PADAMNYA KILAUAN PERMATA ILMU NEGARA: USTAZ TAN SRI HAJI HASSAN BIN AZAHARI
Tanah Melayu dan kemudiannya Malaysia banyak melahirkan ulamak tersohor. Mereka mempunyai legasi tersendiri di zaman mereka. Satu demi kita kehilangan ulamak besar yang menyinari alam keilmuan sama ada di negara ini atau di negara lain. Antara ulamak besar sebelum Perang Dunia II dan sebelum merdeka adalah Sayid Abdul Rahman Sayyid Muhammad alIdrus atau Tok Ku Paloh (meninggal 7 Sep 1918), Sheikh Tahir Jalaluddin (meninggal 26 Okt 1956), Haji Abdullah bin Ibrahim atau Sheikh Abdullah Fahim (meninggal 28 Apr 1961), Haji Muhammad Idris bin Abdul Rauf atau Sheikh Idris alMarbawi (meninggal 13 Okt 1989). Walaupun sebelum ini negara kita melahirkan (dan kehilangan) beberapa ulamak yang tersohor seperti , Sheikh Abdul Qadir alMandili (meninggal di Mekah pada 31 Jul 2012). Ilmu mereka hanya dapat disebarkan melalui sekolah pondok, masjid dan kitab-kitab serta anak murid mereka yang bertebaran di seluruh dunia.
Namun kemasyhuran mereka adalah berbeza dengan kemasyhuran yang dimiliki oleh Hassan Azahari. Kelebihan Hassan ialah di zamannya terdapat alat media massa moden seperti radio, televisyen dan internet yang membantu mempercepatkan kepopularannya.
Ulamak modern seperti Prof Dr Muhammad Uthman El Muhammady (meninggal 23 mac 2013), Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat (meninggal dunia pada 12 Feb 2015) dan Tuan Guru Prof Dato' Harun Din (meninggal dunia 15 Sep 2016) mempunyai peranan dan legasi mereka tersendiri dalam menghadapi cabaran di zaman moden dan dunia tanpa sempadan.
Hari ini, 6 Oktober 2018, MALAYSIA kehilangan satu lagi permata ilmu yang terkenal seantero dunia khususnya dalam bidang Tajwid dan Qiraatul Qur'an. Beliau adalah Ustaz Tan Sri Hassan bin Azhari yang meninggal dunia pada usia 90 tahun. Almarhum menemui penciptanya di Hospital Kuala Lumpur (HKL), pada jam 5.07 petang, 6 Oktober 2018.
Pemergian Almarhum Ustaz Tan Sri Hassan merupakan kehilangan besar kepada Negara Malaysia dan Dunia Islam amnya. Sejak berdekad lalu, malah ketika aku mengenal suaranya yang berkumandang (kelas alQuran) di radio sejak tahun 1960an, kerana televisyen hanya masuk ke kampungku pada awal tahun 1970an. Dan ketika setiap tahun namanya sentiasa disebut sebagai salah seorang Hakim Tajwid dalam Tilawah AlQuran peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa.
Nama Hassan Azhari dan Tajwid sudah sinonim dengan rakyat Malaysia. Ribuan anak murid yang ditinggalkannya.
Keratan berita dari Utusan Online:
Namun kemasyhuran mereka adalah berbeza dengan kemasyhuran yang dimiliki oleh Hassan Azahari. Kelebihan Hassan ialah di zamannya terdapat alat media massa moden seperti radio, televisyen dan internet yang membantu mempercepatkan kepopularannya.
Ulamak modern seperti Prof Dr Muhammad Uthman El Muhammady (meninggal 23 mac 2013), Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat (meninggal dunia pada 12 Feb 2015) dan Tuan Guru Prof Dato' Harun Din (meninggal dunia 15 Sep 2016) mempunyai peranan dan legasi mereka tersendiri dalam menghadapi cabaran di zaman moden dan dunia tanpa sempadan.
Hari ini, 6 Oktober 2018, MALAYSIA kehilangan satu lagi permata ilmu yang terkenal seantero dunia khususnya dalam bidang Tajwid dan Qiraatul Qur'an. Beliau adalah Ustaz Tan Sri Hassan bin Azhari yang meninggal dunia pada usia 90 tahun. Almarhum menemui penciptanya di Hospital Kuala Lumpur (HKL), pada jam 5.07 petang, 6 Oktober 2018.
Pemergian Almarhum Ustaz Tan Sri Hassan merupakan kehilangan besar kepada Negara Malaysia dan Dunia Islam amnya. Sejak berdekad lalu, malah ketika aku mengenal suaranya yang berkumandang (kelas alQuran) di radio sejak tahun 1960an, kerana televisyen hanya masuk ke kampungku pada awal tahun 1970an. Dan ketika setiap tahun namanya sentiasa disebut sebagai salah seorang Hakim Tajwid dalam Tilawah AlQuran peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa.
Nama Hassan Azhari dan Tajwid sudah sinonim dengan rakyat Malaysia. Ribuan anak murid yang ditinggalkannya.
Keratan berita dari Utusan Online:
Jenazah almarhum akan dibawa ke kediaman di
Persiaran Keramat Hujung, Kuala Lumpur, sebelum dikebumikan.
"Bapa saya disahkan meninggal dunia kira-kira 5 petang
tadi di HKL" kata anak sulungnya Tan Sri Musa.
Almarhum akan
dikebumikan di Makam Diraja Shah Alam, di Persiaran Kayangan, Seksyen 5, Shah
Alam, atas titah Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Allahyarham dimasukkan ke HKL Ahad lalu selepas disahkan
menghidap kanser limfoma tahap empat.
Beliau pendidik terkenal dalam rancangan Muqaddam pada awal
1970-an di saluran RTM selain menjadi individu yang melaungkan azan ketika
kemerdekaan negara Malaysia pada 31 Ogos 1957.
Allahyarham turut melaungkan azan pada perasmian Masjid
Negara pada 1967, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Masjid
Kapitan Keling, Pulau Pinang dan Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Bandar Seri
Begawan, Brunei.
Hassan juga adalah hakim Pertandingan Tilawah al-Quran yang
paling lama berkhidmat dalam negara iaitu hampir 46 tahun.
Almarhum mempunyai 22 orang anak dari tiga orang isteri (Puan Sri Hajjah Sahara Abd Samad, Puan Hajjah Maimunah Abdul Ghani dan Puan Hajjah Khadijah Yusof). Selain Tan Sri Musa, dua lagi anak lelakinya dikenali ramai bekas
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Klang, Datuk Fuad Hassan (allahyarham) dan pelakon
terkenal, Datuk Jalaluddin Hassan.
Manakala dua orang lagi anak almarhum yang mengikui jejaknya menjadi pakar Tajwid dan Qiraat ialah Dr. Abd Rauf yang kini merupakan Pensyarah Kanan Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi,
Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Ustaz Mohd Toha, keduanya juga tenaga pengajar program Qiraatul
Quran.
RINGKASAN BIODATA
Datuk Hassan Azhari (lahir 18 Ogos 1928) adalah seorang rakyat Malaysia berketurunan Melayu (etnik Banjar) merupakan seorang pendidik terkenal dengan rancangan Muqaddam pada awal 1970-an di saluran RTM. Beliau merupakan orang yang melaungkan azan semasa kemerdekaan negara Malaysia pada 31 Ogos 1957.
