KAMPUNG BARU, KUALA LUMPUR
SEJARAH PENUBUHAN Kampung Baharu Kuala Lumpur
Tuesday, June 22, 2010 at 1:51pm
Kampung Baharu telah diwujudkan seawal tahun 1899 atas
desakan penduduk Melayu di Kuala Lumpur ke atas pihak pentadbir Brittish.
Ekoran desakan tersebut, Residen Brittish Selangor telah bersetuju untuk
menubuhkan perkampungan Melayu di Kuala Lumpur merangkumi seluas 223 ekar tanah
di antara Sungai Klang dan juga Jalan Batu (Batu Road). Antara tujuan Jeneral
Residen Brittish mewujudkan perkampungan tersebut adalah untuk melibatkan dan
mendidik anak-anak bangsa Melayu:
a) Untuk mengambil bahagian dalam pentadbiran Kerajaan
Residen Brittish;
b) Untuk membolehkan orang-orang Melayu mengambil peluang
dalam pembangunan dan kemajuan Kuala lumpur.
Bagi mencapai tujuan tersebut, telah dipersetujui bahawa:
a) Orang-orang/anak-anak Melayu diberikan peluang mendapatkan
pendidikan Inggeris-Melayu; dan
b) Memberikan pendidikan tentang perniagaan, perdagangan
dan komersial.
Ekoran dari itu maka pada 12 haribulan Januari 1900 melalui
Warta Kerajaan No. 20 berbunyi seperti berikut :-
“ No. 50. In exercise of the powers conferred upon him by
section 246(iv) of the Land Code (FMS Cap 138) the Ruler in Council hereby
makes the following Rules for the occupation and management of the Reserve
known as the “Malay Agricultural Settlement” and so gazetted as notification
No. 20 and amended by notification No. 530 published in the Selangor Government
Gazette of 12th January, 1990, and 20th September, 1901, respectively
These Rules may be cited as “THE MALAY AGRICULTURAL
SETTLEMENT (KUALA LUMPUR) RULES, 1950 (also Amendment Rules, 1954).
Kampung Baharu Kuala Lumpur yang asalnya berkeluasan 223
ekar semasa penubuhannya mengandungi 7 buah kampong:
i) Kampung Periok;
ii) Kampung Masjid;
iii) Kampung Atas A;
iv) Kampung Atas B;
v) Kampung Hujung Pasir;
vi) Kampung Paya dan
vii) Kampung Pindah.
PENTADBIRAN KAMPUNG BAHARU
Seksyen 3 (1) The Malay Agricultural Settlement (Kuala
Lumpur) Rules 1950 berbunyi seperti berikut :
‘The Settlement shall be under the management and control
of a board which shall consist of 11 members”
Berdasarkan peruntukkan Seksyen 3 (1) ini adalah jelas
bahawa urusan pentadbiran dan kawalan Kampung Baharu adalah terletak di bawah
kuasa Lembaga Pentadbir Malay Agricultural Settlement (Lembaga MAS)
LEMBAGA PENTADBIR MALAY AGRICULTURAL SETTLEMENT
Penubuhan dan organisasi
Lembaga MAS ini telah ditubuhkan bagi mentadbir dan
mengawal segala urusan berkaitan tanah Kampung Baharu. Lembaga MAS terdiri
daripada 11 orang ahli yang mana empat (4) daripadanya dilantik oleh Meteri
Besar Selangor yang akan juga turut dilantik sebagai Setiausaha agung dan
Bendahari (Seksyen 3 (2).
Pada awal penubuhannya 4 orang ahli yang dilantik tersebut
terdiri dari kalangan pegawai-pegawai tinggi Brittish dan juga Kerabat Diraja
Selangor. Hanya selepas Perang Dunia Kedua
20/9/1901 barulah beberapa orang penduduk dilantik di dalam
Lembaga.
Tujuh (7) orang ahli Lembaga yang lain masing-masing adalah
Ketua 7 Kampung di dalam Kampung Baharu.
