatan lalulintas dari Bandar Tawau ke
Lapangan Terbang Tawau yang baru sejauh 30KM, sebuah lebuhraya
‘double-carriage’ sedang dalam pembinaan. Lebuhraya yang menelan belanja RM88.2
juta ini dijangka akan mengatasi masalah kesesakan lalulintas di sepanjang
Jalan Apas, jalan yang menghubungkan Tawau dengan Lapanagan terbang baru. Ia
juga akan mengurangkan masa yang diambil dari Tawau ke Lapangan Terbang Tawau
baru.
Apa yang menjadi kebimbangan rakyat Tawau ialah kerja pembinaan
lebuhraya yang bermutu rendah serta pihak kontraktor yang tidak
bertanggungjawab. Contohnya, tidak pernah berlaku dalam sejarah pembinaan
jalanraya yang memperlihatkan jalan yang baru sahaja dibina dikorek dan
ditampal berkali-kali. Kerja-kerja mengorek dan menampal yang terbelengkalai
telah menyebabkan banyak kemalangan jalanraya dan meragut banyak nyawa.
Isyarat dan tanda jalan juga mengelirukan dan tidak
diletakkan di tempat yang sesuai. Banyak jalan yang diletakkan betul-betul di
hadapan sesuatu simpang tanpa memberikan masa yang cukup kepada pemandu
mengetahui keadaan jalan di hadapan.
Ketua Polis Tawau sendirian mengakui kekeliruan isyarat
jalan merupakan salah satu punca utama berlakunya kemalangan jalan raya seperti
yang dilaporkan dalam akhbar Sea Hua Daily News pada 4hb. Februari 2002.
Bayangkan kereta polis sendiri terlibat dalam kemalangan jalanraya disebabkan
oleh kekeliruan tanda jalan.
Selain daripada itu, “lori hantu” atau “off-road” kepunyaan
kontraktor juga dibiarkan berkeliaran dan menggunakan jalan raya yang
sepatutnya dikhaskan untuk pengguna jalan raya. Pergerakan kenderaan pada
kedua-dua belah lebuhraya tambah mengelirukan para pengguna jalan sedangkan
hanya sebelah jalan sahaja dibuka kepada orang awam. Tanda jalan yang mengelirukan
telah menyebabkan lalulintas sepanjang jalan ini tidak terkawal.
Kelalaian, kecuaian, kualiti kerja yang rendah serta sikap
tidak bertanggungjawab kontraktor telah menyebabkan tidak kurang daripada 30
nyawa terkorban semenjak pembinaannya. Walaupun angka mangsa jalan raya
dikumpul daripada kemalangan yang berlainan tetapi angka yang tinggi ini sudah
cukup untuk menarik perhatian pihak berkuasa untuk mengambil tindakan yang
segera agar tidak ada lagi mangsa baru terkorban.
Suatu perkara yang amat menyedihkan ialah semasa kunjungan
Menteri Pengangkutan ketika itu, Tun Dr. Ling Liong Sik ke Tawau, kemalangan di
sepanjang lebuhraya ini langsung tidak dibangkitkan. Lebih menghairankan ialah
kegagalan Menteri Pengangkutan sendiri memerhati mutu jalan serta isyarat jalan
yang mengelirukan. Adakah kerana lawatan menteri semata-mata untuk mencari
tapak sesuai mendirikan kampus cawangan Universiti TAR maka perhatian beliau
tidak ditumpu kepada jalanraya yang sepatutnya menjadi urusan utama beliau
walau di mana beliau berada?
Adalah satu rahsia yang diketahui umum bahawa projek
pembinaan lebuhraya ini telah dialibabakan. Kontraktor yang ditawarkan kontrek
langsung tidak mempunyai sebarang pengalaman dan kelengkapan. Sub-kontraktor
hanya melekatkan label syarikat kontraktor utama bagi mengabui mata awam.
Rata-rata juga mengetahui bahawa salah seorang pengarah dalam syarikat
kontraktor utama mempunyai hubungan politik dengan menteri pengangkutan. Adakah
dengan hubungan dan pengaruh tertentu maka keselamatan rakyat serta kualiti kerja
boleh diabaikan?
Kami dengan ini meminta kerajaan menjalankan penyiasatan
segera terhadap mutu kerja yang rendah dan sikap kontraktor yang tidak
bertanggungjawab. Jika perlu, pihak Pencegah Rasuah juga perlu menyiasat hal
ini. Janganlah kita menunggu tragedi baru berlaku untuk kita bertindak. Kita
sendiri atau orang kesayangan kita mungkin menjadi mangsa kelewatan tindakan
kita.