Beliau dilahirkan di kampung Syu’ib Amir di Mekah pada 18 Ogos 1928. Ayahnya bernama Azhari Abdul Khaliq, tokoh agama terkenal di Selangor manakala ibunya ialah Fatmah Abdul Hakim, berketurunan campuran Arab Mesir al-Shanani dan Padang, Indonesia.
Beliau mempunyai 22 orang anak dari tiga orang isteri. 13 orang anak yang pertama hasil perkahwinan beliau dengan isteri pertama, Sahara Abdul Samad, yang meninggal pada April 2004, Tiga orang anak lelaki yang amat dikenali ramai iaitu bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan; bekas ADUN Hulu Klang dan bekas Ketua Pengarah Bahagian Hal Ehwal Khas (JASA), Kementerian Penerangan, Dato' Fuad Hassan; CEO Alam Flora, Dato' Mohd Zain; dan pelakon terkenal Dato' Jalaluddin Hassan. Seorang lagi anaknya, Mohammad Izzat Hassan megikuti jejak langkah abangnya Musa di dalam bidang kepolisan.
Dua lagi anaknya mengikuti jejaknya sebagai 'pakar' dalam bidang ilmu alQur'an ialah Prof Dya Dr Abdul Rauf dan Ustaz Mohd Taha.
Dua lagi anaknya mengikuti jejaknya sebagai 'pakar' dalam bidang ilmu alQur'an ialah Prof Dya Dr Abdul Rauf dan Ustaz Mohd Taha.
almarhum bersama isteri pertama, Almarhumah Puan Sri Sahara Abd Samad (meninggal dunia pada 2004)
almarhum bersama isteri kedua, Puan Hajjah Maimunah
almarhum bersama isteri ketiga, Puan Hajjah Khadijah
Beliau dikhabarkan sangat tegas dalam agama tetapi masih seorang bapa yang penyayang.
Beliau dibesarkan dalam persekitaran keluarga dan masyarakat yang berilmu dan beragama. Beliau mempelajari al-Quran sejak kecil di Mekah. Di peringkat rendah, mempelajari secara formal di Madrasah Dar al-Ulum, Mekah.
Antara guru beliau di sini ialah Sheikh Yasin al-Fadani dan di Masjidil Haram, gurunya ialah Sheikh Ismail Tamim (salah seorang imam masjid di Mekah)
Ketika berusia lapan tahun, berhijrah ke Malaya (Malaysia) bersama abangnya, Abdul Hakim dengan menaiki kapal laut selama beberapa bulan. Di Malaya, beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Sekolah Marta al-‘Ulum al-Diniyah di Kuala Langat, Selangor seterusnya ke Sekolah Arab al-Hayat al-Mardiyyah di Kampung Jawa, Selangor. Beliau menyambung pelajaran ke Sekolah al-Junaid, Singapura selama dua tahun untuk meningkatkan penguasaan bahasa Arab. Antara gurunya ialah Sayyid Abu Bakar al-Saqqaf dan Sheikh Abdullah al-Faqih.
Kemudian, beliau menyambung pengajian ke Maahad al-Ulum (kini Sekolah Agama Menengah Hishamuddin, Kelang) dan memperoleh sijil Rabi’ Thanawi. Bagi mendalami pengajian al-Quran, beliau kembali ke Mekah dan menyambung pengajian dengan Sheikh Ismail Tamim.
Beliau kemudiannya mempelajari bidang tarannum dengan beberapa ulama terkenal antaranya Syed Mahmud Lutfi Amir. Guru-guru al-Quran yang lain ialah Sheikh Mahmud al-Bukhari (riwayat Hafs), Sheikh Muhammad Abdul Samad, Dr. Ahmad Nuaina dan Syed Mahmud Amin Tantawi (riwayat Warsy Imam Nafi’).
Beliau telah memberi sumbangan besar kepada negara dengan melaungkan azan semasa menyambut kemerdekaan negara di Stadium Merdeka pada 31 Ogos 1957. Beliau turut melaungkan azan pada perasmian Masjid Negara pada tahun 1967, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam, Masjid Kapitan Keling, Pulau Pinang dan Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin, Bandar Seri Begawan, Brunei.
Beliau juga merupakan penerima Tokoh Ma’al Hijrah 2002, yang merupakan penghormatan tertinggi bagi individu yang memberikan banyak sumbangan terhadap kemajuan Islam di dalam negara.
Beliau juga telah mengajar al-Quran dalam Radio Malaya dari 1960 hinggalah 2000. Beliau juga turut mengacarakan rancangan agama selama lapan tahun di TV1 yang bertajuk Muqaddam pada 1970-an. Rancangan ini memberi pendedahan yang mudah untuk membaca al-Quran daripada permulaan.
Pada 1997, beliau mendapat Anugerah Khas Seri Angkasa kerana penglibatannya selama 40 tahun bersama RTM.
Hassan juga merupakan hakim Pertandingan Tilawan al-Quran yang paling lama berkhidmat dalam negara. Hampir 46 tahun berkhidmat sebagai hakim, beliau juga menjadi hakim di Arab Saudi, Mesir, Iran, Dubai, Brunei dan Thailand.
Hassan juga pemenang tempat pertama Pertandingan Tilawan al-Quran yang diadakan di Malaya pada 1947, anjuran UMNO (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu) ketika itu.
© JAKIM
SATU KAJIAN
Semasa menyediakan penulisan di blog ini, aku membuat penyelidikan sendiri dalam internet dan menemui satu artikel yang lengkap dalam Jurnal Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) seperti berikut:
SATU KAJIAN
Semasa menyediakan penulisan di blog ini, aku membuat penyelidikan sendiri dalam internet dan menemui satu artikel yang lengkap dalam Jurnal Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS) seperti berikut:
TAN SRI DATO’ HAJI HASSAN AZHARI: SUMBANGANNYA
DALAM PENGAJIAN AL-QURAN DI MALAYSIA
Oleh: Khalid b. Isa dan Muhammad
Lukman b. Ibrahim
(di salin dari Jurnal KUIS)
TAN SRI DATO’ HAJI HASSAN AZHARI: SUMBANGANNYA DALAM PENGAJIAN AL-QURAN DI MALAYSIA
Oleh: Khalid b. Isa 1 dan Muhammad
Lukman b. Ibrahim 2
Abstrak
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari merupakan salah seorang
tokoh ilmuan yang terkenal dalam bidang pengajian al-Quran. Beliau telah banyak
berjasa dan memberi sumbangan dalam perkembangan ilmu alQuran kepada
masyarakat di Malaysia. Kepakaran beliau dalam bidang ini seperti tarannum
tajwid dan qirā’āt yang menyebabkan beliau sampai ke tahap menjadi seorang pakar rujuk. Antara
sumbangan beliau yang terbesar ialah sebagai hakim majlis tilawah alQuran, tenaga pengajar, pembentang kertas kerja dan lain-lain.
Namun, ulama seperti beliau yang dianggap sebagai ejen pencetus kepada
perubahan masyarakat perlu ditonjolkan dan didedahkan sumbangannya supaya
menjadi warisan kepada generasi yang akan datang.