Pada awal penubuhannya, perlantikan Ahli Lembaga Malay
Agricultural Settlement telah dibuat oleh Pemangku Resident British pada masa
itu H. Conway Belfield. Lembaga ini dipengerusikan oleh Raja Muda, Naib
Pengerusi D.G. Campbell dan ahli-ahli lain ialah J.H. M. Robinson, A. Hale dan
Tamby Abdullah. Mengikut rekod, mesyuarat pertama Lembaga ini adalah pada 11
haribulan Mac, 1900.
Tugas Lembaga MAS
Mengikut Warta Kerajaan Negeri Selangor tersebut, Lembaga
Pentadbir ini adalah bertanggungjawab kepada Residen British bagi menguruskan
pentadbiran Kampong Bharu yang luas kawasannya lebih kurang 89.63 Hekter. Luas
kawasan ini kemudiannya telah dipinda kepada lebih kurang 89 hekter sahaja.
Pindaan ini telah diwartakan di dalam Warta Kerajaan No.
530 bertarikh pada 20 September 1901.Di antara tugas-tugas Lembaga Pentadbir
Kampong Bharu ini adalah:
1. Lembaga Pentadbir ini boleh membenarkan sesiapa saja yang
berbangsa Melayu memohon untuk tinggal di Kampong Bharu. Luas kawasan yang
diperuntukkan adalah tidak melebihi 0.8 hekter bagi tiap-tiap seorang pemohon.
2. Adalah hak Lembaga Pentadbir mengarahkan penduduk
Kampong Bharu ini agar mengerjakan tanah mereka serta menjaganya terutama- nya
dari segi kawalan kebersihan.
3. Lembaga Pentadbir berhak mengarahkan anak-anak penduduk
Kampong Bharu belajar di sekolah-sekolah yang telah dipilih oleh Lembaga,
Penduduk yang engkar boleh diperintah pindah.
4. Penduduk yang ingin pindah dari Kampong Bharu ke tempat
lain boleh memberikan lot tempat tinggalnya kepada orang lain dengan mendapat
kelulusan dari pihak Lembaga Pentadbir.
Kuasa-kuasa Lembaga
Lembaga Pentadbir MAS telah diberikan kuasa-kusa seperti
berikut :-
a) Lembaga boleh membuat undang-undang kecil sendiri
selaras dengan peraturan-peraturan M.A.S (KL) 1950;
b) Melulus dan menetapkan syarat-syarat pemberian lot-lot
rumah untuk pemohon Melayu;
c) Menyimpan Daftar penduduk yang telah diluluskan termasuk
berbagai butir mengenai pertukaran seperti pindahmilik termasuk secara syariah.
d) Melulus dan menetapkan syarat-syarat pelan-pelan
bangunan dan sambungan rumah;
e) Berkuasa menyingkir penduduk yang ingkar dan merbahaya
kepada masyarakat M.A.S Kampung Baharu dengan syarat yang ada persetujuan
bertulis dari Menteri Besar Selangor.
ADAKAH ENAKMEN “THE MALAY AGRICULTURAL SETTLEMENT” DAN
LEMBAGA M.A.S INI MASIH BERFUNGSI SEKARANG
Rujuk kepada hansard Parlimen bertarikh 27 haribulan Jun,
2006.
8. Datuk Haji Astaman bin Abdul Aziz [Titiwangsa] minta
Perdana Menteri menyatakan apakah status tanah Kampung Baru Kuala Lumpur yang
tidak mempunyai geran hak milik serta menerangkan sama ada peraturan Penempatan
Pertanian Melayu 1951 (Malay Agricultural Settlement Rules 1951), Warta Negeri
Selangor No. 50/1951, masih lagi berkuat kuasa pada hari ini setelah mengambil
kira Akta Perlembagaan (Pindaan) (No.2) 1974 yang telah memindah milik Bandar
raya Kuala Lumpur dari Kerajaan Negeri Selangor kepada Kerajaan Persekutuan.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri [Dato' Seri Mohamed
Nazri bin Abdul Aziz]:
Tuan Yang di-Pertua, The Malay Agricultural Settlement
(MAS) Kampung Baru Kuala Lumpur adalah merupakan satu kawasan penempatan
pertanian bagi orang-orang Melayu di Kampung Baru Kuala Lumpur yang diwujudkan
melalui perizaban di bawah seksyen 6 Enakmen Tanah 1897 sebagai The Malay
Agricultural Settlement seluas lebih kurang 221.5 ekar. Bagi mengawasi
tanah-tanah ini secara teratur, pada tahun 1950 telah diwujudkan pula by law
bagi MAS ini iaitu The Malay Agricultural Settlement Kuala Lumpur Rules 1951
dan juga peraturan (Pindaan) 1994 melalui kuasa Land Code 1962, CAP 138,
seksyen 246 (4).