TRAGEDI MH635
(Tanjung Kupang, Pontian, Johor)
Tapak pesawat Penerbangan Malaysia MH635 yang terhempas di
Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor pada 4 Disember 1977 kini hanyalah sebuah
belukar tinggal. Ia menyembunyikan 1,001 misteri yang belum sempurna terjawab.
ANTARA faktor pemula kisah yang disiarkan ini ialah
cerita-cerita yang disampaikan dari mulut ke mulut oleh para pemandu teksi di
sekitar Johor Bahru. Mereka menyebarkan cerita tentang kelibat wanita
berpakaian seperti pramugari pada waktu malam di jalanan sekitar Jalan Kebun
Teh dan juga di Gelang Patah, Johor.
"Wanita itu meminta dihantarkan ke salah satu destinasi
itu. Kawan saya pernah terkena sebelum ini. Apabila ditanya wanita itu kenapa
dia mahu turun di tempat yang gelap dan bukan kawasan perumahan, wanita itu
tiba-tiba ghaib dari tempat duduk penumpang.
"Ada pula yang sempat dijawab wanita itu. Katanya, 'bang,
saya nak cari tangan saya yang putus'. Gugur jantung saya," cerita seorang
pemandu teksi, Yusof Mohamad, yang menggeleng-gelengkan kepala sambil berdoa
dirinya tidak diuji dengan pengalaman seperti itu.
Ramai orang di bandar raya Johor Bahru maklum tentang kisah
seram tersebut. Sama ada mendapat respons ketawa atau rasa takut yang melampau,
ia sebenarnya merantai ingatan mereka terhadap sebuah tragedi dahsyat yang
pernah berlaku lebih tiga dekad lalu.
Isnin 4 Disember 1977 adalah tarikh yang paling
mendukacitakan dalam sejarah Penerbangan Malaysia (MAS). Penerbangan MH653 yang
membawa seramai 93 penumpang bersama tujuh anak kapal telah meletup dan
terhempas di sebuah kawasan paya bakau di Tanjung Kupang, Gelang Patah, Johor.
Rangka pesawat yang berlepas dari Lapangan Terbang
Antarabangsa Pulau Pinang itu berkecai dan terbakar hingga meranapkan muka bumi
seluas kira-kira dua kilometer persegi dari titik hentamannya.
Kegemparan itu mengejutkan sekalian penduduk kampung
nelayan di situ. Ada yang berkurung dan segera menutup pintu kerana ketakutan.
Ada pula penduduk yang berani bergegas ke tempat kejadian.
"Saya ternampak gugusan api yang marak menyala di
langit. Sejurus ia terhempas ke bumi, bergegar jadinya kawasan ini. Semua orang
terdiam dan berdebar-debar," ujar seorang warga Kampung Tanjung Kupang,
Ahmad Puteh, yang sewaktu kejadian itu berusia 26 tahun dan masih bujang.
Segalanya masih jelas dalam memori nelayan berusia 58 tahun
itu. Menurutnya, hanya selepas setengah jam, baru dia nekad untuk melihat
'raksasa' apakah yang jatuh ke kampungnya itu.
Kutip duit berguni
Dalam gelap malam yang diterangi api yang masih marak,
orang kampung sungguh terkejut apabila mendapat tahu yang jatuh itu adalah
bangkai kapal terbang.
"Sebelum kedatangan pihak berkuasa, saya melihat beberapa
orang kampung sibuk mengutip sesuatu di tanah. Duit berselerak macam daun pokok
getah.
"Malah ada yang dapat kumpul hingga berguni-guni
banyaknya," katanya yang tidak berani mengambil, namun tidak menafikan
bahawa sesiapa pun akan tergerak hati untuk memungut not-not kertas wang
ringgit, yen Jepun, dolar Amerika dan pound sterling di sekitar kawasan
tragedi.
"Saya dengar cerita, beg-beg yang berisi pakaian dan
barang kemas pun dijumpai orang kampung. Bila tengok barang-barang macam itu,
mereka pun 'menyelit-nyelit'lah.
"Paling kecoh, apabila ada seorang yang ternampak
cincin lalu ingin memungutnya secara diam-diam. Rupa-rupanya, cincin itu masih
tersemat pada sebatang jari yang sudah putus!" kata seorang suri rumah,
Zaiton Dol, 47, tentang tabiat rakus orang kampung.