Kata Kunci: Tilawah al-Quran, Tajwid, Tarannum, Qari
PENGENALAN
Kajian mengenai sumbangan 3 tokoh adalah satu kajian yang terpenting dan
banyak manfaatnya. Apatah lagi jika kajian tersebut melibatkan sumbangan
seorang tokoh yang masyhur seperti Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari. Beliau
adalah anak kelahiran bumi anbiyā’
iaitu tanah suci Makkah al-Mukarramah dan dilahirkan dalam suasana keluarga alim
ulama. Beliau juga seorang yang fasih berbahasa Arab, mengetahui selok belok ilmu fiqah, tafsir, hadis, tasauf dan
lain-lain. Beliau banyak mencurahkan jasa, pengorbanan, fikiran dan tenaga demi
meningkatkan perkembangan ilmu al-Quran di Malaysia.
LATAR BELAKANG TAN SRI DATO’ HAJI HASSAN AZHARI
1. Nama dan Kelahiran
Nama penuh beliau ialah Tan Sri Dato’ Hj. Hassan b. Hj.
Azhari.4 Dalam kalangan keluarga dan anak-anak
muridnya, beliau lebih dikenali dengan panggilan “Abu Ya”.5 Beliau dilahirkan pada 18 Ogos 1928 di sebuah kampung yang
dikenali dengan Syu’ib ‘Amir 6 di
Makkah alMukarramah.7
2. Latar Belakang Keluarga
Salasilah keturunan Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari adalah
merupakan keturunan alim ulama. Ayahanda beliau bernama Hj. Azhari b. Hj. Abdul
Khaliq yang merupakan seorang tokoh agama terkenal di negeri Selangor.
Dilahirkan pada tahun 1880 di Kampung Arang-arang Pantai, Membaram, Sungai
Gatal Barabai Banjarmasin, Kalimantan, Borneo, Indonesia. Datuk beliau pula
bernama Hj. Abdul Khaliq b. Hj. Abdul Rauf juga merupakan seorang tokoh ulama
di Banjarmasin
Indonesia.8
Bonda Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari bernama Hjh. Fatimah bt.
Hj. Abdul Hakim. Hj. Abdul Hakim seorang yang berketurunan Padang, Sumatera
Indonesia dan juga merupakan seorang tokoh ulama yang belajar lama di tanah
suci Makkah al-Mukarramah. Isteri beliau bernama Hjh Zainab, seorang yang
berkacukan Arab al-Ashnani dan Padang Indonesia.
Secara tidak langsung, bonda beliau adalah merupakan seorang yang berketurunan campuran Arab Mesir
alAshnani dan Padang Indonesia (Minangkabau al-Khatib). Bonda beliau seorang fasih dalam pertuturan bahasa Arab kerana beliau
lama tinggal di Makkah al-Mukarramah. 9
Menurut Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari, sebenarnya hasil perkahwinan
ayahanda dan bonda beliau, kedua-duanya telah dikurniakan zuriat seramai tujuh
orang anak. Adik-beradik beliau semuanya dilahirkan di tanah suci Mekah. Lima
orang daripada adik-beradik beliau meninggal dunia di sana sewaktu kecil. Dua
orang meninggal dunia disebabkan keguguran dan tiga orang meninggal sewaktu
umur dalam lingkungan dua atau tiga tahun. Dua orang yang baki lagi ialah Hj.
Abdul Hakim dan Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari. Beliau adalah merupakan anak
yang bongsu.10
Beliau mempunyai 22 orang anak daripada tiga orang isteri. 13
orang anak yang pertama hasil perkahwinan beliau dengan isteri pertama, Sahara
Abdul Samad yang meninggal pada April 2004. Tiga orang anak lelaki yang pertama
amat dikenali ramai iaitu Ketua Polis Negara, Tan Sri Haji Musa Hassan, bekas
ADUN Hulu Klang, allahyarham Dato’ Haji Fuad Hassan juga bekas Ketua Pengarah
Bahagian Hal Ehwal Khas atau JASA, Kementerian Penerangan dan pelakon terkenal
Dato’ Haji Jalaluddin Hassan. Seorang lagi anaknya dengan isterinya Maimunah Abd.
Ghani, Mohammad Izzat Hassan mengikuti jejak langkah abangnya Musa dalam bidang
kepolisan.11
Tan Sri Musa bin Hassan
Almarhum Dato' Fuad bin Hassan
Dato' Jalaluddin bin Hassan
Dato' Mohd Zain bin Hassan
Prof Madya Dr Abd rauf bin Hassan
Ustaz Muhammad Taha bin Hassan
abangnya Musa
Tiga lagi anak almarhum yang juga dikenali ialah Dato' Mohd Zain (CEO Alam Flora Sdn Bhd), manakala dua orang lagi anak almarhum yang mengikui jejaknya menjadi pakar Tajwid dan Qiraat ialah Dr. Abd Rauf yang kini merupakan Pensyarah Kanan Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Ustaz Mohd Toha, keduanya juga tenaga pengajar program Qiraatul Quran. (Nota tambahan oleh penulis blog ini)
3. Pendidikan
Tan Sri Dato’ Haji Hassan Azhari dibesarkan dalam
persekitaran keluarga dan masyarakat yang berilmu dan beragama. Beliau
mempelajari alQuran sejak kecil di Mekah. Pada peringkat rendah, beliau belajar
secara formal di Madrasah Dār al-Ulūm, Mekah.
Antara guru beliau di sini ialah Syeikh Yasin al-Fādānī dan di
Masjid al-Haram, gurunya yang lain ialah Syeikh Ismā’īl Tamīm (salah
seorang imam masjid di Mekah).12
Ketika berusia lapan tahun, beliau berhijrah ke Malaya (Malaysia)
bersama abangnya, Abdul Hakim dengan menaiki kapal laut selama beberapa bulan.
Di Malaya, beliau kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Sekolah Marta, al-‘Ulūm
al-Diniyyah di Kuala Langat, Selangor seterusnya ke Sekolah Arab al-Hayāt
al-Mardiyyah di Kampung Jawa, Selangor. Beliau menyambung pelajaran ke Sekolah
alJunayd, Singapura selama dua tahun untuk meningkatkan penguasaan
bahasa Arab. Antara gurunya di sana ialah Sayyid Abu Bakar
al-Saqqāf
dan Syeikh Abdullah al-Faqīh.13
Kemudian, beliau menyambung pengajian ke Maahad al-‘Ulūm (kini
Sekolah Agama Menengah Hishamuddin, Kelang) dan memperoleh Sijil Rābi’
Thanawī. Bagi
mendalami pengajian al-Quran, beliau kembali ke Mekah dan menyambung pengajian
dengan Syeikh Ismail Tamīm.14 Beliau
kemudiannya mempelajari bidang tarannum dengan beberapa ulama terkenal
antaranya Syed Mahmud Lutfi Amir. Guruguru al-Quran yang lain ialah Syeikh
Mahmud al-Bukhārī (riwayat Ḥafṣ), Syeikh Muḥammad ‘Abd
al-Ṣamad, Dr. Aḥmad Nu’aynā’
dan Syed Maḥmud Amīn Ṭanṭawi (riwayat
Warsh Imām Nāfi’).15
4. Keistimewaan
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari mempunyai keistimewaan dari
segi suaranya yang merdu dan lunak.16 Beliau telah diberi
penghormatan oleh Perdana Menteri Malaysia yang pertama iaitu Tunku Abdul Rahman
Putra al-Haj untuk melaungkan azan sempena menyambut hari kemerdekaan Malaysia.
Seminggu sebelum 31 Ogos 1957, Datuk Abdul Rahman Talib yang ketika itu Menteri
Pelajaran telah datang
meminta persetujuan daripada beliau untuk melaungkan azan.