Mulai tahun 1964, Kerajaan Negeri Selangor telah mula
meluluskan pengeluaran hak milik bagi tanah-tanah di dalam kawasan ini.
Exercise tersebut diteruskan oleh Pejabat Tanah dan Galian Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur mulai tahun 1974, apabila Kuala Lumpur diisytiharkan sebagai
Wilayah Persekutuan sehingga sekarang. Dari segi bilangan lot yang terdapat di
Kampung Baru adalah seperti berikut:
(i) lot untuk kediaman - 835;
(ii) lot bagi padang ataupun kawasan lapang ialah empat
lot;
(iii) masjid satu lot dan
(iv) untuk surau ada lima lot.
Daripada 835 lot kediaman, sebanyak 827 lot telah
dikeluarkan hak milik dan bakinya di dalam pertimbangan Pejabat Tanah dan
Galian Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Bagi tapak surau dan kawasan lapang,
hak milik belum dikeluarkan lagi. berhubung dengan persoalan sama ada Peraturan
Penempatan Pertanian Melayu 1951, (The Malay Agricultural Settlement Rules
1951), Warta Negeri Selangor No. 50/1951 masih lagi berkuat kuasa.
Jabatan Peguam Negara memaklumkan bahawa mengikut seksyen 6
Akta Perlembagaan (Pindaan) (No. 2) 1974, Akta A 2006, “Mana-mana undang-undang
bertulis yang sedia ada dan sedang berkuat kuasa dalam Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur hendaklah terus berkuat kuasa dalam Wilayah Persekutuan Kuala
Lumpur sehinggalah undang-undang bertulis itu dimansuhkan, dipinda atau
digantikan oleh undang-undang yang diluluskan oleh Parlimen”.
Seksyen tersebut juga memperuntukkan bahawa, “Apa-apa
fungsi atau kuasa yang terletak hak kepada raja bagi negeri Selangor atau pada
mana-mana pihak berkuasa negeri, itu oleh mana-mana undang-undang yang sedia
ada berhubung dengan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur hendaklah terletak hak
itu kepada dan dijalankan oleh Yang di-Pertuan Agong atau Menteri yang
bertanggungjawab bagi Wilayah Persekutuan atau mana-mana orang atau pihak
berkuasa lain yang diarahkan oleh Yang di-Pertuan Agong melalui perintah”.
Dengan itu, selagi kaedah-kaedah Peraturan Penempatan
Pertanian Melayu 1951 tidak dibatalkan atau digantikan dengan undang-undang
yang diluluskan oleh Parlimen, kaedah-kaedah itu masih lagi berkuat kuasa pada
hari ini.
Datuk Haji Astaman bin Abdul Aziz: Terima kasih kepada Yang
Berhormat Menteri. Memandangkan jawapan demikian, saya hendak tahu sama ada
pihak DBKL yang mempengerusikan Majlis MAS itu adalah sahih daripada segi
undang-undang atau tidak.
Dato' Seri Mohamed Nazri bin Abdul Aziz: Tuan Yang di-Pertua,
seperti mana yang telah saya sebut sebentar tadi iaitu di bawah akta ini, kalau
sekiranya sebelum ini iaitu Kuala Lumpur diletak di bawah negeri Selangor,
kalau disebutkan bahawa hak itu terletak kepada raja bagi negeri Selangor atau
mana-mana pihak berkuasa negeri itu oleh mana-mana undang-undang yang sedia ada
berhubung dengan Wilayah Persekutuan, maknanya di WilayahPersekutuan ini
sekarang ini, yang berhak ialah Yang di-Pertuan Agong dan juga Menteri Wilayah
Persekutuan. Jadi kalau sekiranya Dato’ Bandar yang mempengerusikan MAS, maka
itu adalah sah kerana mengikut undang-undang ini, kuasa itu telah dipindah
daripada mereka yang berkuasa di negeri Selangor kepada sekarang ini, mereka
yang berkuasa di Wilayah Persekutuan.
