ISLAM
DI MALAYSIA
Islam adalah Agama
Persekutuan
Perkara
3 (1) Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa "Islam ialah agama bagi
Persekutuan, tetapi agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di
mana-mana bahagian Persekutuan”. (Perlembagaan Persekutuan).
Rujuk:
http://www.scribd.com/doc/13632040/Perkara-3-1-Islam-Adalah-Agama-Persekutuan#scribd
Kita
telah menyaksikan bahawa mutakhir ini (selepas tahun 2000) terdapat beberapa
golongan atau kumpulan (NGO dan kumpulan agama lain) yang mempersoalkan Islam
sebagai agama rasmi Persekutuan. Perkara begini tidak sepatutnya berlaku
memandangkan telah lama kita mengecapi kemerdekaan dan kontrak sosial yang
dibina sebagai pengukuh yang menyokong kestabilan negara selama ini, semenjak
lebih 50 tahun dahulu tidak patut dipersoalkan.
Perkara
yang telah persetujui bersama oleh pengasas-pengasas dan pejuang-pejuang
kemerdekaan terdahulu tidak patut dipertikaikan lagi. Sesiapa yang berbuat
demikian maka mereka tidak layak menggelar atau mengakui bahawa diri mereka
adalah rakyat negara ini.
Islam
telah lama bertapak di Tanah Melayu semenjak daripada dahulu lagi. Islam mula
bertapak di Asia Tenggara pada abad ke 17. Agama Islam dikembangkan di Tanah
Melayu melalui pedagang-pedagang Arab yang berdagang di AsiaTenggara. Agama
Islam telah dibawa oleh pedagang-pedagang ini ke Melaka dan seterusnya
menjadikannya sebagai pusat penyebaran Islam di rantau ini. Pengaruh agama
Islam dapat dilihat dalam pentadbiran sistem kerajaan Melayu Melaka sepertimana
yang telah dibuktikan oleh sejarah. Ini dapat dilihat semasa pemerintahan
Sultan Alauddin Riayat Syah (1477-1488) yang telah memerintah Melaka
berdasarkan corak pemerintahan Khalifah Islam iaitu Saidina Umar al-Khattab.
Raja Melaka menjadi ketua agama Islam dan menggunakan Sultan bagi mencerminkan
seorang pemerintah yang beragama Islam.
Undang-undang
Melaka iaitu Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut juga dibentuk
berdasarkan kepada hukum-hukum Islam. Tanah Melayu telah dijajah oleh beberapa
kuasa asing. Namun, Islam tetap utuh dan tidak mudah disingkirkan daripada
penduduk Tanah Melayu. Kedatangan Inggeris ke Tanah Melayu contohnya tidak
dapat mengubah agama Islam sebagai anutan penduduk tempatan pada masa itu.
Sistem pentadbiran sahaja yang dapat diambil alih oleh pihak British. Tetapi
kuasa berkaitan agama dan adat istiadat masih diberikan kepada Raja-raja di
negeri-negeri berkenaan. Misalnya negeri-negeri yang dikategorikan sebagai
Negeri-negeri Melayu bersekutu seperti Perak, Selangor, Pahang dan Negeri
Sembilan diletakkan di bawah satu pentadbiran kerajaan pusat. Semua hal ehwal
pentadbiran di peringkat kerajaan negeri dilaksanakan mengikut nasihat
Residen-General, kecuali perkara-perkara yang berkaitan dengan adat istiadat
Orang Melayu dan Agama Islam.
Tanah
Melayu telah mengalami zaman penjajahan yang panjang bermula daripada
penjajahan kuasa Portugis, Belanda, Inggeris, Jepun dan seterusnya kembali
semula kepada Inggeris. Inggeris kembali ke Tanah Melayu dan membawa cadangan
penubuhan Malayan Union. Namun cadangan penubuhan Malayan Union mendapat
tentangan daripada masyarakat Melayu pada masa itu. Penentangan init telah
membawa kepada penubuhan Suruhanjaya Reid pada tahun 1956 untuk menggubal
Perlembagaan Tanah Melayu dan seterusnya membawa kepada penubuhan Persekutuan
Tanah Melayu yang merdeka dan bebas daripada penjajahan. Ahli suruhanjaya ini
terdiri daripada Lord Reid (British), Sir Ivor Jennings (British), Sir William
Mckell (Australia), B. Malik (India) dan Hakim Abdul Hamid (Pakistan).
Suruhanjaya
telah bersidang sebanyak 131 kali untuk merangka suatu memorandum bagi
pembentukan perlembagaan yang memiliki segala elemen keadilan dan diterima oleh
setiap penduduk sebagai kontrak sosial yang mengikat semua rakyat untuk
penubuhan negara yang merdeka. Dalam proses ini berlakulah tolak ansur antara
kaum dari segi perkara-perkara yang berkaitan dengan kepentingan mereka. Secara
tidak langsung berlaku satu perjanjian murni di antara kaum-kaum di negara ini
demi untuk kepentingan bersama.