Ini adalah bertujuan untuk melahirkan keadaan gembira dan kesyukuran kepada Allah
S.W.T kerana negara Malaysia telah bebas daripada penjajah.17 Selain daripada suara beliau yang merdu,
beliau juga seorang yang sangat petah bercakap bahasa Arab sama ada, ‘ammī atau fuṣḥah.
Beliau salah seorang penal penceramah kepada
peserta-peserta tilawah al-Quran peringkat antarabangsa untuk menerangkan
bagaimana syarat-syarat dan peraturan-peraturan tilawah. Kebanyakan
pesertapeserta datang dari negara Arab seperti Mesir, Jordan, Maghribi dan sebagainya.18
5. Pujian Masyarakat
Antara pujian kepada diri beliau ialah pujian yang
diberikan oleh masyarakat dan para qari. Pujian itu berbunyi: “Abu Ya seorang pakar
dalam ilmu tarannum dan tajwid, jika dia mengajar mudah difahami”.19
Yang paling hebat diberi pujian oleh salah seorang gurunya iaitu
al-muqri’ Mesir Syeikh Maḥmūd Khalīl al-Huṣarī: “Hassan
pembacaannya cukub bagus menepati kehendak tajwid al-Quran dan mempunyai irama
lagu yang indah”. Sehinggakan Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari mendapat
pengiktirafan daripadanya kerana bacaan alQuran beliau yang berlahjah Arab.20
6. Karya, Makhṭūṭāt 21 dan Kertas Kerja
Dalam kesibukan beliau menggalas tanggungjawab mendidik
anak-anak bangsa mendalami ilmu-ilmu al-Quran, beliau sempat menghasilkan beberapa
hasil karya tulisan sebagaimana berikut:
a. Beliau telah menulis sebuah risalah bertajuk Muqaddimah
Ilmu Tajwid yang diterbitkan oleh Persatuan Qurrā’
Malaysia pada tahun 2001.
b. Terdapat beberapa karya yang turut dihasilkan tetapi
masih dalam bentuk makhṭūṭāt yang bertajuk:
(1) Faṣāḥah Dalam Pembacaan
al-Quran
(2) Siri Khas Mengenai Hukum Tajwid Amali dan Syaratnya Bacaan
al-Fātihah.
(3) Perbezaan Nasyid Tradisi dan Nasyid Moden.
c. Beliau juga telah menulis kertas kerja dan membentangnya
pada peringkat negeri, kebangsaan dan antarabangsa, antaranya:
(1) “Pemahaman Tajwid al-Quran Dalam Masyarakat Globalisasi”
yang dibentang dalam Seminar Kebangsaan Pengajian al-Quran di Universiti Putra
Malaysia, Serdang, Selangor pada 1-2 September 2001.
(2) “Penghayatan Ilmu Tajwid al-Quran dan Amalannya Dalam Masyarakat
Hari Ini” yang dibentangkan dalam Seminar Tajwid dan Qirā’āt yang
diadakan di Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Petaling Jaya
pada tahun
2003.
(3) “Keistimewaaan dan Kelemahan Tajwid Dalam Pembacaan al-Quran:
Pengamalan Penghakiman Tilawah alQuran Peringkat Kebangsaan dan Antarabangsa”
yang
dibentangkan dalam Kursus Peningkatan, Pengembangan Tarannum
dan Qirā’āt Sabah,
Kelas Kemahiran Membaca dan Menghafaz al-Quran Kementerian Pendidikan Malaysia pada 29 Oktober 1998.
7. Pengaruh Beliau Dalam Masyarakat
Penulis telah membuat satu analisis melalui temu bual
secara formal dengan beberapa orang anak murid beliau, para hakim tilawah
alQuran dan beberapa qari-qariah yang menyertai majlis tilawah alQuran. Penulis
mendapati ilmu al-Quran yang ada pada beliau boleh dikatakan amat meluas,
diibaratkan seperti lautan ilmu. Tambahan lagi, ilmu-ilmu al-Quran yang
berkembang di Malaysia ini adalah sebahagian besarnya daripada ilmu beliau yang telah disebar
kepada seluruh lapisan masyarakat. Hal ini terbukti melalui penelitian penulis dari
sudut kaedah pengajian dan pengajaran ilmu al-Quran yang telah diamalkan di
negeri-negeri Malaysia oleh guru-guru al-Quran. Begitu juga dari sudut
pembacaan para qari-qariah semasa majlis tilawah al-Quran. Secara keseluruhan
boleh dikatakan pengamalan mereka dalam bacaan al-Quran mengikut gaya dan
teknik tarannum yang disebarkan oleh beliau sama ada dari segi
burdah-burdah lagu, harakat lagu, istilah-istilah, suara dan sebagainya. Begitu
juga dalam bidang penghakiman majlis tilawah al-Quran. Kebanyakan para hakim yang
menghakimi majlis tilawah al-Quran sama ada peringkat daerah, negeri,
kebangsaan dan antarabangsa adalah mengikut cara dan kaedah yang beliau
amalkan.
8. Penganugerahan
Sumbangan yang telah diberikan oleh Tan Sri Dato’ Hj.
Hassan Azhari kepada agama, bangsa dan negara adalah amat besar terutamanya dalam
meningkatkan pengajian tilawah al-Quran dari sudut tajwid, makhraj dan
tarannum. Sumbangan tersebut telah diberi pengiktirafan dan mendapat
penghargaan daripada pelbagai pihak dalam bentuk penganugerahan, pengisytiharan
tokoh dan pengurniaan pingat atau darjah kebesaran.22
(1) Pingat
Jasa Kebaktian Selangor (P.J.K)- 1964
(2) Darjah
Mulia Seri Melaka (D.M.S.M)- 1978
(3) Kesatria
Mangku Negara Kerajaan Persekutuan (K.M.N) - 1981
(4) Darjah
Dato’ Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Selangor (D.S.S.A)- 1986
(5) Johan
Setia Mahkota Kerajaan Persekutuan (J.S.M)- 1989
(6) Anugerah
Tokoh Guru Agama Negeri Selangor - 1989
(7) Anugerah
Tokoh Maal Hijrah Wilayah Persekutuan- 1990
(8) Anugerah
Tokoh Maal Hijrah Negeri Selangor - 1991
(9) Anugerah
Khas Malam Seri Angkasa RTM - 1997
(10) Anugerah Kehormat Dalam Pendidikan dan Dakwah Kolej
Darul Ehsan Selangor - 1999
(11) Tokoh Maal Hijrah Kebangsaan pada tahun 1423H -
2002
(12) Panglima Setia Mahkota (P.S.M) yang membawa gelaran
Tan Sri oleh Yang Dipertuan Agong 23 - 2009
(13) Ijazah
Kehormat Sarjana (Pengajaran al-Quran) Majlis Konvokesyen Kolej Universiti Insaniah
Ke-11 - 2009
Senarai tambahan selepas artkel diterbitkan:
(1) Anugerah Khas Maal Hijrah 1434 WP KL- 2012
(2) Anugerah Tokoh Melayu Terbilang (sempena HAUT ke 68 penubuhan UMNO)- 2014
Anugerah Khas Maal Hijrah WP KL (2012)
Anugerah Tokoh Melayu Terbilang (2014)
SUMBANGANNYA DALAM
PENGAJIAN AL-QURAN DI
MALAYSIA
1. Hakim Majlis Tilawah Al-Quran
a. Hakim Majlis Tilawah al-Quran Anjuran Jabatan Agama Kemajuan
Islam Malaysia (JAKIM). Keilmuan Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari dalam bidang
alQuran tidak dapat dinafikan lagi. Malah ada yang berpendapat bahawa tiada
siapa yang dapat menandingi keilmuan beliau dalam bidang al-Quran di Malaysia.