Warisan kampung terakhir di Kuala Lumpur
Oleh Zulhilmi Hat dan Bennie Zie Fauzi
bminggu@bh.com.my
PEMANDANGAN di Kampung Baru, Kuala Lumpur. - Foto Mohd
Yusni Ariffin
RUMAH asal milik pewaris generasi ketiga rumah tradisional
di Kampung Baru. - Foto Nik Hariff Hassan
KAMPUNG Baru terletak di tengah-tengah hutan batu dan
konkrit Kuala Lumpur melambangkan kehidupan masyarakat Melayu.
Ia kini satu-satunya perkampungan Melayu yang tinggal
selepas pembangunan dan pemodenan mengambil alih 'melenyapkan' Kampung Kerinchi
dan Kampung Abdullah Hukum.
Menyusuri sejarah, penubuhan kampung berusia 115 tahun
dengan keluasan 101 hektar itu dilaporkan bermula dengan satu Warta Kerajaan
Negeri Selangor bertarikh 12 Januari mengenai The Malay Agricultural Settlement
yang membenarkan orang Melayu membuka penempatan seterusnya mengamalkan gaya
hidup kampung di situ.
Faktor lain menyebabkan Kampung Baru berhak dilindungi
sekali gus dipertahankan adalah di sini bermulanya pergerakan politik Melayu,
Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO) yang diilhamkan untuk
memperjuangkan kemerdekaan tanah air yang pada ketika itu dalam penjajahan
Inggeris.
Tahun demi tahun, kedudukan dan status Kampung Baru
terutama rumah kampung yang jumlahnya semakin menyusut.
Semoga kewujudan rumah kampung yang dikepung bangunan moden
dapat dipelihara kerana selain mengungkap sisi tradisional Kuala Lumpur, turut
menjadi tarikan kepada pelancong asing malah jika dilihat perspektif lebih
jauh, meninggalkan warisan untuk tatapan generasi mendatang.
RUMAH asal milik pewaris generasi ketiga rumah tradisional,
Muhd Noor Muhd Amin, 77, di Kampung Baru, Kuala Lumpur. - Foto Nik Hariff
Hassan
Rumah tradisional ungkap keunikan
Terletak di lokasi dalam lingkungan segi tiga emas
menyebabkan nilai tanah di Kampung Baru dilaporkan mencecah hingga RM5.1
bilion.
Sehingga kini, tujuh kampung yang berada di bawah kawasan
Kampung Baru iaitu Kampung Periok, Kampung Masjid, Kampung Atas, Kampung Bawah,
Kampung Hujong Pasir, Kampung Paya dan Kampung Pindah masih selamat dari
menjadi korban pembangunan.
Kebanyakan kediaman sudah berwajah moden. Di lokasi
strategik tertentu, dibangunkan rumah pangsa dan bangunan komersial seperti
Plaza RAH.
Bagaimanapun, itu semua belum berupaya menandingi keunikan
dan keaslian seni bina rumah tradisional Melayu yang menjadi identiti Kampung
Baru.
Sutiah Ahmad, 86, antara penduduk paling lama di kampung
ini berharap dapat terus menetap di rumahnya sehingga hujung usia yang menjadi
kebanggaan warisan keluarganya.
Meskipun seni bina asal mengemukakan dinding papan
sepenuhnya dengan binaan tiang tinggi itu sudah wujud sebelum kelahirannya pada
tahun 1925, beliau yang tinggal bersama anak sulungnya cukup mengagumi seni
warisan ayah dan datuk mereka.
"Mengikut cerita orang-orang lama, kawasan ini dulunya
hutan dan dusun. Malah, ada yang memberitahu harimau sering berkeliaran di
tempat ini.
"Selepas Sultan Selangor ketika itu mengeluarkan titah
menyuruh teroka serta bina rumah, sedikit demi sedikit tempat ini penuh orang
lalu menjadi kampung," katanya.