"Entah siapa agaknya yang membawa wang tunai begitu
banyak. Tapi bila difikirkan balik, memang ramai orang kenamaan dalam kapal
terbang itu, kan? Mesti barang-barang itu milik mereka," katanya
Selain mengorbankan seorang usahawan Jepun, Tomio Gotto,
dan Duta Cuba ke Malaysia, Mario Garcia serta isterinya, tragedi pesawat MH653
itu turut meragut nyawa Menteri Pertanian, Datuk Seri Ali Ahmad, Ketua Pengarah
Jabatan Kerja Raya, Tan Sri Mahfuz Khalid, Pengarah Kerja Raya Bahagian
Tentera, Datuk Khalid Mohamad, dan Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Perikanan,
Abu Bakar Othman Merican.
Selain itu, dua orang pegawai Bank Dunia, O.D. Hoerr dan
S.A. Naime turut terkorban bersama-sama puluhan penumpang dan petugas kabin.
Tiada seorang pun yang terselamat dalam pesawat yang dipandu juruterbang Kapten
G.K. Ganjoor dan pembantunya, Kamarulzaman Jalil itu.
Seorang lagi penduduk kampung yang teruja menceritakan
kisah itu ialah Siti Rahmah Ismail, 39. Walaupun ketika kejadian dia baru
berusia tujuh tahun, Siti Rahmah masih mengingati banyak perkara.
"Budak-budak disuruh tidak keluar dari rumah.
Maklumlah, ibu bapa kami takut perkara buruk terjadi kepada kami. Keadaan
semakin kecoh apabila pihak berkuasa dan keselamatan yang terdiri daripada
anggota polis, tentera, bomba dan ambulans tiba tidak lama kemudian.
Kerja-kerja menyelamat berlarutan ke lewat malam," imbasnya.
MEMORIAL memperingati tragedi pesawat Boeing 737 MH653
masih dikunjungi ahli keluarga mangsa di Jalan Kebun Teh, Johor Bahru.
Keesokannya, udara kampung menjadi tidak nyaman. Ramai yang
terkejut apabila terjumpa atau ternampak dari jauh kecaian daging dan tulang
manusia yang bersepah dan membusuk. Lebih meloyakan adalah apabila isi perut
yang terburai dilihat tersangkut pada ranting dan dahan pokok bakau.
"Ramai yang tidak boleh tidur malam kerana dibayangi
pemandangan itu. Apatah lagi mereka diganggu mimpi ngeri, terutama mereka yang
telah mencuri simpan barang peribadi milik mangsa nahas," kata Ahmad.
"Siapa yang mengambil milik orang pada malam kejadian,
terimalah habuannya. Mereka tidak tenang. Sampai ada yang sakit seperti terkena
badi hingga terpaksa dibawa berubat," tambah Zaiton pula.
Suara jeritan
Ahmad mengakui, selama beberapa tahun, Kampung Tanjung
Kupang terutama di kawasan tragedi itu seperti berhantu. Semua orang takut
untuk melaluinya.
"Kalau menaiki motosikal di daratan atau menaiki bot
di sebelah paya bakau itu, pasti akan terdengar suara-suara kelam seperti orang
menjerit, meratap dan memekik meminta tolong.
"Penghuni rumah yang paling dekat dengan tempat
kemalangan juga telah lama berpindah sejak tragedi itu berlaku," kata
Ahmad mengenai sebuah rumah tinggal yang terletak kira-kira 100 meter dari
rebakan api bangkai MH653.
Kru Jurnal yang mengunjungi Tanjung Kupang kelmarin nekad
'menceroboh' masuk tapak tragedi walaupun mengetahui laluan masuknya sudah
dipagar kerana telah menjadi milik Pelabuhan Tanjung Pelepas (PTP). Sewaktu
memperlahankan kereta di sebatang jalan yang sempit, tidak pula terasa apa-apa
yang meremangkan bulu roma.
SELAIN tapak tragedi, balai polis lama di Tanjung Kupang
ini juga sudah menjadi sejarah lantaran tidak lagi berfungsi.
Semakin kereta kami ditelan belukar yang kian meliar, bau
busuk tiba-tiba menusuk hidung. Namun, bau itu bukan daripada bau reputan
daging manusia seperti yang diceritakan sebelumnya. Saat tiba di penghujung
jalan, kami menemui sebuah kandang lembu yang diusahakan oleh seorang penduduk
kampung, Mohamad Nor Kamaludin, 34.
"Daripada kawasan ini terbiar, biarlah saya
memanfaatkannya. Lagipun kandang ini hanya sementara," kata Mohamad yang
seakan-akan tahu tujuan kedatangan kami.