Banyak jasa dan sumbangan beliau terhadap kerajaan Malaysia yang tidak pernah
jemu diberikan sampai sekarang ini. Sumbangan Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari
dalam bidang al-Quran terbukti apabila beliau sering dijemput menjadi hakim pada
semua peringkat sama ada daerah, negeri, kebangsaan dan antarabangsa. Beliau menceburkan diri dalam bidang
penghakiman tilawah al-Quran pada peringkat daerah dan jajahan khususnya seluruh
daerah negeri Selangor dan Kuala Lumpur pada tahun 1959.24 Bermula tahun itulah beliau mula dijemput dalam penghakiman
majlis tilawah al-Quran yang dianjurkan bagi peringkat negeri-negeri, antaranya
Wilayah Persekutuan, Perak, Kedah, Negeri Sembilan, Johor, Kelantan,
Terengganu, Pahang,
Perlis, Sabah dan Sarawak.25
Dengan keilmuan, kepakaran, pengalaman dalam bidang al-Quran,
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari bukan sahaja menjadi hakim peringkat
antarabangsa di Malaysia, malah peringkat antarabangsa di luar negara. Antara
negara-negara yang beliau pernah menjadi hakim tilawah al-Quran peringkat
antarabangsa luar negara ialah seperti Makkah al-Mukarramah sebanyak 14 kali
daripada tahun (1979-1993), Mesir pada tahun (1993 dan 1994), UAE Dubai, Iran,
Indonesia, Brunei, Thailand, Singapura dan lain-lain.28
Pengalaman beliau dalam menghakimi majlis tilawah al-Quran
sudah melebihi 50 tahun. Dengan pengalaman ini bolehlah disimpulkan bahawa
beliau adalah seorang yang mahir dalam sudut penghakiman tilawah al-Quran. 29
b. Hakim Majlis Tilawah al-Quran Hafazan (JAKIM) Bidang hafazan
menjadi minat Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari sejak kecil lagi, sehinggalah
membawa beliau menjadi hakim di majlis tilawah al-Quran hafazan pada pelbagai
peringkat hinggalah ke peringkat antarabangsa. Majlis tilawah al-Quran hafazan yang pertama
dihakimi beliau ialah Majlis Tilawah Hafazan al-Quran di Arab Saudi
pada awal tahun 90-an. Kemudian beliau telah memperkenalkannya di tanah air
dengan menyuarakan pandangan beliau untuk mengadakan majlis tilawah al-Quran
hafazan di Malaysia.
Pandangan dan cadangan beliau dipersetujui oleh pihak
Jabatan Agama Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM). Secara tidak langsung pihak Jabatan Agama
Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memberi kepercayaan kepada beliau
untuk menjadi salah seorang hakim dalam majlis tilawah al-Quran hafazan
tersebut. Kebiasaannya beliau dipertanggung jawabkan menjadi hakim fāith.
Sehingga sekarang ini, majlis tilawah al-Quran hafazan di Malaysia berkembang sampai
ke peringkat kebangsaan. 30
c. Hakim Majlis Tilawah al-Quran Anjuran Badan-badan Kerajaan
dan Swasta. Termasuk juga sumbangan beliau dalam bidang penghakiman ialah
menjadi hakim dalam majlis tilawah al-Quran anjuran badan-badan kerajaan dan
swasta seperti Majlis Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Tenaga Nasional
Berhad (TNB) pada tahun 2002 hingga sekarang dan hakim peringkat kebangsaan
Petronas pada tahun 2000 hingga sekarang.31
Pada tahun 1997 hingga sekarang ini, beliau menjadi hakim
majlis tilawah al-Quran anjuran Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan hakim
majlis tilawah al-Quran peringkat Institut Pengajian Tinggi Awam (IPTA)
daripada tahun 2001 hingga 2003.32 Pada tahun 2006 hingga sekarang, beliau
telah dijemput sebagai hakim majlis tilawah al-Quran anjuran Polis DiRaja
Malaysia (PDRM) peringkat kebangsaan.33 Selain itu, baru-baru
ini beliau dilantik sebagai Pengerusi Jemaah Hakim Akademi al-Quran TV9 yang
berlangsung pada hari Jumaat 6 Ogos 2010.34
2. Penggubal Undang-undang Penghakiman Tilawah al-Quran.
Beliau
telah diberi kepercayaan oleh kerajaan Malaysia iaitu Jemaah Jawatankuasa Pusat
dengan melantik beliau salah seorang penggubal undang-undang penghakiman
tilawah al-Quran. Perlantikan ini adalah berdasarkan pengalaman beliau dan atas
dasar beliau merupakan salah seorang hakim terawal yang menghakimi majlis
tilawah al-Quran di Malaysia sejak tahun 1959 lagi. Undang-undang penghakiman
ini bertujuan untuk membantu para jemaah hakim majlis tilawah al-Quran
menjalankan tugas penghakiman untuk memberi markah kepada peserta qari dan
qariah dalam majlis tilawah al-Quran sama ada peringkat daerah, negeri, kebangsaan
dan antarabangsa. Hasil daripada penggubalan undangundang penghakiman tersebut,
terdapat bahagian-bahagian yang perlu dihakimi seperti berikut:35
a. Tajwid 40 markah.
b. Tarannum 25 markah.
c. Faṣāḥah 20 markah.
d. Suara 15 markah
3. Menubuhkan Persatuan Qurrā’
Malaysia
Sepanjang penglibatan dalam bidang al-Quran, beliau telah mengambil inisiatif
dengan menubuhkan Persatuan Qurrā’
36 Malaysia di atas persetujuan Kerajaan Malaysia. Tujuan beliau adalah untuk mengeratkan
hubungan yang baik dengan persatuan qurrā’
di luar negara seperti Indonesia, Mesir, Iran, Pakistan, Singapura dan
lainlain.37 Beliau
telah mengatur program untuk mengeratkan hubungan qurrā’
Malaysia dengan qurrā’ luar negara
melalui program ziarah atau lawatan. Cara ini bukan sahaja mengeratkan hubungan
antara qurrā’ dari
negara-negara lain malah menjadikan Malaysia semakin dikenali pada peringkat antarabangsa.38 Dalam masa
yang sama, beliau telah dilantik sebagai Jawatankuasa Persatuan qurrā’
antarabangsa yang berpusat di Baghdad dan Iraq dengan memegang jawatan penting
iaitu sebagai Timbalan Pengerusi Jam’iyyah al-Qurrā’
wa al-Mujawwidīn daripada
tahun 1975-1980.39
4. Tenaga Pengajar Ḥalaqah-ḥalaqah
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari mencurahkan ilmu al-Quran
dengan mengajar kepada masyarakat semenjak tahun 1959 hingga sekarang. Beliau
biasanya menyumbang ilmu al-Quran dengan mengajar kelas-kelas atau ḥalaqah-ḥalaqah yang
diadakan di surau-surau, masjidmasjid, rumah-rumah orang perseorangan dan di
rumahnya sendiri. Pengajaran beliau disampaikan kepada pelbagai peringkat
masyarakat termasuk penduduk kampung, pelajar sekolah, pelajar institusi pengajian tinggi, golongan profesional seperti guru,
pensyarah, jurutera dan sebagainya.
