Saturday, March 14, 2015

M 146 AGAMA: AZAN DAN MUAZZIN


 

Azan dan Muazzin

Pengertian Azan

Azan (bahasa Arab) atau dalam Bahasa Melayu disebut 'bang' adalah satu rangkaian lafaz khusus yang diamalkan oleh penganut agama Islam sebagai tanda untuk menyatakan telah masuk waktu solat fardhu dan bertujuan untuk menyeru orang-orang Mukmin (khususnya yang lelaki) boleh diseru supaya bersegera berkumpul untuk mengerjakan solat fardu secara berjamaah di masjid-masjid.

Muazzin adalah orang yang melakukan perbuatan azan itu.  Tetapi kelazimannya di negara kita (mungkin di negara islam lain) orang yang bertugas melaungkan azan di masjid-masjid atau surau-surau, digelar sebagai 'Bilal'. Ini mengambil sempena nama sahabat nabi yang bernama Bilal bin Rabbah.  Nama Bilal bin Rabbah itu sendiri mempunyai nilai istimewa dalam Sejarah islam atau Sirah Nabawi kerana Bilal semasa hidupnya mempunyai kedudukan istimewa di  sisi Rasulullah dan di kalangan para sahabat.

Iqamah pula bermaksud sebutan, atau amaran, atau semboyan atau rangkaian lafaz tertentu untuk memberitahu para jemaah untuk memulakan solah.  lazimnya setelah muazzin selesai melaungkan azan, para jemaah akan melaksanakan solah sunat qabliyah ( 2 rakaat) secara bersendirian.  Selepas semua jemaah selesai melakukan solah sunat, maka muazzin akan melaungkan iqamah.  Laungan iqamah jauh lebih perlahan dari azan.  ia sekadar untuk didengari oleh para jemaah dalam masjid/surau berkenaan. 















Latar Belakang

Dari segi bahasa, azan bermaksud ialah “al-i`lam” (pemberitahuan) atau “an-nida’” (seruan). Azan ialah suatu gabungan perkataan-perkataan tertentu untuk menandakan waktu solat fardu atau boleh diertikan sebagai pemberitahuan tentang waktu solat. Penandaan ini dibuat dengan melaungkan dengan lafaz-lafaz tertentu.

Hukum

Hukum melaungkan azan adalah sunat muakkad ketika hendak mendirikan sembahyang fardhu. Melaungkan azan juga adalah satu Fardu Kifayah bagi sesuatu kumpulan, dan tuntutan sunatnya terlaksana walaupun tidak dilakukan oleh semua ahli kumpulan tersebut. Bagi individu pula, ia merupakan satu Sunat Aini atau, dan pahala sunat akan diperolehi apabila seseorang itu melakukannya. Bagi kaum wanita, disunatkan melakukan Iqamat sahaja kerana dikhuatiri boleh menimbulkan fitnah apabila meninggikan suara mereka.

Dalil-dalil Berkaitan Azan

Al-Quran, as-Sunnah dan al-Ijmak menyatakan melaungkan azan mempunyai banyak kelebihan dan pahala yang besar. Dalil daripada al-Qur’an ialah firman Allah s.w.t. yang bermaksud: “Jika kamu dipanggil (diseru) untuk sembahyang...” (Surah al-Ma’idah: 58). 

Dalil daripada as-Sunnah pula merangkumi banyak hadis. Antaranya ialah sebuah hadith yang bermaksud: “Apabila tiba waktu sembahyang hendaklah salah seorang kamu melakukan azan dan yang lebih tua daripada kamu hendaklah menjadi imam.” (Riwayat Bukhari dan Muslim).


.

.
Sejarah Azan

Azan mula diamalkan oleh orang-orang Islam pada tahun pertama Hijrah. Dalam hadis yang diriwayatkan Bukhari dan Muslim daripada Ibnu `Umar r. a. “Pada mulanya ketika orang-orang Islam berhijrah ke Madinah, mereka berkumpul dan menunggu untuk mengerjakan sembahyang. Ketika itu tidak ada orang yang menyeru (melaungkan azan) untuk menunaikannya. Pada suatu hari Nabi s.a.w. telah mengumpulkan para sahabat untuk bermesyuarat tentang cara untuk memberitahu masuknya waktu solat serta mengajak orang ramai agar ke masjid melakukan solat jemaah.