Sutiah turut mengingati banjir besar Kuala Lumpur pada
tahun 1970 menyebabkan Kampung Baru 'lumpuh' selama dua hari.
"Mujurlah rumah ini mempunyai tiang tinggi. Binatang
liar yang dulunya menjadi penghuni hutan sekeliling tidak boleh masuk ke dalam
rumah," katanya.
Rumah Sutiah terletak di Kampung Paya turut digelar 'rumah
hitam', kerana hanya menggunakan cat minyak hitam hampir keseluruhan rumah.
Tangga batu gaya rumah Melaka berserta anjung di samping
tingkap berdaun yang menjadi pengenalan rumah kampung yang diwarisi hampir satu
abad.
Hasil pengubahsuaian, bilik tidur yang dulunya hanya dua,
kini menjadi empat, ruang dapur terletak di atas dialihkan ke bawah manakala
ruang tamu dibesarkan lima kaki lagi.
Di bahagian kanan rumah, dibina tiga pintu lagi untuk disewakan
kepada orang.
Mengaku rumahnya itu banyak menggamit nostalgia zaman muda,
Sutiah paling sukakan suasana dinihari yang menurutnya lebih nyaman dan sejuk
semula jadi.
"Saya suka tidur di atas kerana lebih sejuk, ada
ketikanya menggigil kesejukan jika tanpa selimut," katanya merujuk rumah
papan asal yang suatu ketika dulu pernah dijadikan lokasi penggambaran muzik
video, Pandang Pandang Jeling Jeling, nyanyian duet Tan Sri Datuk SM Salim dan
Datuk Siti Nurhaliza.
Wang bukan segala-galanya
Rumah biru milik Mohd Noor Muhd Amin, 77, mempunyai
keunikan tersendiri daripada rumah lain yang terdapat di Kampung Baru pada hari
ini
Dengan mengetengahkan rumah tradisi Limas yang asalnya
boleh ditemui di Selangor, Johor dan Terengganu, rumahnya dianggap antara
paling indah.
Menyingkap kisah rumah ini, Muhd Noor menceritakan bahawa
'rumah biru' yang digelar penduduk Kampung Baru asalnya dibina oleh arwah datuk
dan ayahnya di atas keluasan tanah 16,000 kaki persegi.
"Datuk yang mahir membuat rumah bertanggungjawab
mereka bentuk rumah Limas yang diperbuat dari kayu cengal serta meranti.
"Segi reka bentuk pula beliau mengutamakan aspek
pencahayaan, pengudaraan dan keselamatan apabila membinanya dengan mempunyai
tiang tinggi untuk mengelakkan daripada kejadian banjir," katanya sambil
menambah terdapat empat hingga lima jenis rumah sama di Kampung Baru ini.
Meskipun begitu, rumah Limas yang dahulunya keseluruhannya
diperbuat daripada kayu, kini mengalami perubahan zaman moden tetapi masih
mengekalkan elemen tradisionalnya.
Lantai rumah dulunya diperbuat daripada kayu digantikan
dengan jubin bagi mengelak dimakan anai-anak setiap kali kejadian banjir yang
melanda Kampung Baru.
Hiasan dalamannya pula masih mengekalkan perabot dan meja
makan lama milik bapanya yang berusia setengah abad yang diletakkan di ruang
tamu bersebelahan dengan meja makan dan bilik tidur utama.
Muhd Noor berkata, rumah biru yang didudukinya ini berusia
100 tahun ini banyak meninggalkan nostalgia kepadanya.
"Ada individu berhasrat membeli rumah warisan ini
dengan harga RM5 juta, namun saya menolak. Bukan duit dinilai pada rumah ini,
sebaliknya nilai sentimental tidak boleh dibeli dengan duit yang saya
pertahankan sehingga hari ini.
"Rumah inilah mercu keluarga saya yang bakal diwarisi
oleh anak-anak dan cucu. Mereka waris rumah Limas ini yang perlu memeliharanya
sampai bila-bila," katanya.