Dalam menyampaikan ilmu al-Quran, beliau menggunakan kaedah
tersendiri supaya masyarakat mudah menerima dan memahaminya. Menurut beliau,
masyarakat ada tahap-tahap pembacaan al-Quran yang berbeza, jadi kaedah
mengajar mestilah mengikut kesesuaian tahap ilmu masyarakat masing-masing.
Kebiasaannya, beliau menggunakan kaedah talaqqī dan mushāfaḥah40 iaitu
anak-anak muridnya berhadapan dengan beliau seorang demi seorang memperdengarkan
bacaan mereka dan beliau terus menegurnya jika ada kesilapan.41
5. Penceramah di Masjid-masjid dan Surau-surau.
Masjid-masjid adalah tempat Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari
mencurahkan segala ilmu yang dimilikinya kepada masyarakat. Boleh dikatakan
kebanyakannya beliau menyampaikan ceramah atau kuliah mengenai bidang al-Quran
seperti kelebihan al-Quran, ilmu tajwid,42 tarannum 43 dan qirā’āt 44 terutama di
seluruh negeri Selangor dan Kuala Lumpur. 45 Terdapat
masjid dan surau yang mana beliau sering menyampaikan ceramah seperti Masjid
Jamek Sultan Sulaiman Alauddin Shah di Klang Selangor, Masjid al-Ghufran di Dato’ Keramat, Kuala
Lumpur, Madrasah Ittifaqiyah di Keramat Hujung, Dato’ Keramat Kuala Lumpur dan
sebagainya.46
6. Pembentang Kertas Kerja Dalam Kursus dan Seminar
Selain mengadakan kelas-kelas pengajian al-Quran, beliau
juga diundang untuk membentang kertas kerja dalam kursus-kursus dan
seminar-seminar. Di sini juga beliau dapat menyumbang dan menyebarkan ilmu
al-Quran kepada masyarakat khususnya kepada peserta-peserta yang hadir.
Kebanyakan kertas kerja yang dibentang oleh beliau adalah dalam bidang tarannum
dan tajwid.47 Keterlibatan beliau dalam program-program pengajian al-Quran ini
melahirkan anak murid yang bergelar qari dan qariah yang ramai.48 Beliau
membentangkan kertas kerja kepada organisasi-organisasi agama pada peringkat
negeri-negeri seperti membentang kertas kerja dalam khusus imam-imam, khatib
dan ketua jabatan tahun 2001 dan 2004 anjuran Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan Kursus
Imam-Imam Wilayah Persekutuan tahun 1989 anjuran Jabatan Agama Islam Wilayah
Persekutuan Kuala Lumpur (JAWI).
Beliau turut membentang kertas kerja dalam
Kursus Guru-guru Kualiti Johor pada tahun 2002 anjuran Jabatan Agama Islam
Johor (JAIL) dan membentang kertas kerja dalam bengkel bilal, imam dan khatib
anjuran jamā’ah
al-qurrā’ Singapura
pada tahun 2002.49 Kemudian beliau juga diberi kepercayaan oleh
pihak Kerajaan Malaysia untuk membentangkan kertas kerja kepada para hakim tilawah
al-Quran peringkat kebangsaan iaitu kursus tentang kaedah-kaedah penghakiman dalam tilawah al-Quran. Antara kertas kerja
yang dibentangkan beliau ialah aspek dan teknik penghakiman majlis tilawah al-Quran
peringkat kebangsaan dalam Muzakarah Hakim Tilawah alQuran Peringkat Kebangsaan
2003 JAKIM.50
Begitu juga beliau telah memberi kursus kepada
peserta-peserta tilawah peringkat kebangsaan dan antarabangsa dengan memberi penerangan
tentang kaedah-kaedah dan cara-cara penghakiman di Malaysia. 51
Terdapat banyak kertas kerja yang dibentang oleh beliau
bermula daripada tahun 1995 hinggalah sekarang ini. Antaranya seperti:52
(1) “Ahammiyyah Qirā’āh al-Qur’ān bi Luḥūn al-‘Arab”.
Seminar al-Quran Peringkat Kebangsaan Kali Kedua pada 1 Ogos 2010 di Dewan
Muktamar Pusat Islam Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur
(JAWI).
(2) Muzakarah Tarannum al-Quran Peringkat
Kebangsaan pada 15-8 Mac 2004 anjuran Jabatan Agama Kemajuan Islam Malaysia
(JAKIM).
(3) Aspek dan teknik penghakiman majlis tilawah
al-Quran peringkat kebangsaan dalam Muzakarah Hakim Tilawah alQuran Peringkat
Kebangsaan 2003 Jabatan Agama Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
(4) Kursus
kepada peserta-peserta tilawah peringkat antarabangsa dengan memberi penerangan
tentang kaedah-kaedah dan caracara penghakiman di Malaysia.
(5) Kursus Taḥsīn Qirā’āt Peringkat
Negeri Selangor pada 25-27 April 2000.
(6) Kursus Taḥsīn Qirā’āt al-Quran
Peringkat Kebangsaan daripada tahun 1992 hingga 2004 anjuran Jabatan Agama Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).
7. Pembimbing Qari dan Qariah
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari telah mencurahkan segala
bakti dan ilmunya dengan membimbing qari-qariah Malaysia yang akan menyertai majlis
tilawah al-Quran ke peringkat kebangsaan dan antarabangsa terutamanya qari dan
qariah dari negeri Selangor.
Kerajaan Malaysia memberi kepercayaan kepada beliau untuk
melatih qari dan qariah yang menyertai tilawah al-Quran ke peringkat kebangsaan
dan antarabangsa setiap tahun bermula tahun 1959 sehingga sekarang.53 Beliau
bukan sahaja pembimbing qari dan qariah Malaysia malah kerajaan Malaysia
memberi kepercayaan kepada beliau untuk membimbing qari dan qariah dari luar
negara yang mewakili negara mereka masing-masing dalam majlis
tilawah alQuran peringkat antarabangsa di Malaysia.54 Ini adalah kerana
beliau mempunyai kehebatan dalam berbahasa Arab. Antara lain, beliau juga merupakan
seorang ahli panel pembimbingan kursus Taḥsīn al-Quran dan
kursus Tahfiz al-Quran Petronas pada 25 November 2004.55
8. Ahli Lembaga Taḥsīn al-Quran
Merujuk kepada kemahiran Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari
dalam bidang al-Quran, beliau telah dipertanggungjawabkan untuk menyemak mushaf
al-Quran yang dicetak di Malaysia atau di luar Malaysia. Tugasnya ialah untuk
memastikan ketepatan al-Quran dengan mushaf al-Quran rasm Uthmānī. Maka
dengan tugas itu, beliau telah dilantik sebagai salah seorang Ahli Lembaga Taḥsīn al-Quran
Kementerian Dalam Negeri dari tahun 1985 hingga 2004.