Dalam mesyuarat itu, terdapat beberapa cadangan. Ada yang mencadangkan supaya dikibarkan bendera sebagai tanda waktu solat, Ada yang mencadangkan ditiup serunai ataupun trompet; dan ada yang mencadangkan supaya dibunyikan loceng. Semua usul yang diajukan telah ditolak oleh Rasulullah S.A.W.(kerana meniup serunai atau trompet dan memukul loceng adalah cara pemanggilan sembahyang bagi masyarakat Yahudi dan Nasrani (Kristian). Umar bin al-Khattab mencadangkan diteriakkan ucapan: “Telah datang waktu solat”. Usul ini telah diterima oleh Rasulullah S.A.W. tetapi Baginda menukar lafaz itu dengan lafaz “assolatu jami`ah” yang bererti “marilah solat berjemaah”.

Pada suatu malam Abdullah bin Zaid telah bermimpi mengenai cara yang lebih baik untuk memberitahu solat dengan mengumandangkanlah Allahu Akbar... (dan seterusnya lafaz-lafaz azan)”. Pada pagi harinya, Abdullah bin Zaid menemui Rasulullah S.A.W. dan baginda bersabda: “Mimpimu itu mimpi yang benar”.

Nabi s.a.w. memerintahkan Bilal bin Rabbah mengumandangkan azan tersebut. Ketika Bilal hendak menyerukan azan, Umar datang kepada Rasulullah S.A.W. dan menceritakan bahawa beliau juga bermimpi seperti Abdullah bin Zaid. Al-Bazzar meriwayatkan bahawa: “Rasulullah S.A.W. pada malam Israk telah diperlihatkan dengan azan dan diperdengarkan kepadanya di atas langit yang ketujuh.

Kemudian Jibril mendatanginya, lalu dia menjadi imam kepada ahli langit. Antara mereka ialah Nabi Adam a.s. danNabi Nuh a.s., Allah s.w.t. menyempurnakan kemuliaan baginya ke atas penduduk langit dan bumi”. 

Sumber: www.wikipedia.com

Sesiapa yang telah menziarahi Masjidil Haram di Makkah sudah pasti sukar untuk melupakan keindahan azan yang dilaungkan oleh Bilal Masjidil Haram dan juga Masjid an Nabawi.  Menusuk qalbu.  Biar bertahun dilalui, ia tetap dapat didengari terngiang-ngiang di telinga kita.Lain waktu solah, lain Bilal, lain lagunya. Ya Allah ya Rabbi.


Sesiapa yang telah menziarahi Masjidil Haram di Makkah sudah pasti sukar untuk melupakan keindahan azan yang dilaungkan oleh Bilal Masjidil Haram dan juga Masjid an Nabawi.  Menusuk qalbu.  Biar bertahun dilalui, ia tetap dapat didengari terngiang-ngiang di telinga kita.Lain waktu solah, lain Bilal, lain lagunya. Ya Allah ya Rabbi.



Kelebihan menjadi Muazzin (Bilal)

1.  Mengusir Syaitan

Hadis daripada Abu Hurairah katanya:
Maksudnya: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “Apabila dilaungkan azan untuk sembahyang, syaitan akan menjauhkan dirinya sambil terkentut-kentut (kerana lari sekuat-kuatnya) sehinggalah tidak terdengar lagi azan. Jika selesai azan itu, syaitan akan kembali lagi sehinggalah iqamah untuk sembahyang diserukan dia akan menjauhkan diri. Sehinggalah selesai iqamah itu baharulah dia kembali lagi sehingga dia melintasi antara seseorang itu dengan dirinya (mengwas-waskan). Dia akan berkata: “Ingatlah begini-begini, ingatlah begini-begini terhadap sesuatu yang tidak sewajarnya diingati, sehinggalah lelaki itu tidak mengetahui berapa rakaat dia bersembahyang.”
(Hadis riwayat al-Bukhari, Muslim, Abu Daud dan an-Nasa’ie)

2. Diampunkan dosanya selama bilal itu mengalunkan azan.

Dalam satu hadis yang lain.