Suruhanjaya
ini bertanggungjawab merangka draf perlembagaan yang adaseperti sekarang.
Namun, penyertaan rakyat tempatan juga penting kerana ia menunjukkan betapa
perlembagaan yang ada sekarang bukanlah sesuatu yang diwariskan oleh
suruhanjaya berkenaan. Suruhanjaya berkenaan dipandu oleh syarat-syarat yang
telah ditetapkan oleh persidangan di London yang meminta suruhanjaya menyiapkan
perakuan dan draf perlembagaan yang mengandungi perkara-perkara seperti
berikut:
1. pembentukan sebuah persekutuan dengan kerajaan
pusat yang kuat;
2. pemeliharaan kedudukan,
keistimewaan, kehormatan dan hak Raja-rajaMelayu;
3. pewujudan jawatan ketua
negara bergelar Yang di Pertuan Agong;
4. pemeliharaan hak-hak
istimewa orang-orang Melayu serta hak-hak yang sahmilik kaum-kaum lain serta;
dan
5. pembentukan sebuah
sistem kewarganegaraan yang seragam untuk seluruhMalaya.
Laporan
suruhanjaya yang lengkap dan siap pada awal tahun 1957 kemudiannya dikemukakan
kepada Kerajaan British dan juga kepada raja-raja Melayu. Ini diikuti oleh
siri-siri mesyuarat di London dan Kuala Lumpur bagi membincangkan isi laporan
tersebut. Hasil daripada siri perbincangan ini telah membawa kepada Kertas
Putih yang merupakan kumpulan syor tambahan yang sebahagian besarnya merupakan
hasil semakan terhadap syor-syor yang dikemukakan oleh Suruhanjaya Reid.
Kedudukan dan kuasa Majlis Raja-raja, kedudukan istimewa orang-orang Melayudan
kedudukan agama Islam adalah antara perkara-perkara penting yang dikemukakan
oleh Kertas Putih. Perlembagaan Persekutuan yang ada sekarang adalah hasil
daripada cadangan tambahan yang dikemukakan oleh Kertas Putih.
Draf
tersebut mula wartakan sebagai sebuah dokumen undang-undang pada 31 Ogos 1957
yang mengandungi perkara-perkara berikut :
Perjanjian
Persekutuan Tanah Melayu 1957 dan Akta Kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 yang diluluskan oleh
Parlimen Britain di London;
1. Ordinan Perlembagaan
Persekutauan 1957 yang diluluskan oleh Majlis Perundangan Persekutuan di Kuala Lumpur; dan
2. Pelbagai enakmen yang
diluluskan oleh majlis-majlis perundangan negeriyang bertujuan memberi kuatkuasa undang-undang
kepada draf perlembagaan yang
dikemukakan oleh Kertas Putih tadi. Perlembagaan Persekutuan adalah
undang- undang yang tertinggi di Malaysia.
Perkara berkaitan agama di dalam perlembagaan
dinyatakan di bawah Perkara 3, Perkara 11 dan Perkara 12.:
Perkara 3 Perlembagaan
Persekutuan
(1)
Ugama Islam ialah ugama bagi Persekutuan ; tetapi ugama-ugama lain
bolehdiamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian Persekutuan.
(2)
Dalam tiap-tiap Negeri melainkan negeri-negeri yang tidak mempunyai
Raja,kedudukan Raja sebagai Ketua ugama Islam dalam Negerinya secara dan
setakat mana yang diakui dan diisytiharkan oleh Perlembagaan Negeri itu,dan
juga, tertakluk kepada Perlembagaan Negeri itu, segala hak, keistimewaan, hak
kedaulatan dan kuasa yang dinikmati olehnya sebagai Ketua ugama Islam tidaklah
tersentuh dan tercatat, tetapi dalam apa-apa perbuatan, amalan atau upacara
yang telah dipersetujui oleh Majlis Raja-raja supaya meliputi seluruh
Persekutuan, maka tiap-tiap orang Raja lain hendaklah atas sifatnya sebagai
Ketua Agama Islam membenarkan Yang di-Pertuan Agong mewakilinya.
(3)
Perlembagaan-perlembagaan bagi Negeri-negeri Melaka, Pulau Pinang, Sabah dan
Sarawak hendaklah masing-masing membuat peruntukan bagi memberi kepada Yang
di-Pertuan Agong kedudukan sebagai Ketua agama Islam dalam negeri itu.
(4)
Tiada apa-apa dalam Perkara ini mengurangkan kuasa mana-manaperuntukan lain
dalam Perlembagaan ini.