9. Tenaga Pengajar di Media Massa
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari merupakan tenaga pengajar
dimedia massa. Pengajarannya melalui televisyen, radio dan penerbitan elektronik
bermula pada tahun 1960 hingga 2000. Banyak rakamanrakaman telah dibuat
semata-mata untuk mengembangkan ilmu beliau kepada masyarakat. Antara
rakaman-rakaman beliau: 56
a. 1960-1998 - 400
siri pelajaran al-Quran di radio RTM
b. 1979-1984 - 400
siri pelajaran al-Quran di televisyen RTM
c. 1990 - 45 siri
VCD pelajaran al-Quran
10. Pakar Rujuk
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari telah berkecimpung dalam
bidang alQuran sejak bepuluh-puluh tahun hinggalah sekarang. Pengalaman ini menjadi
beliau pakar rujuk dan sumber rujukan masyarakat di Malaysia dalam semua bidang
al-Quran seperti tarannum, tajwid, qirā’āt, rasm Uthmānī dan
lain-lain.
Terdapat pelbagai golongan yang datang merujuk kepada beliau.
Ada antaranya golongan mahasiswa-mahasiswa universiti luar negara seperti
pelajar-pelajar Mesir, Jordan, Madinah dan Indonesia. Mahasiswa dalam Malaysia
pula seperti Universiti Malaya (UM), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan
lain-lain. Terdapat juga
golongan qari dan qariah sendiri yang mewakili negeri
masing-masing merujuk kepada beliau. Manakala dalam kalangan orang-orang awam, terdapat
juga para ulama, pensyarah, ustaz, penulis dan pengkaji yang menjadikan beliau
sebagai sumber rujukan.
KESIMPULAN
Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari merupakan antara tokoh al-Quran yang terulung di Malaysia. Tanggungjawab menyebarkan ilmu alQuran kepada masyarakat tidak mengenal jemu sehingga ke peringkat umurnya melewati lebih 80 tahun. Dengan pengorbanan beliau dalam menyebarkan ilmunya kepada masyarakat telah membuka lembaran baru dalam pengajian al-Quran. Inilah antara sumbangan beliau yang besar khususnya kepada masyarakat Islam di Malaysia.
Nota kaki:
1 Khalid b. Isa, calon Ph.D di Jabatan Al-Quran dan Al-Hadith Akademi Pengajian
Islam Univsiti Malaya (UM) Kuala Lumpur.
2 Muhammad Lukman b. Ibrahim, (Ph.D), Penyelaras dan
Pensyarah Prog.
Pendidikan Islam, Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya
(UM) Kuala Lumpur.
3 Sumbangan bermaksud sesuatu yang diberikan sebagai
bantuan, sokongan atau
pertolongan. Lihat Noresah bt. Baharom (2002), Kamus Bahasa
Melayu, ed. 2, Shah
Alam: Fajar Bakti Sdn. Bhd., h. 189.
4 Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari, Temu bual pada 24
November 2008.
5 Hjh. Maimunah bt. Abd Ghani iaitu isteri tokoh. Temu bual
pada 17 November
2008.
6 Kampung Syu’ib ‘Amir merupakan sebuah kampung yang
terletak berhampiran
dengan Masjid al-Haram dan bersebelahan kampung Syu’ib ‘Ali
iaitu tempat kelahiran junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W.
7 Temu ramah dengan Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari, op.
cit. 8 Ibid.
8 Ibid
9 Abd Rauf Hassan & Wan Norainawati Wan Hamzah (2007),
Biografi Dato’ Haji
Hassan Azhari, Kuala Lumpur: Jabatan Agama Kemajuan Islam
Malaysia (JAKIM),
h. 9.
10 Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari, op. cit.
11 Lihat http://www.alquran.gov.my/tilawah/sejarah.
12 Ibid.
13 Ibid.
14 Ibid.
15 Ibid.
16 Hjh. Maimunah bt. Abd Ghani, isteri tokoh. Temu bual pada
24 November
2008.
17 Abd Rauf Hassan & Wan Norainawati Wan Hamzah (2007),
op. cit., h. 52 - 53.
18 Ustaz Karim Bahagian Urusetia Antarabangsa Putrajaya.
Temu bual pada 17
Februari 2009.
19 Us. Jamari b. Muhammad. Temu bual pada 10 September
2009.
20 Ibid.
21 Makhṭūṭāṭ ialah kitab atau nas
yang ditulis dengan tangan yang belum dicetak.
22 Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari. op.cit., lihat juga Abd
Rauf Hassan & Wan
Norainawati Wan Hamzah (2007), op.cit., h. 131-135.
23
http://www.kedah.gov.my/kedah/isi.asp. Lihat juga Tan Sri Dato’ Haji Hassan b.
Haji Azhari, op. cit.
24 Tan Sri Dato’ Haji Hassan b. Haji Azhari. Temu bual pada
13 Mac 2009.
25 Ibid.
26 Ibid.
27 Ibid.
28 Berita Harian: Isnin, 17 September 2001, h. 25.
29 Ibid.
30 Abd Rauf Hassan & Wan Norainawati Wan Hamzah (2007),
op.cit., h. 75
31 Ibid.
32 Ibid.
33 Tan Sri Dato’ Haji Hassan b. Haji
Azhari, op. cit.
34 Ibid.
35 Ibid
36 Qurrā’
bermaksud para qari dan qariah.
37 Abd Rauf Hassan & Wan Norainawati Wan
Hamzah (2007). op.cit. h. 104-105.
38 Ibid.
39 Ibid.
40 Perkataan talaqqī bermaksud
guru membaca ayat-ayat al-Quran dan pelajar
mendengarnya dengan penuh teliti. Mushāfaḥah pula bererti
sebutan yang diambil
dari pergerakan dua bibir mulut guru. Lihat ‘Abd al-Salām Muqbil
al-Majīd (1421H/
2000M), Talaqqī al-Nabī Alfāz al-Qur’ān al-Karīm: Bayrūt: Mu’assasah
al-Risālah, h.
129.
41 Tan Sri Dato’ Haji Hassan b. Haji Azhari, op. cit.
42 Tajwid dari segi bahasa bermaksud memperelokkan bacaan. Dari segi istilah
pula iaitu mengeluarkan setiap huruf-huruf al-Quran dari
makhrajnya di samping memberi hak-hak huruf dan sifat-sifatnya (sifat jahr, syiddah,
isti’la’ dan lain-lain). Lihat Su’ad ‘Abd al-Ḥamīd (2003),
Taysīr al-Raḥmān fī Tajwid
al-Qur’ān, al-Qāhirah:
al-Azhar al-Sharīf, h. 25.
43 Tarannum
merupakan suatu ilmu yang membincangkan tentang lagu-lagu dalam
bacaan al-Quran dengan suara yang merdu dan elok didengar
dan tidak melanggar
kaedah-kaedah hukum tajwid. Lagu-lagunya seperti bayati,
hijaz, rast, sikah dan lainlain. Lihat Norakyairee Mohd Raus & Adnan Mohamed Yusoff
(2008), Pengajaran
Ilmu Tarannum al-Quran, c. 1, Kuala Lumpur: Meteor Doc,
Sdn. Bhd., h. 2.
44 Menurut Imam al-Jazarī: Qirā’āt ialah
suatu ilmu tatacara mempraktikkan
kalimah-kalimah al-Quran dan perbezaannya yang disandarkan
kepada perawiperawinya. Lihat Ibn al-Jazarī, Shams al-Dīn Abū al-Khayr Muḥammad b. Muḥammad (t.t), Munjid al-Muqri’īn, al-Qāhirah:
Maktabah al-Quds, h, 13.
45 Tan Sri Dato’
Haji Hassan b. Haji Azhari, op. cit.
46 Ibid.
47 Dr. Abdul Rauf b. Haji Azhari, anak tokoh. Temu bual ada
16 Januari 2009.
48 Tan Sri Dato’ Haji Hassan b. Haji Azhari. op. cit. Temu
bual pada 30 Disember
2009.