Daripada Al-Barra’ bin Azib r.a, berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda, “Sesungguhnya Allah dan malaikatnya berdoa untuk yang berdiri di saf pertama. Para muazzin pula akan diampunkan sebanyak mana suaranya dan siapa yang mendengarnya menjadi saksi. Dia akan mendapat pahala orang yang mengerjakansolat bersamanya”. (H.R Al-Nasai).

3. Jin Dan Manusia Serta Selainnya Menjadi Saksi Di Hari Qiamat

Sebagaimana hadis daripada ‘Abdullah bin ‘Abdurrahman katanya:

Maksudnya: “Sesungguhnya Abu Sa‘id al-Khudriy Radhiallahu ‘anhu berkata kepadanya (‘Abdullah bin ‘Abdurrahman): “Sesungguhnya aku melihat engkau menyukai kambing dan sahara. Jika engkau berada di lingkungan kambing atau saharamu lalu engkau azan untuk sembahyang, maka tinggikanlah suaramu ketika melaungkannya. Kerana tidak didengar suara orang yang azan oleh jin dan manusia serta lain-lainnya melainkan menjadi saksi baginya di hari qiamat. Berkata Abu Sa‘id: “Aku mendengarnya daripada Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam.”
(Hadis riwayat al-Bukhari dan an-Nasa’ie)

4. Pintu Langit Dibuka Dan Saat Doa Mustajab.

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam:
Maksudnya: “Jika dilaungkan iqamah untuk sembahyang, maka dibukakan pintu-pintu langit dan dimakbulkan doa.”
(Hadis riwayat Ahmad)

Sabda Baginda lagi:
Maksudnya: “Bersabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam: “Ada dua waktu tidak ditolak doa orang yang berdoa, iaitu ketika iqamah sembahyang dan dalam barisan jihad pada jalan Allah.”

Namun kita perlu ingat, pahala azan akan hilang jika seorang muazzin itu hanya melaungkan azan kerana dibayar atau diberi gaji. Begitu juga jika seorang muazzin itu melaungkan azan kerana mahu menunjuk-nunjuk akan suaranya yang sedap dan lunak. Maka dia akan mendapat dosa riyak.


Oleh yang demikian, marilah kita merebut pahala menjadi muazzin ini. Jangan kita membiarkan diri kita langsung tidak pandai melaungkan azan. Kerana azan ini amat dituntut untuk kita hafal sama ada untuk kita laungkan ke telinga anak yang baru lahir dan juga untuk tujuan-tujuan lain.  

Sumber: www.zikrihusaini.com


 

.
Keutamaan Azan

(dicedok dari teks Khutbah yang dipaparkan dalam websait Kerajaan Brunai Darussalam: www.masjid.gov.bn

Salah satu tanda kewujudan umat Islam di suatu tempat atau di sesebuah negara ialah dengan terbinanya masjid-masjid dan kedengarannya laungan azan memanggil dan mengingatkan umat Islam supaya mengerjakan sembahyang.  Inilah yang menjadi syiar dan keagungan Islam yang mesti dijaga dan dihormati.

Imam Nawawi Rahimahullah pernah berkata bahawa azan itu mempunyai empat hikmah, pertama: untuk menzahirkan tanda Islam dan kalimah tauhid, kedua:  untuk memberitahu tanda masuk waktu sembahyang, ketiga: untuk memberitahu akan tempat sembahyang, keempat: untuk memanggil berjemaah. Tugas sebagai muazzin adalah tugas yang sangat mulia dan banyak kelebihannya.  Bayangkan mengenai kelebihan yang diterima oleh seorang muazzin itu sebagaimana yang diperolehi Bilal bin Rabah Radiallahu-Anhu, seorang muazzin yang paling terkenal dan termasyhur di zaman Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam di mana baginda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam telah mendengar bunyi tapak kaki Saiyidina Bilal bin Rabah di dalam syurga, sedangkan pada ketika itu Saiyidina Bilal bin Rabah masih hidup. Inilah tanda tingginya martabat sebagai muazzin di sisi Allah Subhanahu Wataala .