"Memang di sinilah tempat kapal terbang itu jatuh.
Kisah tragedi itu sudah lama berlalu, tak ada apa pun yang menakutkan di sini.
Silakanlah ambil gambar. Orang kata, masih ada tayar kapal terbang di hujung
tanah sana. Kalau ada pun, pasti dah tenggelam ke dalam lumpur," ujarnya.
Menurut sumber daripada Pelabuhan Tanjung Pelepas, tempat
tragedi pesawat MH653 itu adalah sebahagian daripada kawasan paya seluas 800
hektar milik kerajaan yang kini diletakkan di bawah jagaan PTP secara konsesi.
Ia sekadar dirizab sebagai zon bebas aktiviti manusia.
Paya hangus yang telah mengorbankan 100 jiwa itu kini
hanyalah hamparan muka bumi yang mirip hutan sekunder. Wartawan Jurnal sekadar
menemui sebuah terusan air dan benteng tanah laterit yang ditinggikan bagi
memisahkan kawasan belukar darat dengan kawasan bakau yang semakin teranjak
melebihi garis air laut.
Di situlah 32 tahun lalu berlaku sebuah tragedi yang telah
menggemparkan negara.
Artikel Penuh: http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2009&dt=0705&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_01.htm#ixzz2vTRC6vG5
Hakcipta terpelihara
YM Tengku Razaleigh Hamzah sepatutnya menaiki kapal terbang
yang sama tetapi pada saat-saat akhir telah di ajak turun daripada pesawat oleh
Timbalan Ketua Menteri pada masa itu iaitu Datuk Harris Mohd. Salleh untuk
merasmikan projek ladang lembu di Pulau Banggi, Kudat. Tengku Razaleigh yang
juga menaiki jenis pesawat yang sama telah diarahkan untuk menjauhi pesawat
sebaik sahaja mendarat di Kudat kerana dikhuatiri pesawat mengalami masalah
yang sama. Sebaik sahaja mereka mendapat berita buruk ini, mereka telah di
terbangkan oleh helikopter tentera ke Kota Kinabalu.
Sejurus pesawat tersebut menjunam di kawasan air cetek,
lokasi berkenaan menjadi tumpuan orang ramai kerana ketika terhempas, ia
dikatakan menggegarkan kawasan itu.
Malapetaka tersebut kemudiannya dikenali sebagai peristiwa
Double Six sempena tarikh kejadian itu iaitu 6/6/1976.
Setahun selepas kejadian tersebut, sebuah tugu peringatan
didirikan di lokasi berkenaan bagi memperingati tragedi itu yang merupakan
salah satu peristiwa penting negara.
Persoalan?
Rombongan ini sedang menuju ke Kota Kinabalu bg menandatangani
perjanjian 10% hasil minyak akan diberikan kepada kerajaan Sabah dan Sarawak..
sebelum menaiki pesawat tersebut, Alahyarham Tun Fuad ada menyatakan bahawa
jumlah 10% itu adalah terlalu kecil dan ada yg mengatakan berkemungkinan Tun
tidak bersetuju akan jumlah tersebut.
YM Tengku Razaleigh Hamzah telah pun duduk dalam pesawat
tersebut bersama-sama rombongan lain, tetapi di saat2 akhir Datuk Harris (ketua
menteri Sabah selepas kematian Tun Fuad) mengajak Tengku Razaleigh turun dari
pesawat tersebut
dengan alasan ingin menjemput Tengu Razaleigh merasmikan
Kandang Lembu miliknya di Kudat, sedangkan ketika itu Tengku Razaleigh dlm
perjalanan untuk melihat sejarah besar negara ketika itu iaitu sesuatu yang terkandung
dalam Perlembagaan Malaysia Perkara-20. Tetapi beliau memilih untuk melawat
kandang lembu? di saat akhir?
Punca kemalangan ialah kerana pesawat Nomad itu lebih
muatan. Sepatutnya 6 penumpang sahaja tetapi diisi 11 orang. Juruterbang gagal
menaikkan sayap pesawat untuk diselaraskan dengan tekanan minyak dan akhirnya
menyebabkan kemalangan.Sejak itu, kerajaan tidak menggalakkan VIP menaiki
pesawat sama pada waktu serentak terutama membabitkan jumlah yang ramai..Logik
ke golongan2 VIP sanggup bersesak macam sardin dalam satu pesawat? takde bajet
ke nk bagi pesawat yg lebih besar?
Sumber:
http://melayukini.net/2013/05/misteri-tragedi-double-six-1976-di-sabah-9-foto/
No comments:
Post a Comment