49 Jabatan Agama Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) (2006),
Biografi Tokoh
Maal Hijrah Peringkat Kebangsaan, Kuala Lumpur: Jabatan
Agama Kemajuan Islam
Malaysia (JAKIM), h. 445.
50 Tan Sri Dato’ Haji Hassan b. Haji Azhari. op. cit.
51 Ibid.
52 Tan Sri Dato’ Hj. Hassan Azhari, op.cit,. Lihat Abd Rauf
Hassan & Wan
Norainawati Wan Hamzah (2007), op. cit. h. 87-88 dan 91.
Lihat juga Tan Sri Dato’ Hj.
Hassan b. Hj. Azhari, (2010), “Ahammiyyah Qirā’ah
al-Qur’ān bi Luḥūn al-‘Arab”.
(Kertas Kerja Seminar al-Quran Peringkat Kebangsaan kali
kedua sempena Majlis
Tilawah Al-Quran Peringkat Antarabangsa kali ke-52, 1 Ogos
2010).
53 Ibid.
54 Ibid.
55 Ibid.
56 Abd Rauf Hassan & Wan Norainawati Wan Hamzah (2007).
op.cit., h. 66.
KUALA LUMPUR: "Abuya nak sujud," itu merupakan
permintaan terakhir Allahyarham Tan Sri Hassan Azhari sebelum keadaan
kesihatannya merosot pada Sabtu lepas.
Anak Allahyarham, Datuk Mohd Zain Hassan berkata selepas
Allahyarham meminta untuk sujud beliau sudah tidak boleh bercakap dan
dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur keesokan harinya untuk mendapatkan rawatan.
"Saya dan abang Abdul Rahman bantu arwah untuk sujud
dalam 15 minit... arwah kata dia minta ampun kepada Allah dan bersyukur umur dia
panjang, ada keluarga dan anak yang baik.
Itulah permintaan terakhir arwah kepada kami sebelum tidak
boleh bercakap pada hari Ahad," katanya kepada pemberita di kediaman
bapanya di Keramat, di sini hari ini.
Hassan, 90, tokoh agama terkenal negara meninggal dunia
akibat kanser limfoma kira-kira 5 petang tadi di Hospital Kuala Lumpur.
Mohd Zain berkata mereka sekeluarga mula mengetahui
mengenai penyakit kanser bapanya pada Ogos lepas.
"Arwah ada demam sebelum kelenjarnya bengkak...
selepas membuat pemeriksaan, doktor mengesahkan arwah mengidap kanser. Sebelum
ini arwah tidak menunjukkan simptom menghidapi kanser," katanya yang
merupakan Ketua Pegawai Eksekutif Alam Flora Sdn Bhd.
Allahyarham, yang juga bapa kepada bekas Ketua Polis Negara
Tan Sri Musa Hassan dan pelakon Datuk Jalaluddin Hassan mempunyai 22 anak
termasuk bekas Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA), Datuk Fuad Hassan
yang telah meninggal dunia pada Disember 2014.
Almarhum menyiram air ke pusara anakandanya Fuad (Dis 2014)
Jenazah akan dimandikan dan disembahyangkan di Masjid
Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam kira-kira pukul 9 pagi esok
sebelum dikebumikan di Makam Diraja Shah Alam, katanya.
Jenazah Hassan Azhari selamat dikebumikan
Khairul Azran Hussin
khaiazr@nstp.com.my
JENAZAH tokoh agama, Tan Sri Hassan Azhari selamat
dikebumikan di Makam Diraja Shah Alam, Shah Alam, 9.40 pagi, hari ini (7 Okt 18).
Allahyarham yang dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur sejak
Ahad lalu kerana menghidap kanser linfoma, meninggal dunia petang semalam, pada
usia 90 tahun.
Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Tengku
Laksamana Selangor, Tengku Sulaiman Shah berkenan berangkat ke pengebumian itu.
Hadir sama Menteri Besar Selangor, Amirudin Shari; Ketua
Polis Selangor, Datuk Mazlan Mansor dan ratusan ahli keluarga, saudara-mara dan
rakan Allahyarham.
Allahyarham ialah pendidik terkenal melalui rancangan
Muqaddam pada awal 1970-an di saluran RTM, selain menjadi individu yang
melaungkan azan ketika kemerdekaan negara Malaysia pada 31 Ogos 1957.
Allahyarham turut melaungkan azan pada perasmian Masjid
Negara pada tahun 1967, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam;
Masjid Kapitan Keling, Pulau Pinang dan Masjid Sultan Omar Ali Saifuddin,
Bandar Seri Begawan, Brunei.
Terdahulu, jenazah Allahyarham dimandikan dan
disembahyangkan di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam.
Allahyarham Hassan dikebumikan di Makam Diraja atas jasa
dalam bidang al-Quran
MOHD. YUNUS YAKKUB
07 Oktober 2018 1:06 PM
Sultan Sharafuddin Idris Shah (tengah) menyiram air mawar
di atas pusara Allahyarham Hassan selepas selesai pengkebumian di Makam Di raja
Shah Alam hari ini. - Foto oleh Bernama
SHAH ALAM - Jenazah tokoh Qari negara, Tan Sri Hassan
Azhari dikebumikan di Makam Diraja Shah Alam di sini sebagai tanda penghormatan
terakhir atas jasa dan sumbangan Allahyarham khususnya dalam pengajian al-Quran
di negara ini.
Menteri Besar, Amirudin Shari berkata, pengebumian jenazah
di makam berkenaan adalah titah Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah
sendiri.
Katanya, Allahyarham Hassan juga merupakan guru agama
kepada kerabat Istana Selangor sejak zaman nenda, ayahanda dan Tuanku sendiri.
"Berikutan jasa tersebut, Sultan Sharafuddin memberi
perkenan supaya Allahyarham dikebumikan di sini sesuai dengan sumbangan arwah
kepada negara.
"Saya mewakili rakyat Selangor turut mengucapkan
takziah atas pemergiaan Allahyarham, semoga rohnya dicucuri rahmat dan ahli
keluarga diberikan kesabaran menghadapi ujian ini," katanya ketika ditemui
selepas majlis pengebumian di sini hari ini.
Allahyarham Hassan merupakan individu yang melaungkan azan
semasa perasmian Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Shah Alam pada 11
Mac 1988 selain semasa menyambut kemerdekaan negara di Stadium Merdeka pada 31
Ogos 1957.
Sepanjang hayatnya, Allahyarham dikurniakan beberapa
anugerah dan penghormatan termasuk dipilih sebagai Tokoh Maal Hijrah 2002 dan
Anugerah Tokoh Melayu Terbilang pada 2014.
Allahyarham Hassan juga merupakan hakim Tilawah al-Quran
yang paling lama berkhidmat dalam negara dan di peringkat antarabangsa dengan
turut menjadi hakim di Arab Saudi, Mesir, Iran, Dubai dan Brunei.
Mengulas lanjut, Amirudin menyifatkan pemergian Allahyarham
adalah kehilangan besar dalam bidang keagamaan di negara ini.
"Ini jelas apabila tokoh agama itu amat aktif
berdakwah terutama pada awal pembabitannya menerusi rancangan televisyen
Muqadam tidak dapat dilupakan oleh rakyat Malaysia," jelasnya. - K! ONLINE
No comments:
Post a Comment