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda dalam sebuah hadith yang maksudnya:


Dari Ibnu Amru bin Al-‘As Radiallahu-Anhu, bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Tukang azan yang melaungkan azan secara sukarela adalah seperti seorang syahid yang berlumuran darah, jika dia meninggal dunia, matinya tidak berulat di dalam kubur.(Riwayat Al-Imam At-Thabrani)


Sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam lagi yang maksudnya:


Barangsiapa azan tujuh tahun dengan ikhlas kerana Allah Subhanahu Wataala, nescaya wajib baginya lepas dari api neraka. (Riwayat Al-Imam At-Tarmizi)

Kita sebagai umat Islam sepatutnya mengambil berat terhadap seruan yang menyeru ke arah mencapai kemenangan dan mengingati Allah Subhanahu Wataala. Jangan dipermudah-mudahkan dan tidak diambil indah serta berpura-pura tidak mendengar dan langsung tidak menyahutnya, kerana perbuatan sedemikian adalah dicela oleh syara’. Islam telah mengajarkan kita supaya apabila azan dilaungkan oleh muazzin, maka orang yang mendengar hendaklah mengatakan seperti apa yang dikatakan oleh muazzin itu kecuali pada“Hayya ‘Alas-Solah” dan “Hayya ‘Alal-Falah” maka katakanlah “Laa Haula Walaa Quwata Illa Billah” dan pada azan subuh apabila dikatakan “Assalatu Khairum-Mininan-Naum” maka katakanlah “Sadaqta Wabararta”.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda, maksudnya:


Dari Abi Said Al-Khudri Radiallahu-Anhu, bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Apabila kamu mendengar seruan azan, maka kamu ucapkan sepertimana orang yang azan itu ucapkan. (Riwayat Imam Al-Bukhari).

Di samping itu perlu juga diketahui bahawa azan juga boleh menjadi penawar dan obat kepada kerasukan, resah gelisah, menghindarkan daripada kejahatan jin, meredakan orang marah dan mengelokkan perangai buruk, orang yang hendak belayar dan ketika berlaku kebakaran. Azan juga sunat diperdengarkan kepada anak yang baru lahir.

Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda yang maksudnya:


Dari Abi Hurairah Radiallahu-Anhu, bahawa Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam bersabda: Seandainya manusia mengetahui tentang apa kelebihan yang ada dalam azan dan saf pertama, kemudian mereka tidak akan mendapatkannya melainkan dengan mereka mengundi, nescaya mereka akan mengundi.  (Riwayat Al-Imam Al-Bukhari).


Kita ini adalah orang Islam yang sepatutnya tidak mengabaikan ajaran Islam dan hendaklah menyahut seruan-seruan ke arah kebaikan. Mudah-mudahan dengan berbuat demikian kita akan mendapat rahmat dan perlindungan daripada Allah Subhanahu Wataala.

Firman Allah Subhanahu Wataala  dalam Surah Al Jumu'ah, ayat 9, yang tafsirnya:


Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi ke masjid untuk mengingati Allah dengan mengerjakan sembahyang Jumaat dan tinggalkanlah berjual beli pada saat itu. Yang demikian adalah lebih baik bagi kamu, jika kamu mengetahui hakikat yang sebenarnyawww.masjid.gov.bn


.
Siekh Ali Ahmed Mullah- Bilal Masjidil Haram sedang melaungkan azan di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.

.
Kesimpulan Hikmah Muazzin

Kalaulah semua orang tahu fadhilat dan habuan akhirat untuk orang yang melaungkan azan, aku percaya satu jam sebelum masuk waktu solat, orang sudah berbaris atau berebut-rebut di masjid-masjid dan surau-surau untuk melaungkan azan.

No comments:

Post a Comment