RUMAH asal sekitar Kampung Baru. - Foto Mohd Yusni Ariffin
Berhak dipertahankan
Mengakui tidak boleh menghalang pembangunan, kerajaan juga
seharusnya ada inisiatif untuk mengekalkan dan memulihara sebahagian rumah
tradisional di Kampung Baru sebagai warisan budaya bangsa, khususnya orang
Melayu.
Profesor Fakulti Teknologi Kreatif dan Warisan (FTKW)
merangkap Ketua Satu, Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA),
Prof Datuk Dr Abdul Latiff Abu Bakar berkata, mengekalkan rumah warisan penting
terutama yang mempunyai signifikan dengan sejarah silam negara.
"Bukan bermakna saya menolak pembangunan namun sayang
jika Kampung Baru yang diakui kampung warisan Melayu itu dilupuskan. Dalam akta
turut mengemukakan, rumah berusia 50 tahun ke atas boleh dipertimbangkan
sebagai warisan sekali gus berhak dipertahankan," katanya.
Menurutnya, jangan disebabkan memenuhi keperluan
pembangunan ekonomi, segala tinggalan serta warisan lama mudah dilenyapkan.
"Yang lama perlu disimpan supaya generasi depan dapat
menyaksikan keindahan kampung Melayu di tengah kota. Warisan bukan sekadar
dijaga malah harus dipulihara.
"Saya pohon pihak bertanggungjawab seperti Dewan
Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), dan muzium lebih bertegas dalam memelihara
warisan Melayu ini supaya tidak ditelan zaman. Malah, sepatutnya sudah ada
perancangan membina bangunan dan galeri pameran mengenainya supaya masyarakat
Melayu sekarang sedar akan asal-usul mereka," katanya selain menyifatkan
rumah warisan di Kampung Baru bukan sekadar tempat berteduh sebaliknya turut
menunjukkan khazanah seni serta maruah bangsa.
New proposal for Kg Baru redevelopment plan by month-end
KBDC had released almost 5,700 questionnaires to registered
heirs and landowners, asking, among others, their views on the activation of
the Land Acquisition Act 1960, which would allow the government to take over
their assets by force.
KUALA LUMPUR (Jan 3): A fresh proposal on the long-delayed
redevelopment plan on Kampung Baru is expected to be presented to the
government by the end of this month, said its coordinating agent, Kampung Baru
Development Corp (KBDC).
The new proposal is based on the result of a survey
conducted in November by KBDC, its CEO Zulkurnain Hassan was reported saying in
Malaysian Reserve today.
The redevelopment of the Malay enclave in the heart of
Kuala Lumpur has failed to take off due
to decades of numerous unresolved issues on onwership, land titles and price
valuations.
The heritage village has been envisioned to be transformed
into a modern “21st century Kampung Melayu”. Sitting on 121.41ha plot of land,
the 20-year-project was planned to include 17,500 residential units to cater up
to 77,000 people with an estimated cost of RM43 billion. It is slated for
completion by 2035.
To acquire the plots, KBDC, since April 2012, has had to
deal with more than 5,000 landowners of 1,355 lots, most of whom had inherited
the plots from their ancestors.
Previous negotiations among KBDC, developers, landowners
and other stakeholders had not borne any resolution as it did not represent the
real aspiration of the Kg Baru residents, said
Zulkurnain.
As such, KBDC had released almost 5,700 questionnaires to
registered heirs and landowners, asking, among others, their views on the
activation of the Land Acquisition Act 1960, which would allow the government
to take over their assets by force.
He added the survey also served to gauge the sentiment of
the Malays in loosening up the Kg Baru “Malay Agriculture Settlement” (MAS)
status to allow non-Malay buyers to own properties there. This is to avoid
overhang, which has been a concern among developers.
“We have about 8,000 names for the land that sits under the
Kampung Baru MAS and three flats areas. Of the total, more than 2,000 names do
not have the proper address and identification numbers, and we have to exclude
them.
“Hence, we only send 5,697 survey forms. However, 1,200 of
the forms did not reach the recipients due to wrong address or because they are
deceased. As a result, only 1,287 of them have responded so far,” Zulkurnain
said.
The survey covered 89.8ha of MAS designated land and about
800 units of flats (8.1ha).