(5)
Walau apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah
menjadi Ketua ugama Islam dalam Wilayah-wilayah Persekutuan Kuala Lumpur,
Labuan dan Putrajaya; dan bagi maksud ini Parlimen boleh dengan undang-undang
membuat peruntukan-peruntukan bagi mengadakan peraturan mengenai hal-ehwal
ugama Islam dan bagi menubuhkan suatu Majlis untuk menasihatkan Yang di-Pertuan
Agong mengenai perkara-perkara berhubung dengan ugama Islam.
Perkara 11 Perlembagaan
Persekutuan
(1) Tiap-tiap orang adalah berhak menganuti dan
mengamalkan ugamanya dantertakluk kepada Fasal (4), mengembangkan ugamanya.
(2) Tiada sesiapa pun boleh dipaksa membayar
apa-apa cukai jika pendapatandari cukai itu adalah diuntukkan khas sama ada
kesemuanya atausebahagiannya bagi maksud-maksud sesuatu ugama yang lain
daripadaugamanya sendiri.
(3) Tiap-tiap kumpulan ugama adalah berhak :-
(a) menguruskan hal-ehwal ugamanya
sendiri.
(b)
Menubuh dan menyenggara yayasan-yayasan bagi maksud-maksud ugama
atau khairat; dan
(c)
Memperolehi dan mempunyai harta serta memegang danmentadbirkannya
mengikut undang-undang.
(4) Undang-undang Negeri dan mengenai
Wilayah-wilayah Persekutuan KualaLumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang
persekutuan boleh mengawalatau menyekat pengembangan apa-apa iktikad atau
kepercayaan ugamaantara orang-orang yang menganuti ugama Islam.
(5) Perkara ini tidaklah membenarkan apa-apa
perbuatan yang berlawanandengan undang-undang am mengenai ketenteraman awam,
kesihatan awamatau akhlak.
Perkara 12 Perlembagaan
Persekutuan
(1) Tiap-tiap kumpulan ugama adalah berhak
menubuhkan dan menyenggara institusi-institusi untuk pelajaran kanak-kanak
dalam ugama kumpulan itu sendiri, dan tidaklah boleh ada pembezaan semata-mata
oleh sebab ugama dalam mana-mana undang-undang berkaitan dengan
institusi-institusi itu atau dalam pentadbiran mana-mana undang-undang itu; tetapi
adalah sah bagi Persekutuan atau sesuatu Negeri menubuhkan atau menyenggara
institusi-institusi Islam atau mengadakan atau membantu dalam mengadakan ajaran
dalam ugama Islam dan melakukan apa-apa perbelanjaan sebagaimana yang diperlu
bagi maksud itu.
(2) Tiada sesiapa pun boleh diwajibkan menerima
ajaran-ajaran mengenai apa-apa ugama atau mengambil bahagian dalam apa-apa
upacara atau sembahyang sesuatu ugama yang lain daripada ugamanya sendiri.
(3) Bagi maksud Fasal (3), ugama bagi seseorang
yang berumur kurang daripada lapan belas tahun adalah ditetapkan oleh ibu bapa
atau penjaganya.
Merujuk
kepada apa yang termaktub di atas, kepercayaan kepada agama adalah satu perkara
yang paling asas dalam kehidupan. Kepentingan agama ialah dapat memupuk nilai-nilai
murni bagi melahirkan rakyat yang bertanggungjawab dan bermoral. Bagaimanapun
penerapan nilai agama dalam masyarakat pelbagai kaum di Malaysia adalah satu
yang amat mencabar.
Peruntukan
Perlembagaan yang memberikan perhatian seimbang kepada semua agama serta
sokongan adil yang diberikan oleh kerajaan untuk mewujudkan keyakinan rakyat
bagi mengamalkan kepercayaan agama masing-masing dalam keadaan selamat. Ini
akan meningkatkan toleransi dalam masyarakat Malaysia dan seterusnya berjaya
memupuk perpaduan dikalangan masyarakat yang berbilang kaum. Islam adalah agama
persekutuan. Peruntukan seperti yang terkandung dalam Perlembagaan adalah
sangat jelas menegaskan bahawa kedudukan Islam sebagai agama persekutuan tidak
akan mengancam hak bukan Islam untuk menganut dan mengamalkan kepercayaan
beragama secara bebas di Malaysia.
Selain
itu dinyatakan di dalam perlembagaan bahawa pihak berkuasa boleh menggunakan
wang awam yang dipungut melalui cukai untuk tujuan-tujuan agama Islam. Ini
menunjukkan bahawa Islam diberikan kedudukan yang lebih istimewa berbanding
agama lain sepertimana yang dilihat semenjak daripada dahulu lagi
berdasarkanbukti-bukti yang terdapat dari sejarah negara ini.