“Prior to this, we had only received negative feedback
rejecting the redevelopment plan. However, we feel that the sessions were
represented by just a handful of them (residents). The silent majority may also
have their own views, but they just kept quiet. That was how the survey came
about,” Zulkurnain revealed.
“After we present these data to the Federal Territories
Ministry, it is up to the government to decide on the next course of action,”
he added.
Zulkurnain opined that any further residents’ engagement,
including the proposed Kampung Baru Development Congress, may only be held
after a firm decision by the government.
He is confident that the data collected by KBDC would be
sufficient to represent the voice of the Kampung Baru residents.
“The Department of Statistics Malaysia only use a minimum
of 10% respondents to represent the whole data, while other parties set a
benchmark of 20%. As for us, ideally we want to get a 100% feedback, but we
cannot force people to take part in the survey.
“However, we already have more than 20% of the total number
of respondents. That should be enough,” he concluded.
EDGEPROP.MY
January 03, 2019
Kerajaan tawar RM1,000 satu kaki persegi tanah Kampung Baru
Oleh Luqman Arif Abdul Karim dan Fahmy A Rosli
24.10.2019
KUALA LUMPUR: Kerajaan hari ini membuat tawaran baharu
kepada penduduk Kampung Baru di sini, untuk membeli tanah yang terbabit dalam
pembangunan semula di kawasan berkenaan pada harga RM1,000 satu kaki persegi
berbanding RM850 sebelum ini.
Bersandarkan harga baharu itu, RM850 secara pulangan tunai,
manakala baki RM150 berbentuk pulangan dalam pegangan saham.
Menteri Wilayah Persekutuan, Khalid Abdul Samad, berkata
pulangan dalam bentuk pegangan saham dalam syarikat tujuan khas (SPV) yang
bakal ditubuhkan kelak di mana perinciannya akan diperhalusi agensi berkaitan.
“Saya berkesempatan untuk berbincang perkara ini bersama
Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad dan sudah melaporkan segala input dan
kehendak yang diperoleh pada sesi townhall terdahulu.
“Hasil perbincangan itu, sukacita ingin dimaklumkan bahawa
kerajaan menawarkan tanah di Kampung Baru yang terbabit dalam pembangunan
semula dibeli pada harga RM1,000 satu kaki persegi.
“Daripada harga RM1,000 satu kaki persegi itu, RM850 akan
dibayar berdasarkan pilihan pulangan yang telah dipilih oleh pemilik tanah,
manakala baki RM150 pulangannya adalah dalam bentuk pegangan saham dalam SPV
yang akan ditubuhkan kelak.
“Perincian saham akan diperhalusi oleh agensi berkaitan dan
akan dimuktamadkan sebelum perjanjian ditandatangani kelak,” katanya pada
sidang media khas di lobi Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) hari ini. Turut hadir, Pengerusi Perbadanan Kampung Baru (PKB), Tan
Sri Ambrin Buang dan Datuk Bandar Kuala Lumpur, Datuk Nor Hisham Ahmad Ahmad
Dahlan.
Selain pakej baharu bernilai RM1,000 satu kaki persegi,
Khalid turut mengemukakan tambahan tawaran lain iaitu potongan harga berjumlah
15 peratus bagi pemilik tanah yang memilih untuk membeli harta tanah dalam
pembangunan yang akan dilaksanakan kelak.
Beliau memberi contoh, harga rumah Residensi Wilayah yang
dibangunkan di Kampung Baru akan dijual kepada pemilik tanah pada harga
RM255,000 seunit membabitkan keluasan lantai 900 kaki persegi berbanding harga
asal iaitu RM300,000 seunit. Katanya, tawaran baharu ini bagi menggalakkan penduduk
Kampung Baru memilih untuk terus menetap termasuk mempunyai pegangan di atas
tanah mereka.
“Sehubungan itu, kerajaan ingin menyeru semua pemilik tanah
Kampung Baru yang terbabit dalam rancangan pembangunan semula ini untuk
mengemukakan borang maklum balas mengenai persetujuan pembangunan semula
kawasan ini.