Dalam
Perkara 11 di atas, ia mengandungi peruntukan utama mengenai hak kebebasan
beragama yang merangkumi segala hak yang meliputi aspek-aspek menganut,
mengamal dan mengembangkan agama-agama lain yang terdapat dinegara ini.
Bagaimanapun
hak mengembangkan agama tertakluk kepada peruntukan bahawa pengembangan
agama-agama lain tertakluk kepada sekatan undang-undang. Sekatan ini
termasuklah larangan mengembangkan ajaran agama lain selain Islam kepada
penganut Islam. Undang-undang yang menyekat penyebaran agama lain dikalangan
orang Islam masih belum ada di negeri Wilayah Persekutuan, Sabah, Sarawak dan
Pulau Pinang.
Keperluan
kepada undang-undang ini ialah untuk melindungi orang Islam daripada
dipengaruhi kepercayaan lain. Seperti yang disebutkan, peruntukkan ini
menunjukkan kelebihan yang diberikan kepada Agama Islam. Keistimewaan ini
sebenarnya berkait rapat dengan sejarah dan latar belakang negara. Walaupun
terdapat perbahasan bahawa ianya tidak mengikuti prinsip kesamarataan, tetapi
kesedaran bahawa orang-orang Islam dan orang-orang bukan Islam dan bukan Melayu
telah diberikan hak-hak yang adalah Islam tidak memaksa orang bukan Islam
menerima Islam.
Namun
di Negara kita kebebasan beragama ini boleh disekat melalui undang-undang.
Perlembagaan dengan jelas menyatakan bahawa kebebasan ini tertakluk kepada
undang-undang yang diluluskan bagi mengawal atau menyekat pengembangan agama
yang lain daripada Islam di kalangan umat Islam.
Selain
itu perlembagaan juga menyebut bahawa kebebasan agama tidak boleh digunakan
untuk menyalahi undang-undang awam mengenai ketenteraman awam, kesihatan awam
atau akhlak. Perlembagaan menyatakan bahawa kebebasan beragama adalah salah
satu hak yang dijamin di bawah bab mengenai kebebasan asasi. Kedudukan ini
termasuk dalam hak-hak lain di bawah bab mengenai kebebasan asasi di dalam
perlembagaan yang tidak boleh digantung atau dinafikan oleh undang-undang
yangdiluluskan di bawah Perkara 149 Perlembagaan Persekutuan.
Perbincangan
berkaitan Agama dan Perlembagaan ini perlu diteliti dari segisejarahnya.
Kedatangan Islam ke negara kita telah lama berlaku sejak zaman dahulu lagi.
Manakala semasa penggubalan Perlembagaan yang di lakukan oleh Suruhanjaya Reid
turut mengambil kira berkaitan dengan agama sebagai salah satutonggak bagi membentuk
perlembagaan negara ini. Mahkamah dan keputusan berkaitan dengannya juga turut
mempengaruhi bagaimana penaksiran berkaitan kedudukan Agama Islam dalam
Perlembagaan. Setiap kes yang di bawa dan diberikan keputusan oleh mahkamah
mempengaruhi pandangan terhadap kedudukan agama Islam dalam Perlembagaan
negara. Secara kesimpulannya, kefahaman berkaitan dengan perlembagaan adalah
penting. Masyarakat tidak faham apabila mereka tidak mengetahui perkara yang
sebenarnya ditafsirkan oleh perlembagaan. Agama Islam adalah bersifat terbuka
dan universal, bukan hanya untuk sesuatu kaum sahaja. Sebaliknya untuk semua
umat manusia. Oleh itu pendidikan berkaitan Perlembagaan negara perlu
ditekankan kepada semua lapisan masyarakat. Dengan cara ini dapat membentuk
masyarakat yang mengetahui hak dan keperluan sebagai warganegara dan juga hak
Negara terhadap individu yang menjadi warga negaranya.
Bagaimanapun
penerapan nilai agama dalam masyarakat pelbagai kaum di Malaysia adalah satu
yang amat mencabar. Peruntukan Perlembagaan yangmemberikan perhatian seimbang
kepada semua agama serta sokongan adil yang diberikan oleh kerajaan untuk
mewujudkan keyakinan rakyat bagi mengamalkan kepercayaan agama masing-masing
dalam keadaan selamat. Ini akan meningkatkan toleransi dalam masyarakat
Malaysia dan seterusnya berjaya memupuk perpaduan dikalangan masyarakat yang
berbilang kaum. Islam adalah agama persekutuan. Peruntukan seperti yang
terkandung dalam Perlembagaan adalah sangat jelas menegaskan bahawa kedudukan
Islam sebagai agama Persekutuan tidak akan mengancam hak bukan Islam untuk
menganut dan mengamalkan kepercayaan beragama secara bebas di Malaysia.
No comments:
Post a Comment