“Keperluan mengembalikan borang maklum balas persetujuan
ini adalah hanya untuk pemilik yang belum mengemukakan borang berkenaan kepada
PKB selepas sesi townhall pada September lalu.
“Mereka yang serahkan borang tanda setuju tidak perlu
hantar permohonan sekali lagi. Bagi pemilik yang sudah mengemukakan borang
sebelum ini, tetapi telah menyatakan tidak bersetuju dengan tawaran (terdahulu)
pada ketika itu, mereka juga dipohon untuk mempertimbangkan semula tawaran
baharu ini dan mengembalikan borang itu kepada PKB,” katanya.
Khalid mengingatkan penduduk Kampung Baru supaya
mengemukakan maklum balas dalam tempoh tiga minggu bermula hari ini. Tarikh terakhir untuk mengemukakan borang maklum balas
adalah pada 15 November depan.
“Bagi pemilik tanah yang ingin mendapatkan maklumat
terperinci, anda boleh berhubung terus dengan pihak PKB.
“Bagi pemilik yang memberikan persetujuan ini, saya seru
supaya bersama-sama membantu mengenalpasti dan jika boleh berusaha mendapatkan
persetujuan daripada semua pihak bersama dalam lot masing-masing yang belum
kemuka borang maklum balas,” katanya.
PENDAPAT SAYA
KITA perlu menerima hakikat bahawa keadaan dan zaman telah berubah. Kita tidak boleh mempertahankan Kampung Baru supaya kekal seperti sedia ada. Semakin lama status pemilikan tanah di Kampung Baru ini akan menjadi semakin rumit kerana pertindihan nama yang telah melibatkan beberapa generasi.
Kampung Baru bukan penempatan setinggan seperti sebahagian dari Dato' Keramat, Kampung Chubadak, Kampung Kerinchi, Kampung Abdullah Hukum, Kampung Pantai Dalam dan lain-lain lagi yang lebih mudah dibangunkan kerana Kerajaan mempunyai hak mutlak ke atas tanah tersebut.
Kedudukan Kampung Baru seperti yang dinyatakan oleh Tun Dr Mahathir, umpama kudis kepada Kuala Lumpur.
Jika tanah Kampung Baru dibiarkan begitu:
(1) Walaupun secara teorinya nilai tanah semakin tinggi tetapi siapa yang mahu membelinya? Kerana status pemilikannya yang komplikated. Jika dijual dengan harga yang tinggi, semua penama hanya akan menerima jumlah wang yang kecil sahaja, tidak dapat membeli apa-apa aset baru, khususnya rumah.
(2) Pemilik tanah dan rumah juga sukar untuk membangunkan tanah sendiri kerana keadaan geografi, infrasturuktur serta kedudukan kejiranan yang begitu sempit dan rapat.
(3) Kampung Baru akan semakin sesak, semakin kotor dan mendedahkan kepada risiko kepada pelbagai perkara negatif seperti penempatan warga asing (penyewa), punca wabak penyakit berjangkit, kebakaran besar (kesukaran dimasuki oleh kenderaan JBPM), jenayah, potensi pusat persundalan/pelacuran, banjir kilat dans ebagainya.
Apa yang dirancang oleh pihak Kerajaan (sejak pemerintahan BN) dan kini diteruskan oleh Kerajaan PH adalah hasrat yang baik dan memberi faedah kepada penduduk dan juga sosio-ekonomi penduduknya.
Apa yang paling penting ialah:
(1) Kampung baru mesti ditransformasi bersesuaian dengan pembangunan dan kemodenan Kuala Lumpur.
(2) Pemilik tanah di Kampung Baru perlu mendapat faedah yang maksima dari pembangunan semula seperti sahak pemilikan tanah atau syarikat yang membangunkan Kampung Baru berdasarkan penama terakhir.
(3) Perlu ada syarat khas supaya tidak akan berlaku penukaran hak milik (pengekalan hak milik khas untuk Melayu atau Rezab Melayu). Warga atau bukan warga bukan Melayu hanya boleh menyewa atau memajak tidak melebihi 10 tahun (atau tempoh tertentu).
(4) Kampung Baru wajar diisytiharkan sebagai Wilayah Kecil Khas dalam Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.
.
No comments:
Post a Comment